۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 83849368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سقز بیشترین کتابخانه مشارکتی استان کردستان را دارد

سنندج - ایرنا - مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه ۸۰ باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان داریم، گفت: سقز با ۱۰ کتابخانه دارای بیشترین تعداد است.

محمد خدومی عصر چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی در سقز، اظهار داشت: کردستان دارای ۳۰ باب کتابخانه مشارکتی و ۵۰ باب نهادی است.

وی با تقدیر از تلاش انجمن زانست سقز، تاکید کرد: برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، با این نهاد مردمی تفاهم نامه منعقد می‌شود.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی کردستان از برنامه های این نهاد برای امسال خبر داد و افزود: خرید آثار نویسندگان بومی و منابع کتابخانه ای اهل سنت و راه اندازی سرای اهل قلم از جمله این برنامه‌ها است.

فرماندار ویژه سقز نیز در این جلسه اظهار داشت: فاصله شاخص‌های کتابخوانی در شهرستان با استانداردها نجومی شده است.

کامیل کریمیان بر افزایش تعداد کتابخانه در روستاها تاکید کرد و افزود: تلاش انجمن مردم نهاد زانست برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش فضاهای کتابخانه ای ستودنی است.

وی با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در روستاها یادآور شد: بخشداران و نهاد کتابخانه با مشارکت دهیاران و اعضای شوراها و امکانات موجود روستا، فضای لازم برای راه اندازی کتابخانه مشارکتی فراهم کنند.

کریمیان همچنین خواستار توجه به منابع کتابخانه ای، استفاده از ظرفیت نهادهای مردم نهاد برای توسعه فرهنگ کتابخوانی، افزایش انجمن های حوزه کتاب و حمایت شهرداری شهرهای سقز، صاحب و سنته از نهاد کتابخانه شد.

رییس امور کتابخانه‌های کردستان هم با اشاره به چشم انداز ۱۴۰۴ اظهار داشت: شهرستان سقز از نظر تعداد اعضا، سرانه فضای مطالعه و تعداد منابع با استانداردها فاصله زیادی دارد.

جلیل سیدی با بیان اینکه تا چهار سال دیگر ۳۵ درصد از جمعیت شهرستان سقز باید عضو کتابخانه ها باشند (در حالیکه این آمار الان ۲ درصد است)، افزود: باید به تعداد هر عضو چهار جلد کتاب در کتابخانه باشد که این میزان در سقز نیم جلد هم نیست.

مسوول دفتر نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به قرار گرفتن کتابخانه های عمومی سقز در جوار هم بر ضرورت دسترسی مردم به کتاب، کتابخانه و سالن مطالعه و ساخت کتابخانه در محلات تاکید کرد.

عباس ابراهیمی تغذیه منابع کتابخانه ای بر اساس فرهنگ منطقه، استفاده از ابزارهای تشویقی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تجهیز کتابخانه مدارس توسط نهاد کتابخانه عمومی را از راهکارهای لازم برای توسعه فرهنگ کتابخوانی برشمرد.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha