۲۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۹
کد خبر: 83910591
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فشار حداکثری، محور سیاست مداخله‌جویانه واشنگتن علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- دولت ترامپ در ادامه اقدامات مداخله‌جویانه و تفرقه‌انگیز در منطقه آمریکای لاتین، این بار نیز با سیاست تحریک‌آمیز دیگری با عنوان «چارچوب استراتژیک نیمکره غربی» که با سیاست «فشار حداکثری» علیه ونزوئلا متمرکز شده، نیکاراگوئه و کوبا را نیز هدف خواهد داد.

به گزارش ایرنا، تارنمای آرژانتینی «اینفوبائه» (infobae) نوشت: «رابرت او برایان» مشار امنیت ملی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، در مصاحبه مطبوعاتی روز یک‌شنبه خود، پیش از عزیمت به پاناما و کلمبیا گفت: «چارچوب استراتژیک نیمکره غربی» درباره سیاست جدید آمریکا درباره آمریکای لاتین بر «کارزار فشار حداکثری» علیه ونزوئلا تمرکز خواهد داشت.

او برایان به همراه «مائوریسیو کلاور کارون» مشاور ترامپ در حوزه آمریکای لاتین، در سفر روز دوشنبه به پاناما و کلمبیا، طی نشستی در شمال میامی، با اعضای جامعه کلمبیا و ونزوئلا توضیحاتی درباره سند «چارچوب استراتژیک نیمکره غربی» ارائه خواهد کرد.

در این سند راهبردی، با ادعای مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و با هدف تضمین مهاجرت قانونی به آمریکا، آمده است که پس از ۱۵ سال از دولت جورج دبلیو. بوش (۲۰۰۱-۲۰۰۹) این نخستین استراتژی جامع دولت به رهبری کاخ سفید در حوزه آمریکای لاتین است.

واشنگتن در اواخر ماه مارس (فروردین) و با ادعاهایی بی‌اساس تلاش کرد تا دولت قانونی نیکلاس مادورو را سرنگون کرده و خوان گوآیدو رهبر مخالفان را قدرت برساند. همچنین دولت ترامپ نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا را به قاچاق مواد مخدر، فساد و پولشویی و ... متهم کرد و ۱۵ میلیون دلار برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت وی شود، تعیین کرد که مادورو این اتهامات را به شدت رد کرد.

با وجود تلاش‌های دولت آمریکا و متحدانش در منطقه­ مانند کلمبیا، برای مرتبط کردن قاچاق مواد مخدر با ونزوئلا، این کشور حوزه کارائیب با اعلام مکرر مبارزه دائمی خود علیه قاچاق مواد مخدر تصریح کرده که به قاچاقچیان مواد مخدر اجازه نخواهد داد قلمرو این کشور را برای مقاصد سوء خود مورد استفاده قرار دهند.  

مائوریسیو کلاور- کارون مشاور اصلی ترامپ در حوزه آمریکای لاتین در همین چارچوب گفت: اولویت سفر پاناما و کلمبیا، درباره ونزوئلا خواهد بود که به زغم وی یکی از نگرانی های اصلی آمریکاست.

پاناما

همچنین در بند دیگری از این سند، با تکرار اتهام واهی دیگری علیه مادورو مبنی بر پولشویی از سیستم بانکی پاناما، بر سیاست «اتحاد اساسی در برابر پولشویی پاناما» برای کمک به پولشویی دولت مادورو تاکید شده است.

کوبا

علاوه بر تداوم سیاست «فشار حداکثری» در قبال دولت مادورو، آمریکا در رویکردی دیگر، کوبا و نیکاراگوئه را به عنوان دو کشوری معرفی می کند که در آنها امید به دموکراسی وجود ندارد.

در همین راستا، بازگشت از سیاست‌های فاجعه‌بار دولت باراک اوباما درخصوص کوبا (۲۰۰۷-۲۰۰۹) پیشنهاد شده است. طرحی که ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۶ بر آن تاکید داشته است.  

«کارزار فشار حداکثری» در حالی علیه ونزوئلا مطرح می شود که ملت ونزوئلا به علت تحریم‌های ظالمانه آمریکا با مشکلات متعددی حتی در دستیابی به مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر آن، تهدیدات مداخله‌جویانه نظامی و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا برای القای کودتا در این کشور آمریکای لاتین با هدف سرنگونی دولت مادورو، ناآرامی‌ها و رنج‌های بی‌شماری برای ملت ونزوئلا در پی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha