۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 84020052
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هرمزگان در تاسوعای حسینی به سوگ نشست

۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
کد خبر: 84020052
هرمزگان در تاسوعای حسینی به سوگ نشست

بندرعباس- ایرنا- استان هرمزگان با فرا رسیدن تاسوعای حسینی ومعروف به روز حضرت ابوالفضل(ع) با برافراشتن پرچم‌های سیاه و عزاداری به شکل محدود و خانگی به سوگ نشست.

براساس یک رسم دیرینه روز نهم محرم در بیشتر محل‌های سوگواری استان هرمزگان روضه حضرت ابوالفضل(ع) خوانده می‌شود و سخنرانان و روضه خوانان در مدح ومنقبت این سردار رشید اسلام و سرباز فداکار ابا عبدالحسین(ع) سخنرانی و روضه خوانی می‌کنند.
بیشتر آیین‌های این روز درقالب روضه، تعزیه، نمایش و همچنین پخت وتوزیع نذورات به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره سقای کربلا ابوالفضل عباس(ع) بوده که جامعه شیعی و حتی براداران و خواهران اهل سنت نیز به اندوه وا می‌دارد.
امسال هم بدلیل محدودیت‌های کرونایی برخی از آیین‌های این روز از جمله تعزیه خوانی، پخت غذا، روضه خوانی وسینه زنی سنتی به شکل گسترده برگزار نشد بلکه تاسوعای حسینی در محل‌های روباز و براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

هیات‌های عزدارای پایبند به دستورالعمل‌های ستاد کرونا

همانگونه که ملاک و معیار برگزاری مراسم‌های عزاداری و سینه زنی در سطح کشور براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا است لذا می‌طلبد همه هیات‌ها و دسته‌های عزداری و عزاداران حسینی برای در امان ماندن از این ویروس منحوس پایبند به اجرای این دستورالعمل‌ها باشند.
برای حذف سلامتی و جلوگیری از شیوع بیماری کووید- ۱۹ اقلام بهداشتی از جمله ماسک و موادضدعفونی باید در اختیار هیات‌های عزاداری قرار گیرد، تا بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت عزاداران حفظ شود.
همچنین عزاداران در ایام سوگواری محرم وصفر با پیوستن به پویش «هر خانه یک حسینه » و طرح نصب «هر خانه یک پرچم حسینی» عشق و ارادت خالصانه خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند.

انجام عزاداری‌ها طبق پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بااشاره به اینکه مراسم‌های محرم امسال باتوجه به گسترش ویروس کرونا و سلامتی عزاداران، با محدودیت و ممنوعیت درهمه شهرهای استان برگزار می‌شود، از عزاداران خواست همگی با زدن ماسک در عزاداری‌ها و روضه خوانی‌ها شرکت کنند.
حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: زدن ماسک برای همه عزاداران اجباری است و باید محبان حسینی هنگام حضور در مراسم، وسایل شخصی همچون مُهر، تسبیح، زنجیر و کتاب ادعیه همراه خود داشته باشند.
وی، مدت زمان اجرای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در مکان‌های سرپوشیده را یک ساعت و در فضاهای باز حدود ۲ ساعت عنوان کرد و بیان داشت: همچنین باید هیات‌ها مراسم‌های عزا را با رعایت فاصله اجتماعی ۲ متری و یک چهارم ظرفیت برگزار کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهارداشت: توزیع نذورات نیز بایستی درقالب کمک‌های مومنانه به صورت خام و بیرون بر انجام شود.
انصاری راد یادآورشد: مکان‌های عزاداری قبل و بعد از مراسم ضدعفونی می‌شود و حضور فرزندان خردسال و افراد مسن با بیماری زمینه‌ای در عزاداری‌های ممنوع است.
وی تاکیدکرد: براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی و دسته روی در خارج از مکان‌های عزاداری، توزیع موادخوراکی و پذیرایی و استفاده از طبل و سنج نیز در محرم و صفر ممنوع است.

مراسم عزاداری حضوری و مجازی در ۴۴ بقعه متبرکه هرمزگان
مدیرکل اوقاف و امورخیریه هرمزگان نیز از برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ۴۴ بقعه متبرکه در هفت شهرستان استان خبر داد و گفت: مراسم‌ها و برنامه‌های ویژه محرم در ۱۳ بقعه متبرکه استان به‌صورت حضوری و در ۳۱ بقعه به‌صورت غیرحضوری و مجازی است.
 حجت‌الاسلام‌ حسین مهدیان اظهارداشت: مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) در امامزادگان سید مظفر(ع)، سید کامل(ع)، شاه عبدالقهار(ع)، سید سلیمان(ع) در بندرعباس، امامزاده سید امیر(ع)، شاه قطب‌الدین حیدر(ع)، سیدسلطان محمد(ع) و سید عمرو(ع) در رودان، امامزاده سید محمد(ع) و شاه رکن‌الدین(ع) در حاجی‌آباد و امامزاده (ع)سید مظفر در قشم به‌صورت حضوری در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: ۲۸ کانال فعال امامزادگان در استان هرمزگان نیز پوشش مراسم عزاداری را انجام داده و همچنین برنامه‌های متنوعی را به‌صورت مجازی تقدیم عزاداران هرمزگانی خواهند کرد و در این مدت همچنین از ظرفیت ۵۵ مبلغ بومی و ۱۵ مبلغ اعزامی در حوزه‌های تخصصی‌شان در فضای مجازی استفاده خواهیم کرد.
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اظهارداشت: امسال پخت اطعام و نذورات محدود اعلام شده، مگر نیت واقفی الزام به پخت اطعام داشته باشد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ مجوزهای لازم انجام خواهد شد و البته مقدار قابل‌توجهی در استان نیست.
مهدویان یادآور شداجرای نیت واقفینی که ملزم به پخت اطعام نبوده اما در سال‌های گذشته پخت و توزیع طعام داشته‌اند باتوجه به شرایط فعلی در قالب بسته‌های معیشتی، کمک‌های مومنانه و بسته‌های بهداشتی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha