به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا ناچار به تعطیلی مدارس شدیم و هنوز هم بهطور دقیق زمان بازگشایی مدارس مشخص نیست. بنابراین دو راه پیش رو داشتیم یا آموزش را رها کنیم که کار منطقی و معقولانهای نبود و یا باید به آموزش در زمان تعطیلات ادامه میدادیم.
حاجی میرزایی با اشاره به تأکید وزارت آموزش و پرورش بر تداوم فعالیتهای یادگیری دانش آموزان گفت: برای ادامه آموزش در زمان تعطیلات، ابتدا از تلویزیون کمک گرفتیم و خوشبختانه در کوتاهترین زمان، یعنی یک هفته بعد از تعطیلات مدارس برنامههای آموزشی دانش آموزان از شبکه ۴ و شبکه آموزش، به دانش آموزان ارائه شد.
وی در برنامه «در انتهای الوند» شبکه دو سیما، با برشمردن مزایا و معایب سیستم آموزشهای تلویزیونی؛ گفت: استفاده از ظرفیت آموزش تلویزیونی اگرچه خوب است ولی به دلیل تعاملی نبودن برنامههای تلویزیون، کافی نبود. از طرفی فرصتی که تلویزیون به پخش برنامههای آموزشی اختصاص میداد در مقایسه با دروس قابلارائه در آموزش و پرورش بسیار کم بود. بنابراین لازم بود تدبیری کنیم تا دانش آموزان بتوانند فضایی مانند فضای کلاس را در بستر مجازی تجربه کنند و معلمان در بستر فضای مجازی ضمن تعامل دوسویه با دانش آموزان خود، پرسش و پاسخ و امتحانات را همانند آنچه در فضای کلاس بوده، به سرانجام برسانند.
طراحی اپلیکیشن شاد
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از روز نیمه شعبان، شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) را راهاندازی کردیم که تاکنون ۶۴ درصد کلاسها با حضور بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان، ۹۴ درصد معلمین تشکیل شده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: از سالها قبل در سند تحول بنیادین که برای نظام آموزشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، این تکلیف بر عهده آموزش و پرورش گذاشته شده بود، اما به دلیل نبود زیربنای لازم و یا ضروری نبودن اپلیکیشن، فرصتی برای راهاندازی به دست نیامد. در شرایط کنونی توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی تبدیل کنیم و با ایجاد زیرساخت ضروری و تهیه نرمافزارهای لازم در فضای مجازی شاهد جهشی در این بستر باشیم و اپلیکیشن مورد نظر را تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
پوشش همگانی آموزش در نظام تعلیم و تربیت
عضو کابینه دولت تدبیر و امید بابیان اینکه مأموریت نظام تعلیم و تربیت آموزش به همه کودکان است، گفت: برای دانشآموزانی که به دلایل مختلف نمیتوانند وارد شبکه آموزشی شاد شوند، آموزش را از روشهای دیگری پیگیری کردیم. برای برخی مناطق از طریق تولید بستههای آموزشی و توزیع توسط راهبران آموزشی و برای مناطق مرزی و محروم در استانهایی از قبیل کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان و ... معلمان با رعایت فاصله اجتماعی در کلاسهای کمجمعیت حضور پیدا کردهاند. آموزش از طریق تلویزیون هم یکی از راههایی بود که در نبود دسترسی به شبکه شاد برای دانش آموزان بسیار مؤثر بود و مورد استقبال قرار گرفت؛ بنابراین برای آموزش و پرورش آنچه مهم است، پوشش آموزشی همه دانش آموزان است.
وی ادامه داد: معلمان در شرایط کرونا از آزمون همنوایی و همدردی با مردم خیلی خوب برآمدند و آرزوی من دغدغه کمتر برای معلمان و بالا رفتن سطح آموزش در دانش آموزان کشور است،
شهریه مدارس غیردولتی
حاجی میرزایی بابیان اینکه در مدارس غیردولتی تعیین شهریه تابع چارچوب آیین نامهها و قانون است، گفت: در دو بخش فعالیتهای درسی و فعالیتهای فوقبرنامه مدارس غیردولتی تعیین میشود. بخشی از آنکه متوجه آموزش یا همان فعالیت درسی است باید کامل پرداخت شود چون آموزش در زمان تعطیلات مدارس هم استمرار داشته است، ولی در مورد بخشی که به فعالیتهای غیردرسی از قبیل اردوها، سرویس مدارس و... اختصاص داشته، اگر کار انجامشده، پرداخت شود و در غیر این صورت به خانوادهها بازگردانده خواهد شد.
برگزاری امتحانات پایه دوازدهم بهصورت حضوری و از نیمه خردادماه
وزیر آموزش و پرورش در مورد نحوه برگزاری امتحانات در مقاطع تحصیلی مختلف گفت: امتحانات پایه دوازدهم خردادماه و برای رعایت حقوق دانش آموزان ترجیحاً بهصورت حضوری برگزار میشود. برنامهای که هماکنون پیشنهادشده این است که از نیمه خرداد امتحانات پایه دوازدهم به مدت سه هفته و بهصورت حضوری برگزار خواهد شد و 20 روز پس از پایان امتحانات کنکور برگزار خواهد شد.
برگزاری امتحانات خرداد ماه در مقاطع مختلف تحصیلی
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در دوره ابتدایی ارزیابی توصیفی داریم و این ارزیابی در اختیار معلم است که معلم در پایان زمان آموزش، با توجه به عملکرد دانشآموز نمره میدهد. در این دوره اختیار نمره به معلم واگذار شده است و در بقیه مقاطع در صورت فراهم بودن امکان برگزاری حضوری امتحانات، امتحانات بهصورت حضوری و اگر مخاطرهای برای سلامتی دانش آموزان باشد، بهصورت غیرحضوری برگزار می شود. تشخیص این مهم بر عهده معلم است.
حقوق و مزایای معلمان غیررسمی
وزیر آموزش و پرورش گفت: در شرایطی وارد سال ۹۹ شدیم که خوشبختانه مطالبات معوق نداشتیم و حقوق تمام معلمین بهجز معلمان خرید خدمات آنهم در برخی مناطق، بهطور کامل پرداختشده بود. حقوق معلمان خرید خدمات با آموزش و پرورش نیست و معمولاً این معلمان با شرکتهایی طرف قرارداد هستند که باید حقوق آنها از طریق همان شرکتها پرداخت شود.
خودارزیابی از عملکرد وزیر آموزش و پرورش
حاجی میرزایی در پاسخ به این سؤال که عملکرد خود را چگونه ارزیابی میکنید؟ گفت: آموزش و پرورش نهادی است که از سوی مردم، خانوادهها و دانش آموزان بهطور مرتب مورد ارزیابی قرار میگیرد بنابراین نمیتوان بدون داوری مردم حرفی را بیان کرد. آرزوی من دغدغه کمتر برای معلمان و بالا رفتن سطح آموزش در دانش آموزان کشور است ما باید افراد را برای زیستن شرافتمند آماده کنیم و برای این مسئولیت تلاش میکنم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تشکر از همراهی خانوادهها با نظام آموزشی در مدت تعطیلات کرونا گفت: یکی از اهداف آموزش و پرورش این است که خانوادهها درگیر آموزش شوند و این مهم بعد از کرونا اتفاق افتاد. از این بابت بسیار خوشحالم و از خانوادهها تشکر میکنم.
نظر شما