۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83920175
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارزش افزوده بخش تجارت در کردستان ۳۰ درصد افزایش یافت

سنندج - ایرنا - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ارزش افزوده بخش تجارت استان قبل از سال ۹۲،  ۱۵ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال بود که طی هفت سال اخیر این میزان رشد ۳۰ درصدی داشته است.

بختیار خلیقی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ارزش افزوده، ارزشی است که از طریق بنگاه‌های مختلف طی فرایند تولید به کالاها و خدمات افزوده می‌شود، اظهار داشت: ارزش افزوده بخش تجارت استان در سال ۹۸ به ۲۲ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال رسید.

وی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی ارزش افزوده بخش تجارت در استان، اضافه کرد: سهم ارزش افزوده بخش تجارت استان از بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۹۲، ۵۵ درصد از ۹۲ تا ۹۸ به ۷۸ درصد رسیده که در مجموع ۴۲ درصد رشد داشته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از افزایش ۳۱ درصدی میزان اشتغال بخش تجارت خبر داد و یادآور شد: در این هفت سال میزان اشتغال بخش تجارت از ۲۰۶ هزار و ۶۶۶ نفر به ۲۶۹ هزار و ۸۴۰ نفر رسیده است.

خلیقی تاکید کرد: تعداد سامانه‌های اجرا شده حوزه تجارت تا قبل از سال ۹۲، ۶ سامانه و از ۹۲ تا پایان ۹۸ به ۲۱ سامانه رسید و به عبارتی ۲۵۰ درصد افزایش پیدا کرد.

رشد ۸۸ درصدی صادرات از گمرکات استان

وی با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۲ میزان صادرات از مرزهای استان ۲ میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار  بود، گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸ این میزان به سه میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار رسید که به عبارتی ۳۱ درصد افزایش یافت.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: صادرات سایر گمرکات هم تا قبل از سال ۹۲، ۹۵۰ میلیون دلار بود که از سال ۹۲ تا پایان ۹۸ به سه میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار رسید و در این زمینه شاهد رشد ۲۶۳ درصدی بودیم.

خلیقی با اشاره به اینکه صادرات از گمرکات استان در این مدت ۸۸ درصد رشد داشت، افزود: مجموع صادرات انجام شده از مرزهای استان تا قبل از سال ۹۲، سه میلیارد و ۸۶۹ میلیون دلار بود که از سال ۹۲ تا پایان ۹۸ به هفت میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار رسید.

وی یادآور شد: میزان واردات کالا از مرزهای استان تا قبل از سال ۹۲، ۱۰۰ میلیون دلار بوده که از سال ۹۲ تا پایان ۹۸ به ۳۹۹ میلیون دلار رسیده که در این رابطه  ۲۹۹ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه میزان ترانزیت کالا قبل از سال ۹۲ در استان  ۱۳ میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار بود، تاکید کرد: در هفت سال اخیر میزان ترانزیت کالا در استان ۳۶ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار شد که نسبت به قبل از سال ۹۲، ۱۱۲ درصد افزایش یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha