مهار کرونا به برنامه جامع راهبردی نیاز دارد

تهران-ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گفت: بحران کرونا در صورت طولانی شدن نیاز به مدیریت و برنامه راهبردی جامع دارد که فراپزشکی است؛ زیرا در طول زمان فقط معضل بهداشتی ایجاد نمی‌شود بلکه این بیماری تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

حسین زارع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان اینکه در جامعه ما در خصوص پدیده های بحرانی به ویژه کرونا دو مشکل وجود دارد، اظهار داشت: نخست اینکه در پیش بینی بحران به رغم وجود نشانه ها واقع بین نیستیم. به عنوان مثال درصد اینکه بمباران هسته ای در کشوری مثل سوئد اتفاق بیفتد، بسیار پایین است اما این کشور مانور مقابله با بمباران هسته ای در مدارس برگزار می کند.

این استاد علوم تربیتی و روان شناسی ادامه داد: دوم اینکه زمانی که بحرانی اتفاق می افتد، در ابتدا شتابزده و بدون برنامه عمل می کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت طولانی شدن همه گیری بیماری کرونا، این مساله می تواند به معضل اجتماعی و سیاسی تبدیل شود به همین دلیل بنا به گفته مقام معظم رهبری باید این مساله را جدی گرفت اما نباید بزرگ کرد. بنابراین این پدیده را باید جدی بگیریم زیرا در صورت ماندگاری به نقطه ای می رسیم که تمام کشورها این معضل را کنترل کرده اند اما در ایران روز به روز تلفات بیشتر می شود و در نهایت این معضل با مسائل اساسی کشور گره می خورد.

زارع در ادامه عنوان کرد: حل بحران کرونا نیاز به مدیریت مطلوب زمان و مطالعات تخصصی و تطبیقی با سایر کشورها دارد.

مقابله با کرونا نیاز به رشد دانش عمومی دارد

عضو دانشگاه پیام نور اظهار داشت: نیاز است در هر نوع تهدیدی که جنبه همه گیری دارد، تمام جامعه مداخله کند.

وی ادامه داد: هر نوع تهدید اپیدمی مداخله جمعی نیز می خواهد زیرا یک سازمان نمی تواند یک پدیده جمعی را مدیریت کند. در حال حاضر در جامعه ما برای اینکه بتواند یک فضای معقولانه و متعادل داشته باشد، همه باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

زارع افزود: در جامعه ما یکسری افراد به شدت می ترسند و مضطرب هستند و شیوه های مقابله ناکارآمدی دارند و عده دیگر اصول لازم را رعایت نمی کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ویروس کرونا تهدید جدی است، تصریح کرد: دو قطبی بودن جامعه آسیب زا است لذا برای تسکین و تعدیل این موضوع نیاز است که دانش عمومی رشد پیدا کند؛ زیرا با ناآگاهی نمی توانیم شیوه های مقابله را رشد دهیم.

زارع همچنین اظهار داشت: عملکرد صدا و سیما در ابتدا مثبت نبود اما پس از اینکه بیماری کرونا رواج پیدا کرد، عملکرد قابل قبولی داشت. بهترین شیوه مقابله ای ماندن در منزل است زیرا با ماندن در منزل ویژگی همه گیر بودن بیماری کاهش پیدا می کند.

فعالیت رسانه‌های غربی تهدیدی برای اقدامات مثبت دولت

این استاد علوم تربیتی و روان شناسی تصریح کرد: برای آرام کردن جامعه شفافیت، صداقت و در کنار مردم بودن موضوع مهمی است و نیاز است مردم ما درک درست و منطقی از خطر داشته باشند.

وی ادامه داد: به صورت طبیعی تمام انسان ها تمایل دارند که خود را در برابر تهدید ایمن نگه دارند اما به رغم اینکه ما به خطرناک بودن کرونا آگاهی داریم، باز هم جان برخی از هموطنان را می گیرد زیرا مردم درک درستی از خطر ندارند.

زارع تصریح کرد: برخی از مردم جامعه تصور می کنند بیماری به راحتی قابل کنترل است که در آسیب شناسی شناخت، این گروه افرادی هستند که «توهم کنترل» دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: در جامعه برای ایجاد جو روانی مطلوب همه باید خود مسئله (کرونا با خاصیت همه گیری) را هدف قرار دهند و از هر نوع حاشیه سازی نیز دوری کنند.

وی همچنین گفت: در این شرایط رسانه های خارج کشور فشار زیادی را وارد کرده اند که اقدامات مثبت دولت در خصوص کرونا را ضعیف جلوه می دهد؛ بنابراین همه باید توان خود را به صورت یکجا صرف هدف قرار دادن مشکل به دور از حواشی قرار دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha