واکسن کرونا احتمالا تا زمستان آماده می‌شود

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 84038300
واکسن کرونا احتمالا تا زمستان آماده می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت داروسازی آمریکایی «فایزر» از احتمال تولید و توزیع واکسن کرونا پس از تایید موثر و ایمن بودن آن تا پیش از پایان سال جاری میلادی(دی) در آمریکا خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از «سی ان بی‌سی»، «آلبرت بورلا» مدیرعامل شرکت داروسازی «فایزر» روز یکشنبه گفت: واکسن ویروس کرونا در صورت ایمن و موثر بودن احتمالا تا پیش از پایان سالجاری میلادی میان آمریکایی‌ها توزیع می‌شود.  

بورلا در گفت و گو با شبکه خبری آمریکایی سی ان بی‌سی گفت: ما برای انجام اینکار باید داده‌های کلیدی آزمایش مرحله آخر خود را تا اواخر اکتبر (اوایل آبان) به سازمان غذا و دارو (FDA) ارائه دهیم. وی افزود: اگر این سازمان واکسن را تایید کند، شرکت آماده توزیع صدها هزار دوز است.  

شرکت فایزر که به عنوان غول داروسازی جهان شناخته می‌شود، با شیوع ویروس کرونا در جهان همگام با شرکت داروسازی «آلمانی بایونتک» ( BioNTech) به پیش رفته است. در ماه ژوئیه (تیرماه) دولت آمریکا اعلام کرد که در صورت اثبات ایمن و موثر بودن، یک میلیارود و ۹۵ میلیون دلار به شرکت‌ها برای تولید و تحویل ۱۰۰ میلیون دوز واکسن پرداخت می‌کند. این اقدام در راستای تلاش دولت ترامپ برای تسریع روند تولید و توزیع واکسن برای مبارزه با ویروس کرونا امضا شد.  

بورلا دیروز یکشنبه گفت: شرکت فایزر در حال حاضر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای تولید واکسن احتمالی سرمایه گذاری کرده است. وی خاطرنشان کرد: اگر این واکسن موثر نباشد، از نظر اقتصادی برای شرکت "دردناک" خواهد بود.  

واکسن آزمایشی فایزر حاوی مواد ژنتیکی به نام آر ان‌ای پیام رسان(MRNA) است که دانشمندان امیدوارند از طریق آن سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با ویروس وادار به واکنش کنند.  

فایزر یکی از سه شرکتی است که در حال حاضر در مراحل پایانی آزمایش واکسن قرار دارد. دو شرکت دیگر یعنی «مدرنا» (Moderna) و «آسترازنکا» (AstraZeneca) روز شنبه اعلام کردند آزمایشات خود را پس از یک توقف کوتاه به دلیل بروز واکنش‌های منفی بر روی یک فرد داوطلب از سر گرفته‌اند.  

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان و دانشمندان بیماری‌های عفونی در هفته‌های اخیر نسبت به تلاش‌های ترامپ مبنی بر فشار وی بر سازمان غذا و داروی آمریکا برای ورود واکسن کووید-۱۹ به بازار پیش از انجام آزمایش‌های کافی، ابراز نگرانی کرده بودند.  

در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور)، ۹ شرکت دارویی از جمله فایزر در بیانیه‌ای متعهد شدند که در تلاش برای تولید واکسن ویروس کرونا، ایمنی را در اولویت قرار داده و "یکپارچگی روند علمی" را حفظ می‌کنند.  

گفته می‌شود حتی اگر این واکسن تا پیش از پایان سالجاری توزیع شود، باز هم کمبود آن وجود دارد. زیرا واکسن ویروس کرونا احتمالا به دو دوز تزریق در فواصل زمانی مختلف احتیاج دارد و دولت‌های مختلف همچنان با چالش‌های لجستیکی مانند راه‌اندازی سایت‌های توزیع و تامین سوزن برای تزریق، سرنگ و بطری‌های لازم برای واکسیناسیون روبرو هستند.  

از زمان آغاز همه گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان تاکنون بیش از ۲۹ میلیون و ۵۵ هزار نفر به این بیماری مبتلا و از این میان بالغ بر ۹۲۶ هزار نفر درگذشته‌اند.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha