۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 83836428
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عریقات به کشورهای عربی درباره سازش با صهیونیست‌ها هشدار داد

تهران - ایرنا - دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در نامه‌ای به سران کشورهای عربی نسبت به سازش با رژیم صهیونیستی هشدار داد و تاکید کرد که روابط بین اعراب و رژیم اشغالگر باید مبتنی بر تاسیس کشور مستقل فلسطینی ، تخلیه سرزمینهای اشغالی و حل مساله پناهندگان باشد.

پایگاه اطلاع رسانی عربی ۲۱ روز شنبه گزارش داد که " صائب عریقات " در اظهاراتی به تلویزیون فلسطین گفت:  صحبت درباره هر گونه عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی برای صرف نظر کردن این رژیم از برنامه‌های الحاق، اشتباه و غیرقابل قبول است. 

وی ادامه داد: روابط بین اعراب و رژیم اشغالگر صهیونیستی مشروط به تعهد به ابتکار عمل صلح عربی است که مستلزم خروج اشغالگران  از سرزمین‌های اشغال شده در سال ۱۹۶۷، جولان اشغالی و حل مساله پناهندگان است. 

"ابتکار عمل صلح عربی"  که در سال ۲۰۰۲ به تصویب اتحادیه عرب رسید بر تاسیس کشور فلسطین مطابق با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی، حل عادلانه مساله آوارگان فلسطینی، خروج اشغالگران اسرائیلی از ارتفاعات جولان اشغالی سوریه و زمین های اشغال شده در جنوب لبنان تاکید دارد تا در ازای آن کشورهای عربی، اسرائیل را به رسمیت بشناسند و با آن روابط عادی داشته باشند.  

به جز مصر و اردن کشورهای عربی روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم اشغالگر صهیونیستی ندارند اما به رغم آن در روزهای اخیر انگیزه روابط عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی در بین آن‌ها به ویژه چند کشور حوزه خلیج فارس افزایش یافته است. 

دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در نامه خود که روز شنبه ارسال شد خطاب به کشورهای عربی گفت: مصلحت و جایگاه ما به عنوان عرب نیاز به وحدت و انسجام دارد. 

عریقات تاکید کرد که چنانچه اسرائیل الحاق سرزمین‌های فلسطین را انجام دهد باید مسئولیت آن را به عنوان یک اشغالگر بر عهده بگیرد. 

در واکنش به برنامه "الحاق" کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، " محمود عباس "، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ماه گذشته اعلام کرد که سازمان آزادیبخش فلسطین همه توافقات با رژیم صهیونیستی را لغو کرده است. 

نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اخیرا پس از توافق برای تشکیل کابینه ائتلافی، در خصوص آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به این رژیم از ابتدای ماه ژوئیه (۱۱ تیر ماه) توافق کردند. 

تل‌آویو قرار است در این گام بیش از ۳۰ درصد از خاک کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند. 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رغم مخالفت‌ها و واکنش‌های گسترده بر اجرای طرح الحاق از ابتدای ماه جولای (اصرار دارد. 

گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح همچنین بسیاری از کشورهای جهان به شدت درباره اجرای این طرح و عواقب آن هشدار داده‌اند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha