موفقیت‌های ژیمناستیک با همدلی و مدیریت صحیح رقم خورد

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ژیمناستیک جوانان با اشاره به حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از این رشته گفت: کسب موفقیت در سطح المپیک و جهان نیاز به یک تیم قوی دارد. بی‌گمان مدیریت زهرا اینچه‌درگاهی کارگردان اصلی اعتماد به نفس ژیمناست‌ها هستند.

روند رو به رشد ژیمناستیک ایران در چند سال گذشته موجب شده است تا این رشته در سطح آسیا و جهان با وجود حریفان مقتدر، حرفی برای گفتن داشته باشد. ثبت شش حرکت جهانی به نام «سعیدرضا کیخا» و کسب ۲ مدال نقره مسابقات ملبورن استرالیا تنها بخشی از این افتخارات است. افتخاراتی که ممکن است با کسب نخستین سهمیه المپیکی ایران تبدیل به یک تاریخ سازی شود.

البته افتخارآفرینی ژیمناست‌های ایرانی تنها در رده سنی بزرگسالان نیست بلکه «رضا بهلول‌زاده» در المپیک جوانان که سال ۲۰۱۸ در آرژانتین برگزار شد عنوان سوم را کسب کرد. توسعه ژیمناستیک در بخش‌های مختلف و تدبیر «زهرا اینچه درگاهی» برای مدیریت این فدراسیون موجب شده تا انتظار از این رشته روز به روز در حال افزایش باشد.

«مسعود جودی» سرمربی تیم ژیمناستیک جوانان ایران در گفت وگو با گروه ورزش ایرنا به واکاوی این دلایل توسعه این رشته در ایران پرداخته است. متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است؛

اولین مدال المپیکی ایران کسب شد

شاید زمانی که من به دوستان رسانه‌ای وعده دادم که سهمیه المپیک جوانان را به دست خواهم آورد کسی باورش نشد اما این سهمیه کسب و من قول مدال را نیز به اهالی ورزش و مسوولان دادم اتفاقی که در آرژانتین رخ داد و برای نخستین بار «رضا بهلول‌زاده» توانست مدال برنز المپیک جوانان را کسب کند. مدالی که اگر بگویم تاریخ‌سازی بود گزاف نیست. بهلول زاده از آن دست استعدادهایی است که از سن چهار سالگی زیر نظر من کار کرد و من مربی او بودم.

روند استعدادیابی تنها به یک دوره خاص محدود نشد بلکه اکنون چند ورزشکار حرفه‌ای و با استعداد در تیم ملی نوجوانان و جوانان فعالیت می‌کنند که پشتوانه قوی برای تیم ملی بزرگسالان هستند. روند توسعه ژیمناستیک رو به جلو است و دعوت ایران به تورنمنت‌های بزرگ نشان از آن دارد که  جهان نیز ظرفیت‌های ژیمناستیک ایران را باور کرده است.

مدال برنز المپیک تاریخ‌سازی بود

زمانی که برای نخستین بار مدال المپیکی ۲۰۱۸ جوانان را کسب کردم «مسعود سلطانی‌فر»‌ وزیر ورزش و جوانان و «سیدرضا صالحی‌امیری» رییس کمیته ملی المپیک لطف بزرگی داشتند و اعلام کردند این مدال را نباید برنز تعریف کنیم بلکه یک تاریخ سازی در ورزش ایران به ویژه رشته ژیمناستیک است. آنان با ابراز رضایتی از این موفقیت گفتند این مدال دید مسوولان را به رشته ژیمناستیک عوض کرده است.

اینچه‌درگاهی کارگردان موفقیت‌ها است

زمان کسب مدال تنها ورزشکار دیده می شود اما باید گفت برای کسب این مدال افراد زیادی درگیر بودند. مسوولان ورزش کشور، مدیریت فدراسیون و مربیان ورزشکار کسانی هستند که هر کدام به نوبه خود در این موفقیت تاثیر داشتند. 

اعزام تیم به مسابقات بین‌المللی موجب اعتماد به نفس ورزشکار خواهد شد و تقویت روحیه ورزشکاران نیاز به یک کارگردان قوی در راس دارد. نمی شود از زحمات روسای قبلی چشم پوشی کرد اما در دوره کنونی خانم «اینچه درگاهی» تلاش‌های زیادی برای اعزام ورزشکاران به مسابقات خارجی در رده‌های سنی داشته است. البته در این زمینه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حامی اصلی فدراسیون بودند و با این حمایت‌ها به سمت و سوی تاریخ سازی می‌رویم.

قول سهمیه المپیک توکیو می‌دهم

از آن دسته مربیانی هستم که روند رشد یک ورزشکار را از آغازین روزها تا زمان کسب سکوی جهانی، زیر نظر دارم. در حال حاضر هشت شاگرد من در رده های سنی مختلف عضو تیم ملی هستند. ظرفیت تمام آنان را می‌دانم و به همین خاطر است که وعده خواهم داد. امروز نیز به شما می‌گویم که ما در توکیو نماینده داریم.

امید اصلی ایران برای حضور در توکیو کیخا است اما دربین شاگردان من یک ورزشکاری در حال تمرین و آماده سازی است که می‌توانم روی او برای حضور در توکیو حساب کنم. «محمدرضا خسرونژاد» جوانی است که باید در مسابقات ۶ اسباب گزینشی المپیک شرکت کند. باور دارم اگر اتفاقی رخ ندهد می توانم با او سهمیه کسب کنم. کیخا، احمد کهنی و خسرونژاد سه ورزشکاری هستند که می توانند در توکیو باشند.

تمرینات آنلاین برگزار می‌شود

با همت فدراسیون و مدیریت آن تا پیش از کرونا برنامه‌های ویژه ای برای آماده سازی ژیمناستیک‌کارها در دستور کار بود اما شیوع ویروس موجب تعطیلی رقابت‌ها شد و در نهایت ما مجبوریم به صورت آنلاین این اردوها را برگزار کنیم. تمام ورزشکاران در استان ها و تهران زیر نظر مربیان و مربی تیم ملی هستند.

شیوع ویروس کرونا هر چند که برخی از تمرینات و اردوها را با اختلال مواجه کرده است اما واقعیتی که وجود دارد استعدادیابی به راهبردی برای فدراسیون تبدیل شده و من نیز یکی از مربیان این راهبرد هستم. در شهرستان قدس استان تهران سالنی برای این کار در نظر گرفتم و شاگردانی دارم که از سنین کودکی با من بودند. امیدوارم با محبت مسوولان بتوانیم در آینده چندین نفر از این ژیمناست‌ها را برای افتخارآفرینی در سطح جهان تربیت کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha