سعید حبییا امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای واگذاری اینترنت رایگان به دانشجویان، گفت: وزارت علوم با تعاملی که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، به صورت جدی در تلاش برای واگذاری اینترنت رایگان به دانشجویان و اساتید است.
وی گفت: البته قرار بود اپراتورها برای واگذاری اینترنت رایگان با دانشگاهها همکاری کنند، ولی وعدههای داده شده به خوبی عمل نشد. در حالی که در این برهه از زمان که مجموعه دانشگاهی از دانشجو گرفته تا اساتید، کارکنان و مسوولان برای افزایش کیفیت آموزش مجازی تلاش میکنند، نیاز است اپراتورها نیز برای محقق شدن این هدف با دانشگاهها همکاری کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه احتمال دارد ویروس کرونا برای همیشه جزیی از زندگی ما شود، اظهار داشت: برای همین باید رفتار و نوع برخوردها درباره ویروس تغییر کند؛ سازماندهی شود و اینترنت رایگان برای دانشجویان در شهرهای کم برخوردار فراهم شود.
حبیبا ادامه داد: در صورتی که امکان واگذاری اینترنت برای دانشجویان کم برخوردار فراهم نیست، میتوان با پرداخت وام برای تهیه سخت افزارهایی مانند گوشی هوشمند و لپ تاپ از این تعداد دانشجوی کم برخوردار حمایت کرد.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص کیفیت آموزش مجازی که تاکنون ارائه شده است، گفت: دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه تهران برای نخستین بار است که این حجم از آموزش مجازی را اجرایی میکنند.
وی افزود: اما معتقدم و این مطلب را به دانشجویان خود نیز گفتم که شرایطی در کشور و جهان بوجود آمده که همه دانشگاهها مجبور به ارائه آموزشی مجازی شدند و شاید این نحو آموزش برای ماهها و سالهای آینده نیز ادامه یابد. پس نیاز است همه خود را برای این تغییر آماده کنند.
حبیبا با بیان اینکه آموزش الکترونیک نشان داد باید تغییراتی در زیرساختهای آموزش مجازی کشور داده شود، گفت: این نوع آموزش سبب شد همه دانشگاه از این پس به دنبال ارتقیء سرعت اینترنت و زیرساختهای آموزش الکترونیک خود و دانشگاه باشند. البته ایرادهایی به آموزش مجازی وارد است ولی نباید رشد علمی و آموزشی کشور متوقف شود.
استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: همانطور که برای ادامه زندگی نمیتوان تغذیه را کنار گذاشت، تحصیل علم نیز با وجود بیماری به نام کرونا نباید متوقف شود و این روند با برطرف کردن مشکلات روز به روز بهتر میشود.
نارضایتی از آموزش مجازی بی انصافی است
وی با بیان اینکه طبق آمار فقط ۲ درصد جمعیت دانشجویی کشور از آموزش مجازی رضایت ندارند، افزود: در فضای مجازی کمپینی تشکیل شده که عنوان میکند ۵۰ هزار نفر از دانشجویان از آموزش مجازی رضایت ندارند. در حالی این تعداد در مقابل حدود ۴ میلیون جمعیت دانشجویی کشور حدود ۲ درصد است.
معاون دانشجویی دانشگاه تهران افزود: البته باید قبول کرد کیفیت آموزش الکترونیکی مانند آموزش حضوری نیست؛ زیرا سرعت اینترنت، نحوه ارائه دروس و نوع تعامل بین دانشجو و استاد در این دو فضا قابل مقایسه نیست. ولی وقتی به زحمات جامعه پزشکی و پرستاری نگاه میکنیم که در ماههای گذشته از جان و زمان خود برای سلامتی مردم کشور گذشتند و دانشگاهها نیز تمام انرژی و امکانات خود را برای وقفه نیفتادن در آموزش به دانشجویان به کار بردند، نارضایتی بیانصافی است.
حبیبا با بیان اینکه آموزش مجازی کار را برای اساتید هم سخت کرده است، گفت: پیش از این استاد در کلاسی حضوری درس خود را ارائه میداد و تعامل بین او و دانشجویان سبب کسب انرژی متقابل میشد. اما با آموزش مجازی این فضای تعاملی از هر دو طیف سلب شده است.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران به رغم تحت پوشش قرار دادن حدود ۵۰ هزار دانشجو، از امکانات سخت افزاری مناسبی برخوردار است، افزود: مدیریت آموزشی این تعداد دانشجو به صورت مجازی هرچند سخت است، ولی دانشگاه تهران توانسته تا امروز در آموزش الکترونیک موفق عمل کند.
استاد حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همه ارکان دولت، وزارتخانهها و مسوولان دانشگاهها در تلاش هستند حرکت علمی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف نشود و باید هر عضوی در این راه نیز وظیفه خود را به بهترین شکلی ایفا کند.
نظر شما