کم‌رونقی اقتصادی رسانه‌ در کردستان بخاطر عدم مدیریت است

سنندج‌ - ایرنا - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه گفت: یکی از دلایل کم رونقی و بی رونقی و مرگ اقتصادی رسانه‌ها بویژه مطبوعات در کردستان، عدم آشنایی کافی دست اندرکاران با شیوه‌های علمی و کارآمد مدیریت رسانه است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم محمدحسینی در وبینار «چالش های روزنامه نگاری و روزنامه‌داری در کردستان» که در بستر اینستاگرام به همت نمایندگی خانه مطبوعات سقز برگزار شد، افزود: این علم به معنی بکارگیری بهینه امکانات مادی، انسانی و فناورانه در جهت تولید، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند است که با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان صورت می‌گیرد.

دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران اضافه کرد: در ابعاد زیست بوم رسانه‌های کردستان همچنین باید عوامل محیطی چون مسائل اقتصادی، سیاسی، حقوقی و قانونی را دید ضمن اینکه در عوامل درونی مخاطب نیز نظام نیروی انسانی و رقبای جایگزین را مورد مطالعه قرار داد.

این عضو خانه مطبوعات کردستان اظهار داشت: در بحث روزنامه نگاری باید به رعایت اصول حرفه‌ای، مخاطب، منابع انسانی، نوآوری، استقلال حرفه ای، توجه به حقوق صنفی، آموزش‌های روزآمد، اعتقاد و باور به رسانه، تعریف جرم مطبوعاتی و تفیک رسانه‌های حزبی از غیر حزبی توجه کرد.  

وی تعامل رسانه با محیط و ناتوانی این تعامل را از چالش های جدی برشمرد و گفت: رسانه‌های کردستان باید با محیط عملیاتی و عمومی و دور تعامل داشته باشند زیرا نهاد رسانه از این سه محیط تاثیر می پذیرد و بالعکس بر محیط تاثیر گذار است که این تعامل در حوزه عملیاتی شامل رقبا، مخاطبان، مالکان و تامین کنندگان است.

محمدحسینی یادآور شد: در حوزه محیط عمومی هم این عناصر شامل نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قانونی و حقوقی می‌شود و محیط دور شامل روابط بین اللمل، حقوق بین اللمل، فرهنگ و اقتصاد جهانی است.

وی برانجام مطالعات آینده پژوهی در حوزه رسانه توسط دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور با همکاری خانه مطبوعات، توزیع عادلانه یارانه، آگهی ها، حمایت استانداری و سازمان مدیریت در واگذاری آگهی تاکید کرد و گفت: توجه به رسانه در برنامه‌ریزی های سالانه‌ توسعه ای و تدوین سندهای توسعه، پرداخت یارانه نقدی به مخاطب به جای رسانه، انحصار زدایی از نحوه توزیع آگهی، برگزاری دوره های روزنامه نگاری نوین توسط خانه مطبوعات، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، تقویت زبان کُردی و تقویت فرهنگ مطالعه روزنامه از مدارس موارد دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدحسینی با اشاره به اینکه نگاه نکردن به رسانه چون یک صنعت فرهنگی - اقتصادی از بزرگترین چالش های روزنامه داری در کردستان است، اضافه کرد: اقتصاد رسانه به معنی تامین هزینه‌های مالی و خود اتکایی، تولید محتوای جذاب و عرضه آن به مردم، جذب آگاهی در بازار، بکارگیری علم اقتصاد و بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد و استفاده از فناوری های نوین است.

وی تاکید کرد: تغییرات پیش روی صنعت رسانه شامل گسترش رقابت، تنوع محصولات، تنوع سلیقه مخاطب، ورود محصولات خلق شده توسط مصرف کنندگان و در نتیجه کاهش تهیه کنندگان حرفه ای است.

محمدحسینی یادآور شد: مدیران رسانه برای دوره حاضر می توانند از استراتژی‌های متنوع سازی از جمله ادغام و تملک برای رسانه‌های کردستان بویژه مطبوعات چاپی استفاده کنند.

این کارشناس رسانه اظهار داشت: توجه به روزنامه نگاری علمی، تحقیقی، گزارشگری اجتماعی و روزنامه‌نگاری بومی و توجه به گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله زنان و روستاییان، شناسایی بازارهای جغرافیای جدید و گوشه بازارها و توجه به تجربه و آموزش نیروها نیز بایستی مد نظر قرار گیرد.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی افزود: در بحث روزنامه داری، باید مفهوم های محیط پر رقابت، مخاطب، مزیت رقابتی، توجه به کسب و کارها در بخش رسانه، اقتصاد رسانه در چارچوب شرکت ها مورد توجه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha