به گزارش ایرنا به نقل از گزارش روز دوشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشست شورای معاونان سازمان اظهار کرد: باید بیش از گذشته آمادگی مدیریتی، اجرایی و روشی پیدا کنیم و با توجه به شرایط کرونا، آمادگی های لازم از حیث بکارگیری فناوری های نوین، مناسب سازی ظرفیت های شبکه شاد، آمادگی مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز مشاوره خانواده را داشته باشیم.
وی افزود: مدیران مدارس، معلمان و نیروهای توانبخشی و مشاوره ای برای شرایط مختلف باید آمادگی داشته باشند و قدرت انتقال سریع از یک وضع به وضع دیگر را نیز پیدا کنند.
حسینی ادامه داد: باید از استراتژی مهم تداوم آموزش و از راهبرد مهم پوشش همگانی آموزش با تدوین اطلس یادگیری برای تمام دانش آموزان در تمام شرایط اطمینان کامل پیدا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط کرونا حضور والدین به عنوان معلم دوم و دستیار معلم به شکل حرفه ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، افزود: از طریق ظرفیت سامانه ندای همراه، ظرفیت مشاوران، پارلمان اولیا و همچنین ظرفیت استان ها باید توانمند سازی والدین را در دستور کار قرار دهیم و بسته تحولی آموزش های خانواده محور و والد محور را تدوین کنیم.
حسینی با بیان اینکه مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید علاوه بر خدمات حضوری انفرادی به دانش آموزان دو اقدام مهم را تدوین و به اجرا بگذارند اظهار کرد: نخستین اقدام، آموزش در بستر شبکه شاد است و اقدام بعدی، گسترش حلقات ارائه خدمات و اتصال آن به مدارس در قالب اتاق های مرجع و معلمین رابط است تا از این طریق، گام دیگری در راستای توسعه جامع کمی و کیفی خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری بویژه در عصر کرونا برداریم.
وی افزود: راه اندازی سامانه ندای همراه در سال جدید به منظور توانمند سازی و رفع مشکلات طرح تلفیقی فراگیر و ظرفیت سازی این سامانه برای آموزش خانواده ها و ارائه خدمات مراکز مشکلات ویژه یادگیری، از دیگر امور مهم و ضروری است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خواستار تحقق پوشش ۹۹ درصدی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان شد و گفت: استقرار شیفت بعد از ظهر در پایگاه ها، ارائه خدمات در روزهای پنجشنبه و جمعه، استفاده از پایگاه هایی که ظرفیت سنجش آنها پر شده است، استمرار فعالیت پایگاه ها بعد از ۱۵ شهریور و عدم ثبت نام نهایی دانش آموزان بدون انجام برنامه سنجش از جمله اقداماتی است که ما را به پوشش ۹۹ درصدی نزدیک می کند.
حسینی ادامه داد: استمرار خدمات توانبخشی در مدارس و بیرون مدارس و نیز در قالب مراکز راهنمایی ومشاوره خانواده، اطمینان از تراز نیروی انسانی، آمادگی مدارس از حیث فضا، تجهیزات و ضدعفونی، اطمینان از انتصاب و آموزش مدیران و توزیع کتب درسی از جمله موارد مهم دیگری است که به طور مستمر باید پیگیری شود.
وی، خواستار تلاش در جهت تحقق خروجی های مورد استفاده از بسته های تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام طلایی توسعه مشارکت ها شد و افزود: خدمات توانبخشی باید استمرار یابد و در این خصوص ابلاغ اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی برای شروع سال تحصیلی به انجام رسیده است و ارائه خدمات توانبخشی در مدرسه، خارج از مدرسه و در قالب مراکز مشاوره و راهنمایی باید مورد توجه قرار گیرد. خدمات بسته های حمایتی توانبخشی با ابلاغ ۴۰ میلیارد ریال و تخصیص ۷ میلیارد ریال آن در طول سال استمرار خواهد یافت.
نظر شما