محمد پورداود روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود همه برنامه ریزیهای صورت گرفته برای برگزاری این آزمون، به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، این آزمون به زمان دیگری موکول شد.
وی اظهار داشت: در صورتی که شرایط فراهم شود آزمون تیزهوشان دانش آموزان همدانی در سال ۹۹، شاید نزدیک به ۲ هفته دیگر برگزار شود.
پورداود عنوان کرد: هفت هزار و ۳۴۰ دانش آموز برای شرکت در این آزمون نامنویسی کردهاند که از این تعداد سه هزار و ۷۸۰ دانشآموز پسر و سه هزار و ۵۶۰ نفر دیگر دختر هستند.
وی با اشاره به اینکه این آزمون بری پایه های هفتم و دهم برگزار میشود، بیان کرد: در پایه دهم ۲ هزار و ۴۰۰ دانشآموز نام نویسی کردهاند که نزدیک به یکهزار دانشآموز پسر و یک هزار و ۴۰۰ دانشآموز دختر هستند.
پورداود ادامه داد: در پایه هفتم نیز چهار هزار و ۹۴۰ دانشآموز نام نویسی کردهاند که نزدیک به ۲ هزار و ۷۵۰ دانشآموز پسر و ۲ هزار و ۱۹۰ دانشآموز دختر هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه این آزمون قرار بود در ۷۵ حوزه امتحانی و ۱۲شهرستان/منطقه برگزار شود، افزود: امسال به منظور پیشگیری از شیوع کرونا، و پراکندگی داوطلبان در هنگام آزمون، تعداد برگزاری حوزههای امتحانی ۶۰ درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه این استان ۱۶ مدرسه تیزهوشان دارد، افزود: برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی آینده، در دوره اول متوسطه، آزمون بر مبنای هوش و خلاقیت برگزار میشود و در این مقطع پیشرفت تحصیلی مهم نیست.
پورداود گفت : این آزمون برای ورود به دوره دوم متوسطه بر مبنای هوش و استعداد تحلیلی و همچنین پیشرفت تحصیلی در مواد علوم، ریاضی و ادبیات خواهد بود و دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان اشتغال به تحصیل دارند بدون آزمون به دوره دوم متوسطه راه پیدا میکنند.
براساس تبصره یک ماده ۱۱ از دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی، گزینش دانش آموزان در آزمون ورودی دبیرستان های دوره دوم متوسطه در رشته های نظری و یا هنرستان های فنی و حرفه ای، بر اساس میانگین امتیاز کل آزمون ورودی و معدل کل پایه نهم (۵۰ درصد امتیاز کل آزمون ورودی و ۵۰ درصد معدل کل پایه نهم) خواهد بود.
شرط محاسبه ۵۰ درصد معدل کل پایه نهم برای پذیرش دانش آموزان در دبیرستان های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه و همچنین کسب حداقل نمره ۱۲ در همه عناوین دروس پایه نهم در خردادماه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ است.
محتوای آزمون مشتمل بر ۲دسته سوالات (استعداد تحلیلی) و (استعداد تحصیلی) است؛ به طوریکه ۲۰ درصد امتیاز آزمون مربوط به سئوالات (استعداد تحلیلی) و ۸۰ درصد آن مربوط به سوالات (استعداد تحصیلی) میشود.
۱۸ نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت ایران وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانشآموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی میشوند.
در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بیش از ۲۸۷ هزار دانشآموز در ۱۹ شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در ۲ هزار و ۵۹۴ مدرسه تحصیل کردند که از این تعداد ۳۱ درصد از دانش آموزان در مناطق روستایی و ۶۹ درصد در مناطق شهری تعلیم و تربیت را آموختند.
نظر شما