این کتاب ۳۶۰ صفحهای با شمارگان یکهزار نسخه از سوی انتشارات «آی سانا» به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۵۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
تفکر در دنیای با تغییرات سریع و پرمخاطره، منتقد افکار خود شدن، متفکر منصف بودن، خودآگاهی، مرحله اولیه رشد، بخشهای تفکر، معیارهای تفکر، طراحی زندگی خویشتن، هنر تصمیمگیری هوشمندانه، کنترل و مدیریت تمایلات غیرمنطقی، مدیریت تمایلات اجتماعمحور، پرورش استدلالگر اخلاقی، تجزیه و تحلیل تفکر در موسسات و شرکتها و تفکر راهبردی در گام مقدماتی و مراحل واپسین عنوان فصلهای مختلف کتاب است.
فصل اول کتاب شرحی از ماهیت جهان پس از عصر صنعت با تغییرات سریع ، فضایی تهدید آمیز ، درهم آمیختگی و پیچیدگی را شرح میدهد و در پی آن چالشهای متفکر نقاد شدن را شرح میدهد و در فصل دوم نیز سنجشی از مهارت فکر کردن، دنیای سخت و خشن و منتقد افکار خود بودن را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.
در فصل سوم کتاب تفکر نقاد قوی و ضعیف، ضروریت داشتن ذهن نقاد، ویژگیهایی چون شهامت، خردمندی، آگاهی، انسجام در تحمل نظر مخالف، کوشا بودن در مهار برافروختگی ذهنی، برهان خوب یک ارزش، ذهن مستقل و ارزیابی تفکر عادی در برابر تفکر نقاد بیان شده است.
نویسندگان در فصل چهارم شناخت و کنترل خودمحوری در تفکر و زندگی را محور قرار داده و درک ارتباط خود با ذهن را ارزشمند دانستهاند و در فصل پنجم نیز مراحل چهارگانه رشد را به نقد و نظر گذاشتهاند.
فصل ششم کتاب حاوی شرحی از بخشهای تفکر است و دریچهای متفاوت از مهارتهای کنترل ذهنی برای دستیابی به آرامش را ارایه کرده است.
در فصل هفتم کتاب نگاهی عمیقتر به معیارهای کلی و جهانی تفکر شده و جستجوی حقیقت به عنوان نشان اصلی معرفی شده است که در این راستا به شرح دیدگاههای مختلف برای باز کردن معیارهای تفکر پرداخته است.
تقدیر یا رهایی ، اصل ایده رهایی، تشخیص منطق دوگانه تجربه، نیروهای اجتماعی ، رسانه های جمعی و تجارب فردی و پیامدهای طرح زندگی خود عناوین فصل هشتم این کتاب است و نویسندگان در فصل نهم نیز کوشیدهاند تا روشهای سودمند در تصمیمسازی هوشمندانه و نقش منطق و شناخت ابعاد تصمیمگیری، و رسیدن به بلوغ در تحقق تصمیم را به اشتراک بگذارند.
در فصل دهم کتاب مباحث تفکر خودمحور موفق و ناموفق، تفکرات منطقی، دو عملکرد خودمحورانه، تمایلات آسیبپذیر ذهن و چالشهای عملکرد منطقی ارایه شده و در فصل یازدهم ماهیت اجتماع محوری، آسیب شناسی افکار اجتماع محور، جامعه و طبقات آن، استفاده از زبان اجتماع محور در تجمعات، پردهبرداری از افکار اجتماع محور از طریق تجزیه و تحلیل مفاهیم، رسانههای جمعی در خدمت تفکر اجتماع محور و آغاز وجدان واقعی در قاب نقد و نظر خوانندگان است و فصل دوازهم کتاب نیز سرفصلهایی چون چرا انسان درباره اخلاق سردرگم است ، مفاهیم و اصول اخلاق و ماهیت جهانی اصول اخلاقی، اخلاق و مذهب، قانون ، تابوهای جنسی در اخلاق و درک خودخواهیهای ذاتی ارایه شده است.
نویسندگان این کتاب در فصل سیزدهم تفکر نقاد و پیشرفت تدریجی ، موانع تفکر نقاد در درون موسسات و شرکتها بروکراسی و مسایل اداری، مسئله موفقیت گمراه کننده، رقابت، تفکر منطقی و موفقیت و ارزشیابی تفکرات غیرمنطقی در موسسات پرداخته و در فصل چهاردهم نیز درک و بهکارگیری تفکر راهبردی، اجزای تفکر راهبردی و ایدهها برای پرورش آن را به بحث و نظر گذاشتهاند.
فصل پانزدهم کتاب نیز پیرامون مقوله خودمحوری ذاتی در وجود هر کس است و به صورت کارگاهی مباحثی در این خصوص و ایدههایی در راستای پرورش آن ارایه شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: تفکر نقاد و مرغوب خمیرمایه زندگی موفق است و این کتاب کوشیده تا به شرح زوایای مختلف ذهن و داشتههای مهارت ذهنی در راستای معرفی این مهم اقدام کند.
نظر شما