۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵
کد خبر: 84031104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوبا: صلح و ثبات در آمریکای لاتین، تنها راه مقابله با آمریکاست

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه کوبا در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکای لاتین برای مقابله با سیاست‌های استعماری آمریکا باید صلح، ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند.

به گزارش ایرنا، «برونو رودریگس» وزیر امور خارجه کوبا روز دوشنبه در توئیتری نوشت: تنها راه مقابله با دکترین مونرو آمریکا حفظ صلح و امنیت در منطقه است.

دکترین مونرو، یک دکترین سیاسی آمریکایی بود که در ۲ دسامبر ۱۸۲۳ توسط جیمز مونرو رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام شد. طبق دکترین سیاسی مونرو (پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا) که ۳ دهه بعد از اولین قانون اساسی آمریکا تهیه و ارائه شد، ایالات متحده، با تأکید بر لزوم خروج همه استعمارگران اروپایی از شمال تا جنوب قاره آمریکا، آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند؛ دکترینی که حاکی از طمع آمریکایی‌ها برای به در کردن اروپایی‌ها از آمریکای لاتین و جایگزینی خود بود. از آن زمان تاکنون، آمریکایی‌ها در تلاشند تا به انحای مستقیم و غیرمستقیم، سیطره اقتصادی و سیاسی خود بر آمریکای لاتین را حفظ کنند!  

این مقام دولتی با اشاره به اعلامیه امضاشده از سوی سران کشورها و دولت های منطقه در ژانویه ۲۰۱۴، نوشت: اساس این بیانیه ناظر بر اصول حاکمیت ملی، تساوی حقوق و تصمیم آزادانه مردم بوده است.

رودریگس افزود: تنها راه مقابله با سیاست تحمیلی مونرو آمریکا احترام به تعهدات این اعلامیه است.

«اعلامیه حوزه آمریکای لاتین و کارائیب به عنوان منطقه صلح» طی برگزاری دومین نشست این سازمان در هاوانا از سوی جامعه دولت‌های آمریکای لاتین و کارائیب (با حروف اختصاری سلاک به اسپانیایی)  ارائه شد.

براساس این سند ملت های منطقه همواره برای حل مسالمت آمیز اختلافات تلاش خواهند کرد تا برای همیشه تهدید استفاده از زور را از بین ببرند. این سند همچنین دولت‌ها را متعهد می‌سازد که در مسائل داخلی یکدیگر، مستقیم یا غیرمستقیم، هیچ‌گونه مداخله‌ای نداشته باشند تا صرف‌نظر از اختلافات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجود و سطح توسعه هر کشور، به تقویت روابط دوستانه خود بر پایه همکاری متقابل بپردازند.  

دولت آمریکا با اقدامات مداخله‌جویانه و تفرقه‌انگیز در منطقه آمریکای لاتین همواره به دنبال تحقق اهداف استعماری خود و تبدیل این منطقه به عنوان حیاط خلوت خود بوده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha