اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری ۱۳.۹۵ درصد رشد کرد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۳.۹۵ درصد رشد داشته است.

علی شهریارپور روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال‌جاری ۱۴ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال است که در مقایسه با سال ۱۳۹۸ حدود ۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد.
وی افزود: بررسی اعتبارات ابلاغی به چهارمحال و بختیاری به تفکیک هزینه‌ای و سرمایه‌ای نشان می‌دهد اعتبارات هزینه‌ای استان در سال‌جاری ۲ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال با افزایش ۱۱.۰۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
شهریارپور تصریح کرد: سهم نسبی چهارمحال و بختیاری از اعتبارات هزینه‌ای توزیع شده بین استان‌های کشور حدود ۲ درصد است.
وی یادآور شد: اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری از منابع استانی، ملی، نفت، ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده و قانون استفاده متوازن از امکانات کشور در سال‌جاری ۱۱ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ۱۵.۶۷ درصد رشد دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سهم استان از جمع کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌های کشور در سال‌جاری ۱.۸۴ درصد بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۱۰ صدم درصد بیشتر است.
وی با اشاره به مقایسه درصد افزایش اعتبارات چهارمحال و بختیاری با میانگین رشد اعتبارات استان‌های کشور در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن گفت: نرخ رشد استان در مجموع اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای ۱۳.۹۵ درصد، در اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۵.۶۷ و اعتبارات ملی و استانی ویژه ۲۱.۹۴ درصد و متوسط این سهم به ترتیب در استان‌های کشور ۹.۲۹، ۸.۹۱ و ۱۵.۰۱ درصد اعلام شده است.
شهریارپور تاکید کرد: در ارتباط با جایگاه چهارمحال و بختیاری در بین استان‌های کشور از نظر برخورداری از اعتبارات توزیع شده (براساس جدول مربوط به تصویر کلان منابع و مصارف استان‌های کشور) این استان با ۳۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار رتبه ۲۴ کشور در بین ۳۱ استان ایران را به خود اختصاص داده که جایگاه مطلوبی است.
وی افزود: براساس این جدول، چهارمحال و بختیاری از استان‌های قم، قزوین، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان و ایلام بالاتر است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سهم این استان در درآمدهای بودجه‌ای کشور برای سال‌جاری ۶ هزار و ۷۰ میلیارد ریال مشخص شده که در رتبه ۲۷ استان‌های کشور است.
وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در تحقق سهم خود برای درآمدهای بودجه‌ای کشور جزو پنج استان برتر در سال ۱۳۹۷ و ۲ استان برتر در سال ۱۳۹۸ است.
شهریارپور با اشاره به وجود ۷۳۱ پروژه نیمه‌تمام در چهارمحال و بختیاری به‌ جز طرح‌های مستمر در استان اظهار داشت: تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزون‌بر ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد.
وی گفت: از این تعداد ۷۰۰ پروژه استانی با نیاز اعتباری هشت هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال، ۱۷ پروژه ملی با نیاز اعتباری ۳۱ هزار میلیارد ریال و ۱۴ پروژه ملی استانی شده با نیاز اعتباری ۱۱ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال است که تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها در اولویت استان است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: هم‌اینک ۴۲۱ پروژه قابل واگذاری به بخش خصوصی و غیردولتی در استان در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری، آموزشی، احداث سد، انتقال آب، آب‌رسانی، بهداشت و درمان شناسایی و از این تعداد تاکنون ۳۲۷ پروژه واگذار شده است.
وی افزود: واگذاری طرح به بخش غیردولتی در قالب تبصره ۱۹ در کنار ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت انجام می‌گیرد که اعطای تسهیلات یارانه‌دار، کمک به تامین زمین مورد نیاز، تامین بخشی از هزینه‌های اجرا به میزان ۳۰ درصد اعتبار طرح، اجازه تغییر کاربری در موارد خاص از مهم‌ترین مشوق‌ها برای پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی و غیردولتی به‌شمار می‌رود.
شهریارپور تصریح کرد: سال گذشته ۳۰ طرح در چهارمحال و بختیاری در قالب اقتصاد مقاومتی مصوب شد که از این تعداد ۱۴ طرح مصوب سفر معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان بود که نقش قابل توجهی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی، تولید، اشتغال‌زایی، صادرات و رفاه خانوارهای استان خواهد داشت.
وی یادآور شد: این طرح‌ها شامل راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، آب‌رسانی به شهرها و روستاهای واقع در مسیر طرح انتقال آب بن به بروجن، احداث جاده‌های ارتباطی و ترانزیتی، احداث سه هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی ویژه محرومان روستایی نیازمند، تامین، انتقال آب و توسعه باغات در زمین‌های شیب‌دار، تامین آب آشامیدنی روستایی، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، مرمت و بازسازی ایل‌راه‌های عشایری، اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس، کشت گیاهان دارویی و گل‌محمدی و توسعه کمپینگ‌های گردشگری است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اقدام‌های تسهیل‌کننده برای استان پیگیری شده که شامل استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، استفاده از وجوه اداره شده برای طرح‌های سرمایه‌گذاری، پیگیری گازرسانی به واحدهای تولیدی، اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری، استفاده از ظرفیت ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است.
وی گفت: برنامه‌های جهش تولید چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید" نام‌گذاری شده است در قالب ۴۶ پروژه با ۲۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل اعتبارات ملی، استانی، شرکت‌های دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، تسهیلات بانکی و آورده سرمایه‌گذاران و ایجاد ۱۲ هزار و ۴۴۴ فرصت شغلی شامل ۶ هزار و ۱۴۹ فرصت شغلی جدید و ۶ هزار و ۲۹۵ تثبیت شغل در قالب تفاهم‌نامه‌ای بین معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار امضا شد.
شهریارپور، به سه اقدام اساسی و جهت‌گیری کلی در نظام اداری اشاره و تاکید کرد: این اقدامات و جهت‌گیری‌ها شامل مدیریت سرمایه انسانی، ارتقای سلامت اداری و افزایش سطح رضایت‌مندی مردم از دستگاه‌های اجرایی و ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است.
وی با اشاره به وجود ۳۰ هزار کارمند در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال گذشته ۴۱ هزار نفر ساعت آموزش تخصصی برای چهار هزار نفر از این کارمندان در استان برگزار شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به ایجاد ساز و کارهایی برای نگه‌داشت نیروی انسانی متخصص در درون استان اشاره و تصریح کرد: در ۲ سال اخیر سه آزمون به‌کارگیری ۶۶۷ نیروی انسانی برای ۲۷ دستگاه اجرایی این استان برگزار شده است.
وی با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۲۴۸ خدمت در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: از این تعداد یک‌هزار و ۵۲۸ خدمت برابر ۶۵ درصد در میزهای خدمت دستگاه‌های اجرایی استان به مردم ارایه می‌شود.
شهریارپور اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری سال گذشته موفق به دریافت مجوز کانون ارزیابی صلاحیت و شایستگی‌های عمومی مدیران شد.
وی گفت: هم‌اینک ۲۶ طرح آماری در چهارمحال و بختیاری به‌ صورت مجازی، تلفنی و غیرحضوری در حال انجام است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اجرای سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، تهیه گزارش‌های حساب‌های منطقه‌ای استان و مقایسه  آن با کشور، تهیه و تنظیم سالنامه آماری، بهنگام‌سازی نقشه‌ها و فایل‌های اجرایی، ایجاد بانک اطلاعات مکانی، تولید بانک ژئودیتابیس آماری استان در کنار دوره‌های آماری جی. آی. اس (GIS) در استان انجام می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های نظام فنی و اجرایی چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون ۷۰۱ شرکت پیمانکاری در رشته‌های مختلف ساختمان و ابنیه، راه و ترابری، تاسیسات و تجهیزات، نفت و گاز، آب و نیرو، ارتباطات، کشاورزی و حوزه‌های دیگر تشخیص صلاحیت شده‌اند.
شهریارپور تصریح کرد: علاوه بر این شرکت‌ها، ۲۴ شرکت مشاوره‌ای و ۵۴۰ پیمانکار محلی تشخیص صلاحیت شده و فعالیت دارند.
وی یادآور شد: ظرفیت ارجاع کار سالانه به پیمانکاران چهارمحال و بختیاری ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان کمترتوسعه یافته است اما محروم نیست.
وی گفت: محرومیت‌ها در توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های یک منطقه متجلی می‌شود اما چهارمحال و بختیاری در تمامی این شاخص‌هلا فقیر و محروم نیست و ظرفیت‌های عالی به‌خصوص در حوزه‌های پرورش ماهیان سردابی، توسعه باغات، تولید بادام، فرآورده‌های دامی، صنعت، خدمات، پزشکی، علمی، امور تخصصی آی. تی. (IT)، جوشکاری و ساختمان در سطح کشور دارد که فعالان آن شناخته شده و مطرح هستند.
شهریارپور تاکید کرد: وضعیت استان در شاخص‌های زیربنایی، اجتماعی، فرهنگی و تولیدی در کشور مطلوب و قابل قبول است.
وی افزود: این در حالی است که شاخص‌های اقتصادی چهارمحال و بختیاری به‌علت کم‌توجهی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های توسعه‌ای آن، مانند شاخص‌های دیگر در این استان رشد نکرده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی این استان ۹۶ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال برابر ۶۵ صدم درصد کشور است.
وی یادآور شد: سرانه تولید ناخالص داخلی کشور ۱۸۵ میلیون ریال و در چهارمحال و بختیاری فقط ۱۰۰ میلیون ریال است.
شهریارپور اظهار داشت: تعداد اندک بنگاه‌های اقتصادی متوسط و بزرگ مقیاس، بهره‌وری کم بخش‌های اقتصادی، تکنولوژی پایین و ناکارامد در برخی واحدهای تولیدی قدیمی، سرمایه‌گذاری ناکافی، شکل نگرفتن بخش غیردولتی توانمند، کارا و دارای انگیزه سرمایه‌گذاری، فرایند طولانی و پیچیده برای کسب مجوز در کارهای جدید، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، خام‌فروشی محصولات تولیدی و بی‌توجهی به زنجیره ارزش تولید از مهم‌ترین علت‌های پایین بودن تولید ناخالص داخلی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.
وی گفت: نرخ رشد جمعیت کشور در سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵حدود ۳.۹ درصد و در چهارمحال و بختیاری ۴.۸ درصد بوده است و همین عامل باعث شده تا جمعیت استان در همین مدت با افزایش ۷۸ هزار نفری مواجه شود.
وی افزود: این میزان افزایش جمعیت بعد از ۲۵ تا ۳۰ سال در قالب جمعیت فعال و افزایش نرخ مشارکت خود را نشان می‌دهد در صورتی که اگر نرخ رشد جمعیت چهارمحال و بختیاری برابر و مطابق با کشور پیش می‌رفت، جمعیت فعال اکنون ۲۶ هزار نفر کمتر بود.
وی یادآور شد: بالا بودن نرخ مشارکت و جمعیت فعال در افزایش نرخ بیکاری تاثیر و نقش مستقیم دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۵ برابر ۲۰.۲ درصد بود که در سال ۱۳۹۷ به ۱۷.۴ درصد و در سال گذشته به ۱۵.۳ درصد کاهش یافته است.
وی گفت: نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری بالاتر است اما روند کاهنده و مطلوبی دارد. 

شهریارپور، نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در بهار سال‌جاری را ۱۹.۱ درصد اعلام و تاکید کرد: نرخ‌های فصلی بیان‌گر وضعیت سالانه نیست.
وی افزود: در مقایسه با هدف‌گذاری در سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری این استان در سال ۱۳۹۸ باید به ۱۴.۴ درصد می‌رسید.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته ۱۰ هزار و ۱۰۱ فرصت شغلی در استان ایجاد شد.
وی یادآور شد: میزان صادرات کالا از چهارمحال و بختیاری در سال گذشته ۸۳ میلیون دلار ریال اعلام شده است.
شهریارپور اظهار داشت: از این میزان ۴۶ میلیون دلار از گمرک چهارمحال و بختیاری و ۳۷ میلیون دلار از سایر گمرکات کشور صادر شده است.
وی گفت: سهم صادرات چهارمحال و بختیاری از صادرات کشور هم‌اینک تنها ۲دهم درصد است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: وظایف مختلف این سازمان در قالب پنج نظام برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، فنی و اجرایی، آمار و اطلاعات و اداری تعریف می‌شود.
وی افزود: تهیه و تدوین، پیگیری اجرا، پایش و رصد برنامه‌های توسعه چهارمحال و بختیاری همواره مورد توجه است که برنامه‌های توسعه در قالب برنامه‌های بلندمدت (چشم‌انداز)، میان‌مدت و کوتاه‌مدت (بودجه سالانه) تقسیم‌بندی می‌شود.
شهریارپور تصریح کرد: در برنامه‌های بلندمدت، توسعه، ترسیم افق و جهت‌دهی بخش‌ها، دستگاه‌ها و فعالیت‌ها پیگیری خواهد شد.
وی یادآور شد: رویکرد بلندمدت در این برنامه‌ریزی‌ها رسیدن به توسعه پایدار با تاکید بر حفظ منابع و محیط زیست منطقه است تا بتواند منافع بین‌نسلی را حفظ و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به‌طور بهینه استفاده کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه بلندمدت این استان در حال حاضر سند آمایش سرزمین بوده که دارای یک نقشه راه توسعه‌ای بلندمدت است و در آن جهت‌گیری‌های توسعه بخشی و منطقه‌ای مشخص می‌شود.
وی گفت: این سند با یک اجماع هدف‌مند و با بهره‌گیری از مشارکت همگانی مدیران دولتی و خصوصی، متخصصان نظام برنامه‌ریزی، استادان دانشگاهی، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال از سوی مشاور تدوین و پس از طرح در جلسه‌های مختلف کارشناسی و سیاست‌گذاری در کمیسیون تخصصی شورای‌عالی آمایش کشور تصویب و آماده طرح در این شورا است.
شهریارپور تاکید کرد: اسناد برنامه‌های راهبردی و اجرایی از اسناد پشتیبان سند آمایش چهارمحال و بختیاری بود که تهیه شده و اماده اجرا است.
وی افزود: در کنار سند آمایش سرزمین استان، سند توسعه استان در برنامه ششم توسعه کشور در قالب اسناد بخشی و فرابخشی، برنامه عملیاتی استان در سال‌های برنامه ششم، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۲۸ دهستان و ۳۷۵ روستا (موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه ششم)، برنامه توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال استان و شهرستان‌های تابعه در کنار اسناد توسعه بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های میان‌مدت این استان به‌شمار می‌رود که تدوین شده و در حال اجرا هستند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه‌های کوتاه‌مدت استان شامل برنامه‌های سالانه یا همان بودجه سنواتی، اقتصاد مقاومتی و جهش تولید استان در سال‌جاری است که با هدف تحقق اهداف کمی و کیفی میان‌مدت و بلندمدت استان اجرایی می‌شود.
شهریارپور با اشاره به نظام بودجه‌ریزی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: شاخص‌مند کردن توزیع اعتبارات و استفاده از ۲۵۴ شاخص در توزیع اعتبارات، اولویت‌بندی تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، توجه ویژه به رشد تولید و ایجاد اشتغال از طریق اولویت به طرح‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، بهره‌گیری از مشارکت عمومی و خصوصی در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام، اولویت به برنامه‌های اجرایی در زمینه حمل و نقل و ارتباطات، تامین آب، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، صنعتی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی، ورزشی، حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست، ایجاد شرایط و زیرساخت‌های لازم برای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در دستگاه‌های اجرایی استان، پیگیری جذب اعتبار از محل ردیف‌های متفرقه قانون بودجه از مهم‌ترین برنامه‌های نظام بودجه‌ریزی در این استان به‌شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا، اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۳.۹۵ درصد رشد داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha