۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 83758163
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بکارگیری تجربه‌های موفق برای بخش کشاورزی کردستان ضروری است

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بکارگیری ظرفیت‌های انسانی و تجربه‌های موفق برای بخش کشاورزی این استان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار اقدامی ضروری است.

محمد فرید سپری روز دوشنبه در جلسه معرفی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در سال گذشته بخش کشاورزی باوجود تحریم های ظالمانه  با هشت درصد رشد بالاترین رشد اقتصادی را به خود اختصاص داده است. 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با وجود مسائل جهانی و تحریم ها رشد منفی در صنعت نفت کشور داشته ایم اما بخش کشاورزی به نوعی نجات دهنده ی اقتصاد ایران بود اضافه کرد: ظرفیت‌های موجود کردستان برای  بخش کشاورزی مطلوب بوده و کشاورزی را می‌توان محور توسعه در این استان برشمرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: نباید انتظار داشت  اشتغال استان روی بخش کشاورزی متمرکز شود چون این قضیه سبب  فشار بر منابع طبیعی و محیط زیست است و باید با حفظ وضعیت منابع آب و خاک زمینه افزایش بهره وری و افزایش تولید در سطح را مهیا کرد تا  ضمن تثبیت شغل، موجب ایجاد اشتغال جدید شود. 

سپری خاطر نشان کرد : متوسط تولید محصولات کشاورزی استان کردستان سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن است که با بررسی‌های انجام شده در همه  زیر بخش ها می‌توان تولید محصولات کشاورزی را به پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن در هر سال رساند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی سهم ۳۰ درصدی در اشتغال کردستان دارد افزود: باید از  پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی استان استفاده کرده تا با حفظ این وضعیت عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم. 

سپری با اشاره به ضرورت فعالیت هرچه بیشتر اتاق فکر در بخش کشاورزی استان گفت: باید در همه  زیر مجموعه بخش کشاورزی برای بکار گیری پتانسیل و استعدادها  به منظور نفوذ بیشتر دانش در فارم‌ها و افزایش بهره وری تلاش کنیم. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تفاوت کشاورزان پیشرو با سایرکشاورزان در میزان تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: یک باغدار نمونه ۹ برابر باغدار عادی برداشت می‌کند در بخش دامپروری دو نیم برابر، در بخش شیلات یک و نیم برابر که این خود نتیجه بکارگیری دانش نوین  و همکاری با محققین و استفاده از تجارب افراد با سابقه در این عرصه است.

وی یادآور شد: اجرای طرح تامین امنیت غذایی یکی دیگر از موفقیت های این بخش است که قطعا بدون مشارکت و همدلی بین بخشی امکان پذیر نبوده و این نشان دهنده حضور افراد موفق، باتجربه و کاردان در بخش کشاورزی استان است.

سپری افزود: تا پایان سال ۹۷، نوزده و نیم هکتار گلخانه در استان وجود داشت که سال گذشته ۶۱ هکتار مجوز داده شد که ۴۵ هکتار به بانک های  عامل معرفی شده و برای  ۲۱ هکتار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات عقد قرارداد شده است.

وی مبحث اصلاح و نوسازی باغات را یکی از پروژه های مهم در استان اعلام کرد و گفت: با سر شاخه کاری  انقلابی در  باغات  گردوی استان ایجاد شد به طوری که با بکارگیری این تکنیک موجبات افزایش تولید فراهم شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود: در بخش زراعت تغذیه بسیار مهم است چراکه اگر با مبارزه با علف‌های هرز و  آفات همراه گردد تا ۷۰ درصد افزایش عملکرد را می تواند به دنبال داشته باشد.

سپری افزود: تقویت شبکه‌های پیش آگاهی برای ارائه اطلاعات به کشاورزان و شبکه های مراقبت باید  طوری باشد که اطلاع‌رسانی  به موقع درست و باتوجه به سیستم‌های جدیدی فعلی بکارگیری شود. 

در پایان این جلسه محمد صالح احمدی به عنوان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان معرفی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha