۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84025722
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ هزار هکتار طبیعت مهدیشهر در شرایط بحرانی خطر آتش‌سوزی قرار دارد

سمنان- ایرنا- رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: ۸۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان، به دلیل تراکم بالای پوشش گیاهی، فصل‌های تابستان و پاییز به لحاظ خطر آتش‌سوزی در شرایط بحرانی قرار دارد.

حمیدرضا عبدوس روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: وسعت عرصه‌های مرتعی منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر ۱۹۸ هزار هکتار است که از این وسعت ۱۵۰ هزار هکتار مستعد آتش‌سوزی و ۸۰ هزار هکتار در وضعیت بحرانی از این لحاظ قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی خوب امسال، تراکم گیاهان علفی، یکساله و چندساله در منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر به صورت چشمگیری افزایش یافته و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شده و آموزش همگانی و مشارکت جوامع محلی در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی موثر است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر اظهار داشت: در سایر نقاط کشور آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی اکنون گزارش می‌شود، اما در این شهرستان با اقدام‌های پیشگیرانه امسال آتش‌سوزی در این شهرستان ۸۰ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: امسال ۲ مورد آتش‌سوزی با وسعت کمتر از سه هکتار در عرصه‌های مرتعی شهرستان مهدیشهر رخ داد و عرصه‌های جنگلی دچار آتش‌سوزی نشد.

عبدوس اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نقشی مهم و غیرقابل انکار در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارد و شهرستان مهدیشهر برای اولین بار در کشور برای استفاده بهینه از این ظرفیت پایگاه‌های مردمی اطفای حریق ایجاد کرده است.

به گفته رئیس منابع طبیعی مهدیشهر ، اکنون سه روستای این شهرستان به پایگاه مردمی مهار آتش مجهز هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: بطری‌های شیشه ای در فصل گرم مانند عدسی عمل می کنند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطری‌های شکسته و اجسام منعکس کننده نور در طبیعت بپرهیزند.

هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین از پیک نیک و منقل برای روشن کردن آتش استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha