۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 2155
کد خبر: 83806009
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خاییز یک ذخیره گاه ملی برای کشور است

یاسوج - ایرنا - نماینده مردم کهگیلویه، لنده بهمئی و چرام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منطقه منحصر به فرد حفاظت شده خاییز کهگیلویه ،گفت : با توجه به وجود گونه های پرشمار کل و بز ، این‌منطقه به عنوان یک ذخیره گاه ملی محسوب می شود که باید به طور مطلوب از ان محافظت کرد.

سید محمد موحد روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا آتش سوزی منطقه حفاظت شده خاییز را یک بحران دانست و اظهارداشت: خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست این منطقه طی سه روز آتش سوزی وارد شده است.

وی بیان کرد: نیروهای مختلف مردمی و مسئولان با توجه به کمبود امکانات و تجهیزات از همه ظرفیت ها برای مقابله با آتش سوزی استفاده کردند که جای قدردانی دارد.

موحد تصریح کرد: از همان ساعات اولیه با پیگیری های لازم دستگاههای مختلف از جمله وزارت کشور،سپاه پاسداران  و ارتش جمهوری اسلامی در حد توان برای مقابله با اتش سوزی خدمات خوبی ارائه دادند.

وی با اشاره به شعله ور شدن دوباره شعله های آتش در برخی نقاط کوه خاییز گفت: امکانات موجود جوابگوی شعله های آتش نیست ونیاز است مسئولان کشوری برای اطفای کامل از همه ظرفیت ها استفاده کنند.

موحد گفت: امروز نیز در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی مشکلات و نبود تجهیزات لازم برای مقاله با آتش سوزی ارائه و از مسئولان برای اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با اتش سوزی  درخواست های داده شد.

از پنجشنبه هفته گذشته تاکنون کوه خاییزکهگیلویه دچار آتش سوزی شده بود که روز گذشته در برخی مناطق شعله های اتش فروکش کرده بود ولی شب گذشته دوباره شعله های آتش از قسمت مشرف به بهبهان شعله های آتش شروع به پیش روی کرده بود.

 پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است.
گونه‌های جانوری منطقه هم شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه در این منطقه زندگی است.
این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.
منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.
طی سرشماری ۲مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بزکوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

براساس ارزیابی های اولیه گفته می شود تاکنون افزون بر ۲۵۰ هکتار از جنگل های و مراتع در منطقه حفاظت شده خاییز طعمه حریق شده است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد.

این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان های خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha