۴۷۹ مرکز جامع سوادآموزی به بی‌سوادان مهارت‌های بومی می‌آموزد

تهران-ایرنا- رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: ۴۷۹ مرکز جامع سوادآموزی (توانمندسازی یادگیری محلی) در کشور وجود دارد که در این مراکز در کنار سوادآموزی به افراد بی‌سواد مهارت ‌های بومی نیز آموخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، سازمان نهضت سواد آموزی در چند سال گذشته با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز یادگیری محلی و توانمندسازی افراد کم‌سواد و بی سواد توانسته بخشی از نیازهای یک جامعه پویا و باسواد را بواسطه مهارت‌آموزی فراهم کند.

این مراکز به عنوان پایگاهی برای آموزش‌های همیشگی بزرگسالان و کانون مهارت آموزی‌ها در جامعه می‌تواند با آموزش مشاغل زودبازده در تامین معیشت خانواده‌ها و کیفیت زندگی آنها تأثیرگذار باشد.

در واقع هدف از راه اندازی مراکز یادگیری محلی سوادآموزی، توانمند سازی و ایجاد فرصت یادگیری همیشگی برای افراد بی سواد و کم‌سواد جامعه و همچنین کمک به بهبود زندگی آنان است. زنان و مردان بی‌سواد بسیاری در اقصی نقاط کشور توانسته‌اند با یادگیری مهارت و همچنین به کارگیری خلاقیت نه تنها تامین معیشت کنند، بلکه بر محیط زندگی خود نیز تاثیرگذار باشند.

کارشناسان معتقدند که یکی از مهم ترین شاخصه های توسعه یافتگی هر جامعه ای، توجه به حوزه های علمی، آموزشی و مهارتی افراد آن جامعه است و امروزه مفهوم واقعی آموزش در علم با مهارت معنی می یابد که مراکز یادگیری محلی نیز با این رویکرد در حال خدمات دهی در حوزه آموزش دانش و مهارت هستند.

۱۲۰ مرکز توانمندسازی محلی مجهز می‌شوند

شاپور محمدزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره مراکز جامع سوادآموزی با مهارت خاص اظهار داشت: نهضت سوادآموزی در مراکز یادگیری محلی به بهانه مهارت‌آموزی به افراد سواد نیز می‌آموزد.

وی افزود: امسال ۱۲۰ مرکز نهضت سواد آموزی بطور مجهزتر و ویژه به توانمندسازی افراد بی‌سواد می‌پردازد. در واقع در حال حاضر در هر استان از کشور ۴ مرکز جامع سوادآموزی فعالیت می‌کنند.

مرکز جامع سوادآموزی تعریف جدید سواد را محقق می‌کند

رییس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: در این مراکز از حقوق شهروندی، سواداجتماعی و زندگی، مهارت انجام مشاغل زودبازده نیز آموزش داده می‌شود؛ به طور مثال در برخی مناطق پرورش قارچ به زنان آموخته می‌شود تا یک بانوی بی‌سواد خانه‌دار بتواند با فراگیری این مهارت در زندگی خود تاثیر بگذارد.

محمدزاده با بیان این که مرکز جامع سوادآموزی تعریف جدید سواد را محقق می‌کند تا افراد بتوانند از دانش خود در زندگی منعفت ببرند، عنوان کرد:  در این تعریف عنوان می‌شود که سواد  خدمت زمانی است که فرد از دانش خود پیرامون زندگی خود تغییراتی ایجاد کند.

مهارت آموزی به صورت بومی

وی یادآورشد: مهارت‌آموزی در این مناطق براساس شرایط بومی، جغرافیایی و قبیله‌ای انتخاب و انجام می‌شود، بطور مثال در استانی که شرایط برای کشاورزی مناسب باشد، مهارت‌های مرتبط به این حوزه نیز به افراد آموخته می شود.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین درباره نسبت زن و مرد میان مهارت‌آموزان اظهار داشت: با توجه به این که ۸۰ درصد مهارت‌آموزان را زنان تشکیل می‌دهند، به همان نسبت نیز نیروهای آموزش دهنده هم از میان بانوان کشور هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha