۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83749265
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماهاتیر محمد: در مالزی نمی‌توان به مهاجران حقوق شهروندی بخشید

تهران – ایرنا - «ماهاتیر محمد» نخست وزیر سابق مالزی گفت : مالزی آمریکا نیست و به همین دلیل نمی توان به مهاجران حقوق شهروندی بخشید.

به گزارش روز دوشنبه شبکه تلویزیونی الجزیره، ماهاتیر محمد از قانون اساسی این کشور که فقط به شهروندان اصلی مالزی از نژاد مالی حقوق شهروندی می‌بخشد و میان آن‌ها و مهاجرانی که از چین و هند به این کشور آمده‌اند، تفاوت قائل است، دفاع کرد. 
این سیاستمدار کهنه کار مالزی توضیح داد: افرادی که به مالزی مهاجرت می‌کنند، همچون افرادی که به آمریکا مهاجرت می‌کنند، برخورد نمی‌کنند. افراد مهاجر به آمریکا کاملا با فرهنگ آمریکایی ادغام می‌شوند و به زبان انگلیسی سخن می‌گویند و به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار آمریکا کشور آن‌ها است تا آنجا که نسل دوم مهاجران کاملا اصل و ریشه خود را فراموش می‌کنند. 
ماهاتیر افزود: مهاجرانی که از چین و هند به مالزی می‌آیند، حاضر نیستند با فرهنگ شهروندان بومی این کشور آمیخته شوند و حاضر نیستند در مدرسه‌های مالزی آموزش ببینند و زبان مردم این کشور را فرا بگیرند و به دین آنان گرایش پیدا کنند. 
وی در عین حال به تفاوت فرهنگی بسیار عمیق میان چینی‌ها و مالایی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: چینی‌ها به یک تمدن بیش از ۴ هزار ساله تعلق دارند در حالی که تمدن مالایی‌ها بسیار کمتر از آن است. 
ماهاتیر همچنین به برتری چینی‌ها در زمینه کار و اقتصاد بر مالایی‌ها که از آن‌ها به عنوان تنبل و طمعکار نام برد، اشاره کرد. 
وی تاکید کرد: اگر قانون اساسی به شهروندان بومی این کشور امتیازات خاصی اختصاص نمی‌داد، آن‌ها بدون شک از دست خواهند رفت و فرهنگ‌شان نیز از دست خواهد رفت در حالی که آن‌ها بودند که اساسا کشور را ساختند. 
نخست وزیر سابق مالزی گفت: اگر مهاجران به مالزی فرهنگ ساکنان اصلی این کشور را می‌پذیرفتند، در آن صورت از حقوقی همسان حقوق آنان برخوردار می‌شدند. 
وی همچنین به تظاهرات سال ۱۹۶۹ اشاره کرد که طی آن درگیری‌های خشونت آمیزی میان سه نژاد موجود در مالزی یعنی مالایی‌ها و چینی‌ها و هندی‌ها صورت گرفت. 
 ماهاتیر همچنین به نقش چینی‌ها در سرنگون کردن ائتلاف حاکم در انتخابات همان سال اشاره کرد و گفت که در اثر آن خود وی کرسی‌اش را در پارلمان از دست داد و به شدت شکست خورد در حالی که وی به عنوان مدافع سرسخت حقوق مالایی‌ها و تلاش برای بهبود بخشیدن به وضعیت معیشتی‌شان و بهبود عملکردشان شهرت داشت. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha