خالد جعفری روز دوشنبه در جلسه شورای مبادلات مرزی استان اظهار داشت : مرز را نباید شهرستانی و استانی دید چراکه مدیریت آن کشوری است و تصمیمات مربوط به آن ملی گرفته میشود.
وی با اشاره به اینکه مرز باشماق به دلیل اینکه هر ارگان و ادارهای وظیفه خود را بدرستی در آنجا انجام نداده از وضعیت خوبی برخوردار نیست، اضافه کرد: روشنایی و منطقه یکی از الزامات و موارد ضروری وجود روشنایی در این مرز است که عدهای سواستفادهگر از تاریکی ان برای قاچاق استفاده نکنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: بحث واگذاری ترانشیپمنت و انبارها در مرز باشماق اگر تاکنون انجام میشد دیگر امروز با مشکلاتی هم چون روشنایی در محوطه این مرز مواجه نبودیم.
جعفری بر ارائه خدمات مطلوب در مرز تاکید کرد و گفت: سرمایه گذاری در باشماق انجام شده و باید در اختیار تجارت و بازرگانی قرار گیرد و هر مجموعه صلاحیتداری که توان برعهده گرفتن آن را دارد معرفی تا به آنها طبق قوانین و مقررات واگذاری شود.
وی اصلاحات و بازنگری طرح ساماندهی مرز باشماق را ضروری دانست و اظهارداشت : کارهای که انجام آن ضروری است فازبندی شود و در اسرع وقت اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان یادآور شد : زمانی این طرح تهیه و بررسی شده که دستگاههای متولی یا زیاد نقش نداشتند یا توجه زیاد نکردند بنابراین موارد و مسائلی وجود دارد که در بازنگری این طرح باید مدنظر قرار گیرد.
جعفری اظهار داشت : مسائل مربوط به مخابرات، روشنایی و احداث مسجد در باشماق با جدیت دنبال شود.
وی گفت: در مرزهای رسمی ارائه خدمات بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل است و این سازمان می تواند با سرمایه گذاری در مرز برای خود خود کسب درآمد هم داشته باشد.
انجام تشریفات گمرکی 200 تانکر سوخت در باشماق
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این جلسه با اشاره به اینکه مساحت مرز باشماق ۳۰ هکتار است، گفت: در بیشتر جلسات همواره از نواقص و کمبودهای موجود در این مساحت اندک می شود.
محمد دره وزمی اضافه کرد : مرز باشماق یکی از بهترین ظرفیت ها برای صادرات و کمک به اقتصاد کشور و به تبع استان است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان هم در این جلسه اظهار داشت : اعتبارات در نظر گرفته شده این اداره کل برای ایجاد زیرساخت های مرز باشماق است.
راشد مدرس گرجی اضافه کرد : هر ارگان و اداره ای خود باید براساس طرح ساماندهی اقدام به ساخت و ساز فضای مورد نیاز خود کند.
وی یادآور شد: محلی هم برای احداث مسجد توسط خیری که اعلام آمادگی کرده در این راستا بررسی و جانمایی می کنیم.
مدیرکل گمرک باشماق مریوان هم در این جلسه تاکید کرد: روزانه 150 تا 200 تانکر سوخت در این مرز تشریفات گمرکی آنها انجام می شود که به منظور جلوگیری از حوادثی هم چون آتش سوزی می طلبد پایش این خودروها در کمترین زمان ممکن انجام شود تا سریع از مرز خارج شوند.
فرید حق پناه یکی از مشکلات موجود در باشماق را کمبود محوطه در این مرز خواند و گفت: میزان محوطه کنونی جوابگوی میزان مبادلات تجاری انجام شده در این مرز نیست و نیاز به افزایش آن وجود دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه خواستار ریشه ای حل کردن مشکلات مرز باشماق شد و گفت: وضعیت سند بخشی از اراضی مرز باشماق مشخص نیست و می توان از قانون اراضی فاقد سند رسمی برای تعیین تکلیف اراضی این محدوده استفاده کرد.
نظر شما