۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۹:۵۱
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 83855898
T T
۰ نفر

نفس تنگیِ تالارهای زنجان در شرایط کرونایی

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۹:۵۱
کد خبر: 83855898
نفس تنگیِ تالارهای زنجان در شرایط کرونایی

زنجان – ایرنا – میهمان ناخوانده کرونا در حالی همچنان در پی یافتن میزبان‌های متعدد، آلوده کردن تعداد زیادی از مردم و وارد کردن آسیب به سلامت عموم است که علاوه بر خسارت جانی، تغییرات گسترده ای را در سبک زندگی ها ایجاد کرده و ضربه‌هایی گاه غیرقابل جبران بر کسب و کار افراد جامعه زده است.

با شیوع این ویروس درحالی که فعالیت بخشی از کسب و کارهای کوچک و بزرگ با اعمال محدودیت هایی به طور نسبی تحت تاثیر قرار گرفت، اما هستند مشاغلی که از زمان شیوع ویروس کرونا به طور کامل تعطیل و از این رهگذر صاحبان این مشاغل با مشکل اقتصادی جدی مواجه شده و در آستانه فروپاشی کسب و کار خود قرار گرفتند و هم اکنون نیز به سختی روزگار می گذرانند.

تالارهای پذیرایی از جمله این مشاغل است که از هشتم اسفند سال گذشته مراسم‌ مختلف عروسی و دیگر مهمانی های رزرو شده را لغو کردند و این درحالی است که تالارها در این موعد از سال انبارهای خود را پر از مواد غذایی و فرآورده های خام دامی برای برپایی مراسم  کرده بودند به امید آنکه همچون سال های گذشته بتوانند مراسم برگزار کنند و چندین کارگر نانی به سفره خانه هایشان ببرند اما به یکباره با شیوع ویروس کرونا همه این مراسم لغو (کنسل) شد. تا کنون این تالارها هنوز مجوز فعالیت نگرفته اند و در بیکاری بی‌سابقه ای به سر می برند و در انتظار تصمیم مسوولان هستند.

  فعالان صنف تالارهای استان زنجان با قرار گرفتن در شرایط سخت اقتصادی، خواستار رسیدگی مسوولان به مشکلاتشان و بازگشایی این مکان ها با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی هستند تا بیش از این متضرر نشده و مجبور به اخراج کارگران خود در این اوضاع نشود.

حمایتی از صنف تالارها نمی شود

رییس اتحادیه تالارهای زنجان گفت: وضعیت بسیار بغرنج است و حمایتی از فعالان این صنف که بیش از دیگر کسب و کارها متضرر شده اند، نمی شود.

محمد بازرگان با بیان اینکه مقرر شده تسهیلاتی برای صاحبان تالارها پرداخت شود، اظهار داشت: این تسهیلات به ازای هر کارگر بیمه شده ۱۶۰ میلیون ریال پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در استان زنجان ۳۸ تالار وجود دارد که همه این مراکز تعطیل شده اند و هر تالار نیز ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال ضرر مالی متحمل شده است.

رییس اتحادیه تالارهای زنجان افزود: نباید تالارها تعطیل می شد چرا که تعطیلی منجر به برگزاری مراسم عزا و عروسی در منازل و باغ ها بدون نظارت و کنترل های لازم شد و بیماری کرونا نیز بیشتر شیوع پیدا کرد.

بازرگان تاکید کرد: چنانچه تالارها فعالیت می کردند و پذیرش میهمانان با کمترین تعداد و با رعایت پروتکل های بهداشتی بود چه بسا بیماری کرونا نیز تا این حد شیوع پیدا نمی کرد.

وی ادامه داد: همه تالارهای استان موافق بازگشایی و فعالیت با رعایت همه موارد و پروتکل های بهداشتی هستند که این مهم یکی از مصوبات ستاد کرونای زنجان است که تاکنون موفق نشده ایم تاییدیه آن را اخذ کنیم.

روبه ورشکستگی هستم

یکی از فعالان صنف تالارهای زنجان گفت: کرونا پنج ماهی است که فعالیت های ما را به طور کامل تعطیل کرده است.

وی با ناراحتی ادامه داد: هیچ مسوولی نمی پرسد که ما در این تالارهای تعطیل چه می کنیم. روز خود را با درگیری و تنش های عصبی فراوانی سپری می کنیم.

قربانعلی مصیبی افزود: روزانه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱ در تالار حضور داریم و روز خود را شب می کنیم در حالی که هیچ تصمیمی برای خروج ما از این وضعیت و جلوگیری از ضرر و زیان های بیشتر اتخاذ نمی شود.

این مستاجر تالار یادآوری کرد: مشتریان قبل از عید تالار را برای مراسم رزرو کرده بودند که با درگیری و اختلاف آن ها را کنسل کردند.

مصیبی تاکید کرد: مسوولان ذی ربط باید مراسم در باغ ها، پارکینگ ها و منازل را جمع آوری کنند نه اینکه تالارها را به تعطیلی بکشانند. متاسفانه دستشان را به گلویمان فشار می دهند و خانه نشین شده ایم.

وی با قسم به وحدانیت الهی افزود: روزانه که در تالار هستیم حتی نمی توانیم استکانی چایی برای خودمان دم کنیم و در حال گرفتن قرض برای پرداخت بدهی هایمان هستیم.

 مصیبی ادامه می دهد ما که مالک تالار نیستیم و مستاجر هستیم و ماهانه بیش از ۱۲۰ میلیون ریال کرایه پرداخت می کنیم، شرمنده خانواده هایمان هستیم و نمی توانیم خانه نشین شویم.

وی با تاکید بر این که ۲۰ نفر در این تالار مشغول به کار بودند، یادآوری کرد: همه این کارگران بیکار شده اند.

این فعال صنف تالار افزود: بعد از ۴۵ تا ۲ ماه دوندگی با رییس بهداشت، فرمانداری و استانداری و اتاق اصناف و رایزنی فقط سازمان صمت توانست چراغ سبزی برای ما نشان دهد و دستمان را بگیرد و تبیین کند که شیوع کرونا از تعطیلی تالارها انجام شده است.

مصیبی اظهارداشت: در تعجبم شیوع کرونا در مراکز پیشخوان، بازار، پاساژها و سایر مکانها نیست و شیوع این ویروس فقط در تالارهاست.

وی به پرداخت تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: همکاران برای دریافت این تسهیلات به بانک مراجعه کرده اند و مسوولان بانکی گفته اند چنین چیزی نیست و پنج ماهی است که این مساله در حد حرف باقی مانده است.

این فعال صنفی تالار در زنجان تاکید کرد: این قشر به شدت مظلوم واقع شده ا ند. کسی دستمان را نمی گیرد و حداقل یک مسئولی نمی پرسد که ما در این مکان بی مشتری چه می کنیم.

وقتی مراسم به باغ ها و منازل کشیده شود، کرونا شیوع پیدا می کند

امیر حسین دوستی یکی دیگر از صاحبان تالار در زنجان ادامه داد: از یکم اسفند هر سال مراسم عروسی در ۲ مجموعه تالارمان شروع می شد که در این ماه سال گذشته ۴۰ مورد مراسم داشتیم که کنسل شد.

وی اظهارداشت: برای فروردین ماه امسال ۴۶ مراسم و اردیبهشت ۱۰ مورد و خرداد نیز ۲۸ مورد در هر مجموعه از تالارها کنسل شد و برای تیر ماه حتی یک مراسم نبود.

این صاحب تالار ادامه می دهد: سالانه پنجم اسفند حقوق، عیدی و مزایای کارگران ۴۰ کارگر در ۲ مجموعه تالار را پرداخت می کنیم که امسال هشتم اسفند نامه ای از اصناف و مرکز بهداشت در خصوص لغو همه ی مراسم دریافت کردیم که مجبور به اجرای آن برای پیشگیری از بیماری کرونا بودیم.

دوستی افزود: وقتی این موضوع را به مشتریانی که تالار رزرو کرده بودند گفتیم با دعوا و اختلاف بسیار مراسم را کنسل کردند.

وی یادآوری کرد: تا هشتم فروردین سپس تا ۱۳ همین ماه برای بازگشایی تالارها صبر کردیم که وقتی با عدم بازگشایی فعالیت ها در این ماه نیز مواجه شدیم حقوق و لیست بیمه کارگران را در مجموعه یکهزار و ۵۰۰ میلیون ریال واریز کردیم.

این صاحب تالار زنجانی اضافه کرد: از هر مجموعه تالار ۲۰ کارگر را به اداره کار فرستادیم که متاسفانه ۱۴ تیر ماه به حساب کارگران برخی ۸ میلیون ریال، برخی پنج میلیون ریال واریز کردند.

دوستی تاکید کرد: از طرفی در این اوضاع، اداره دارایی و مالیات که سالانه ۱۵ خرداد به بعد در خصوص پرداخت مالیات و دارایی ما را دعوت می کردند که امسال این مهم را ۲۷ فروردین از ما ۶۰ درصد نقد و ۴۰ درصد اقساطی اخذ کردند.

وی با بیان اینکه صاحبان تالارها سالانه ۱۵ بهمن اقلام مورد نیاز را در انبارهای مواد غذایی خود ذخیره می کنند، افزود: امسال برنج، گوشت، انواع فرآورده های خام دامی و دیگر مواد مورد نیاز را خریداری کردیم که نصف مبلغ را نقد و نصف دیگر را چک می دادیم.

این صاحب تالار زنجانی خاطرنشان کرد: برای پر کردن این چک ها و بر اساس دستور اتاق اصناف فعالیت رستوران های تالار را از ۱۰ خرداد شروع کردیم تا بدهی های خود را پرداخت کنیم.

دوستی ادامه داد: تا ۳۵ خرداد وضعیت تا حدودی به لحاظ مشتری مطلوب بود و از پنجم خرداد مجدد بازار کساد شده است.

وی اظهارداشت: تاکنون در خصوص شروع به کار تالارها موافقتی انجام نشده تا با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم ها برگزار شود.

این صاحب تالار افزود: با کشیده شدن عروسی ها به باغ های اطراف زنجان و منازل بدون نظارت امکان و بهداشت بیماری کرونا شیوع پیدا کرد در حالیکه اگر در تالارها با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می کردند اینگونه نمی شد که الان اوضاع چنین است.

به گفته دوستی، همه صاحبان تالاها در سطح استان زنجان تمایل دارند ظرفیت ۷۰۰ نفری سالن را با ۲۵۰ نفر برگزار کند در حالیکه با وجود مسئول بهداشت در تالارها مستقر می باشد و نظارت ها دقیق و همه پروتکل های بهداشتی نیز رعایت می شود.

وی به بحث بازرسی از ارگان های مختلف در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرد و گفت: حدود ۷۱ درصد ادارات و سازمان‌های استان،  ۵۳.۴۵ درصد دفاتر پلیس به علاوه ۱۰، اماکن متبرکه و مساجد ۷۰.۷۴ درصد، ناوگان مسافربری درون‌شهری ۴۷.۷۹ درصد، مسافربری برون شهری ۵۲.۳۸ درصد، بانک‌ها ۶۹.۶۶ درصد، نانوایی‌ها ۷۴.۲۵ درصد، رستوران‌ها ۷۱.۱۶، هتل‌ها و مراکز اقامتی ۶۸ درصد، بیمارستان‌های استان ۱۰۰ درصد توصیه های بهداشتی را رعایت می کنند.

این مسؤول خاطر نشان کرد: میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در دفاتر پیشخوان ۴۱.۳۲ درصد، آرامستان‌ها ۷۹.۵۵ درصد، مطب‌ها ۷۰ درصد و مراکز خدمات بیمه ۶۸.۹۸ درصد بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha