رایزنی‌ ایران و پاکستان برای تقویت همکاری‌ها در دوران پساکرونا

اسلام آباد - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان با تاکید بر آمادگی کشورمان برای افزایش سطح مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی به ویژه تجارت مرزی، توسعه همکاری‌های دو کشور از جمله استان‌های همجوار مرزی در دوران پساکرونا را مهم و اجتناب ناپذیر عنوان کرد.

 «محمد رفیعی» روز دوشنبه در دیدار با «جام کمال خان» سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان اقدامات صورت گرفته در جهت تقویت همکاری‌های همه جانبه میان ایران و پاکستان به ویژه توسعه مناسبات میان استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان در طول چهارسال گذشته را تشریح کرد. 
طرفین در این دیدار که همزمان با پایان ماموریت چهار ساله سرکنسول ایران در کویته پاکستان انجام شد، طیف گسترده همکاری‌های دو کشور، تبادلات مرزی، تحولات مربوط به شیوع ویروس کرونا، مسائل مربوط به تجارت مرزی و مراوادات اقتصاد میان استان‌های دو کشور و برخی از مشکلات پیش روی جامعه تجار دو کشور درپی انسداد گذرگاه مشترک مرزی ناشی از شیوع کرونا را مورد بررسی قرار دادند. 
سرکنسول ایران در خصوص توسعه مراودات سیاسی این ایالت با ایران، برگزاری پنج دور از اجلاس کمیسیون مشترک مرزی در دو استان در طول چهار سال گذشته، برگزاری کمیته‌های دائمی مرزی هر۶ ماه یکبار در نقطه صفر مرزی دو کشور، تبادلات فرهنگی میان دو استان و سفر هیات دانشگاه بلوچستان به استان سیستان و بلوچستان، توافق تبادل دانشجو و اساتید، بحث ترویج زبان فارسی در بلوچستان پاکستان و گسترش زبان اردو در استان سیستان و بلوچستان، توسعه خدمات کنسولی از جمله افزایش صدور روادید تجاری و اجرای روادید الکترونیکی، گفت وگو کرد. 
وی همچنین از اقدامات دولت ایالت بلوچستان در تدوین برنامه‌های موثر جهت تسهیل تردد زوار پاکستانی در مرز دو کشور و غربالگری این افراد در برابر ویروس کرونا قدردانی کرد. 
سرکنسول ایران تدابیر دولت جمهوری اسلامی ایران در غربالگری زوار پاکستانی و صدور گواهی سلامت و مراقبت از مسافران بیمار و همچنین دستور ویژه ریاست محترم جمهوری مبنی بر غربالگری و درمان رایگان اتباع پاکستانی مقیم در ایران در صورت ابتلا به بیماری کرونا، را تشریح کرد. 
وی در این نشست پیام احمد علی موهبتی استاندار استان سیستان و بلوچستان مبنی بر دعوت از سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. 


تاکید بر همکاری‌های مشترک در دوران پساکرونا
سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان نیز با تاکید بر اهمیت توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران از جمله گسترش همکاری‌های میان استان‌های همجوار مرزی، گفت: دوران پساکرونا برای تقویت بیش از پیش همکاری‌های مشترک بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌شود. 
جام کمال خان درخصوص گشایش مرز مشترک با ایران گفت که دولت ایالتی این موضوع را در سفر اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان به شهر کویته مطرح کرد و قرار شد تا وزیر توسعه و برنامه ریزی طرحی را آماده کند تا بتوانیم در شرایط جدید تجارت با ایران در مرز مشترک را ادامه دهیم. 
وی اطمینان داد که دولت‌های فدرال و ایالتی پاکستان به زودی این برنامه را تدوین و موضوع ازسرگیری تجارت مرزی مطابق با استانداردهای بهداشتی را نهایی می‌کند. 
سروزیر ایالت بلوچستان افزود: پدیده همه گیر کرونا باعث شد تا توجه مسئولان پاکستانی به منطقه مرزی تفتان و لزوم تقویت زیرساخت‌های آن بیشتر شود تا جایی که نخست وزیر پاکستان نیز بر لزوم تامین زیرساخت‌های لازم در ایالت بلوچستان و منطقه مرزی تفتان تاکید کرد. 
اعلام آمادگی ایران برای امضای پروتکل بهداشتی با پاکستان
محمد رفیعی در این دیدار از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های فنی مهندسی با پاکستان از جمله مرمت جاده و خط ریلی میان تفتان-کویته و همچنین توسعه خدمات شهری با دولت ایالتی خبر داد. 
وی همچنین افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران و استان سیستان و بلوچستان آماده امضای پروتکل بهداشتی است تا در شرایط کرونایی تجارت دو کشور را برقرار نگه داریم که طرف پاکستانی وعده پیگیری این موضوع را داد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha