طرح‌های قرآنی را تا مرحله اجرا پیگیری می‌کنیم

تهران- ایرنا- مدیر دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار ارائه گزارش مالی سال ۹۷ از سوی ۲۱ سازمان و نهاد مرتبط با این کمیسیون شد و گفت: اجرای ۷۳ طرح مطالعاتی در انتظار گزارش این سازمان‌هاست و باید به نتیجه برسد.

پنجاه و پنجمین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر و دیگر اعضای این کمیسیون دوشنبه گذشته (۱۹ خرداد) برگزار شد. در این جلسه، فقهی‌زاده به عنوان دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم گزارشی از هزینه‌کرد اعتبارات اجرایی‌سازی سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی ارائه کرد و گفت: این امر مربوط به انجام پروژه‌های مصوب دستگاه‌ها از محل اعتبارات سال ۱۳۹۷ است که برخی پروژه‌ها بر اساس آنچه که ارائه شده، به پایان رسیده و برخی طرح ها نیمه‌تمام باقی مانده است.

وی از اتحادیه موسسات مردمی قرآن و عترت به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: این اتحادیه تمامی اعتبارات مربوطه را دریافت کرده و باید گزارش ۳۹۶ میلیون تومان تعهداتی را که بر عهده داشته‌، ارسال کند.

به گفته فقهی زاده تمام دستگاه‌هایی که در چارچوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون عضویت دارند، کار نیمه‌تمامی را در تعهدات سال ۹۷ باقی نگذاشته‌اند. به عنوان مثال اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت یکی از موسساتی است که بدهی ۲۷۷ میلیون تومانی به کمیسیون دارد که ‌این بدهی به معنی انجام ندادن پروژه نیست، بلکه به معنای ارائه ندادن گزارش هزینه‌کرد است.

محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه ها گفت: این اعتبارات مربوط به سال ۱۳۹۷ است و طرح آن در این زمان و با این تأخیر از لحاظ سازمان مدیریت بسیار بد و نامناسب است. بسیاری از پروژه‌ها ناتمام مانده و بر اساس گزارشی که ارائه شده، فقط ۱۱ روز فرصت داریم تا اعتبار سال ۹۸ را جذب کنیم، در حالی که گزارش‌ها بسیار ناقص است و قابل عمل نیست.

وی به اختصاص پنج میلیارد تومان در کمیته تخصیص برای حفظ قرآن و بدهی‌های سال ۹۷ دستگاه‌هایی که کاری انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: این پنج میلیارد تومان معطل همین مسئله است که بسیاری از آنها انجام نشده است و در عین حال گزارشی هم نیست تا یقین کنیم و بگوئیم سازمان اوقاف یا ستاد ملی حفظ برنامه خود را بر اساس آن پنج میلیارد تومان نهایی کند.

محمدمهدی عزیززاده مدیر دبیرخانه کمیسیون تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: گزارش سال ۹۷ آماده انتشار است ولی مساله این است که در سال های گذشته یک رویه در دستگاه ها بوده که پول و اعتبارات را دریافت می کردند و آن را به عنوان اعتبارات کمکی برنامه های خود تلقی می کردند. به عبارت دیگر این اعتبارات را در داخل برنامه های جاری خود هزینه کرده و گزارشی ارائه می دادند.  

وی افزود: از اواسط سال گذشته که سامانه سمات (سامانه مدیریت امور تبلیغی ترویجی) راه اندازی شد، بسیاری از ساز و کارهای دریافت گزارش به صورت شفاف انجام شد و کسی نمی تواند در این سامانه اطلاعات اشتباه بارگذاری کند و در بسیاری از موارد جزییات اقدامات باید اعلام شود.

عزیززاده ادامه داد: بسیاری از دستگاه ها گزارش های خود را ارائه کرده اند ولی ما آن را تایید نکردیم و در واقع این گزارش ها را منطبق با برنامه ای که قرار بوده انجام دهند، تلقی نکردیم. یعنی این نهادها گزارش های فعالیت های جاری خود را ارائه کردند در حالی که ما از سال اعتباری گذشته یعنی سال ۹۷ که اولین سال اجرای سند راهبردی بود، تقریبا ۷۳ طرح مطالعاتی و کارهای زیربنایی و مقدماتی را تعریف کردیم که لازمه طراحی های تغییر در فعالیت های تبلیغی ترویجی بوده است و با دستگاه ها توافق کردیم که این طرح ها را اجرا کنند ولی گزارش دستگاه ها مطابق با این طرح ها تشخیص داده نشد.

وی با بیان این که پرونده موردنظر هنوز بسته نشده، تاکید کرد: ما از اجرای این طرح ها و پروژه ها کوتاه نمی آییم و باید این طرح ها به نتیجه برسد چون اگر به نتیجه نرسد، نمی توان مراحل بعدی این طرح ها را انجام داد و مراحل بعدی متوقف بر این طرح هاست. در هر صورت باید این کار انجام شود و ما گزارش مربوطه را در صحن کمیسیون تبلیغ و ترویج اعلام کردیم. در جلسه روز گذشته برخی مدعی بودند که هنوز به مرحله گزارش دهی نرسیده ایم یعنی کارها شروع شده ولی به سرانجام نرسیده است و به همین دلیل کمیسیون تا پایان خرداد مهلت داده تا گزارش های مالی سال ۹۷ ارسال شود.

وی ادامه داد: اگر گزارش کامل از سوی این ۲۱ دستگاه و نهاد ارسال نشود، همچنان اصرار داریم که این طرح ها باید اجرا شود و پول هایی که به دستگاه ها رفته به عنوان تعهدشان در حسابشان منظور می شود و اگر نهادی اعلام کند که نمی تواند طرح را انجام دهد همانگونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز تاکید کرد، درصورت اجرانشدن طرح، اعتبار آن باید برگردانده شود. البته به طور طبیعی نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی نیز به این مسائل رسیدگی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha