محمد جعفر محلاتی روز پنجشنبه در نشست مقدماتی دومین همایش بین المللی سلامت برای صلح در شیراز اظهار داشت : جهانیان برای ادامه حیات باید به هم قول همزیستی و مفاهمه دهند و همدیگر را مورد عفو و بخشش قرار دهند ، قرآن کریم هم این نکته را تاکید کرده و صلح را قول از جانب خدای متعال نامیده است.
استاد دانشگاه اوبرلین آمریکا و استاد افتخاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست که به صورت از راه دور برگزار شد افزود: برخی عوامل بیش از همیشه ما را به عنوان قلب خاورمیانه متوجه صلح می کند ، خاورمیانه اکنون دچار انواع جنگ ها است از افغانستان تا نیجریه ۸ جنگ جاری در حال انجام است ، در همین سال ها شاهد یکی از بدترین خشونت های داعش بودیم ، خشونت علیه هم نوع به صورت زشت ترین و شدیدترین وجه در حملات داعش رخ داد و ۷۰ میلیون نفر آواره به همراه داشت .
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اکنون همه گیری کرونا جهان را منزوی کرده است گفت: برای خروج از این انزوا راهی به جر صلح و آشتی در جهان وجود ندارد ، همه گیری و ایجاد وزارت تنهایی در انگلستان دو پیام دارد ، پیام این است که جنگ علیه خویش و جنگ علیه طبیعیت تنهایی و انزوا به همراه دارد .
محلاتی با بیان اینکه ما سال آینده وارد قرن جدید می شویم افزود: باید به این سووال جواب دهیم که آیا میخواهیم در قرن جدید زندگی بهتر و زیباتر داشته باشیم ؟ پاسخ به این پرسش اهمیت صلح گستری در جهان را می رساند.
استاد دانشگاه اوبرلین آمریکا در ادامه مهمترین دلیل هستی شناسانه جنگ و نزاع در جهان را بعضی گزاره هایی دانست که ریشه در خودخواهی دارد و گفت: در پشت سر تمام جنگ ها این گزاره ها نهفته است ، دین پاسخ مناسب در این زمینه دارد و می تواند در صلح گستری و عبور از گزاره هایی که جنگ را ترغیب می کند به جهان یاری رساند .
محلاتی با اشاره به اینکه گزاره هایی که پشت همه جنگها است این است که باید در زندگی کوتاه به حداکثر نعمات از طریق برخورداری بیشتر و از طریق جنگ دست یافت گفت: گزاره هایی مانند این که " نعمات محدود است و شادمانی و رستگاری انفرادی ممکن است ، ما مالک نفس خویشتن هستیم ، جهان آگاه نیست و وجدان ندارد ، اعمال ما انعکاس ندارد ، تاریخ به یاد نمی سپارد ، شادمانی انسان به ازای داشتن است نه به ازای بودن ، قدرت عالی ترین اهرم برای برخورداری است و توفق اصلی با نظامی گری ممکن است " از جمله مواری است جنگ افروزی را ترغیب می کند و ریشه در خودخواهی دارد ، دین در همه این زمینه ها نظر متفاوت دارد.
اندیشمند حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: برای داشتن زندگی سالم صلح با خویش صلح با طبیعت و صلح با دیگری باید سرلوحه کار باشد ، همه گیری کرونا نشان داد که نباید با طبیعت با خشونت رفتار کرد ، طبیعت جهان زنده است و نباید با آن با خشونت برخوردار کرد ، باید طبق آموزه های دینی با جهان با محبت برخورد کنیم.
محلاتی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از آموزه های دینی سعادت را امری جمعی دانسته است و تاکید دارد که بهشت انفرادی ممتنع است ، شادمانی و رستگاری جمعی است و به تنهایی ممتنع است افزود: همه مناسک دینی برای ایجاد انس آمده اند ، ادیان برای ایجاد مهر آمده اند ، مهربانی با خویش و مهربانی با جهان باید ترغیب و تشویق شود ، ما حتی مالک نفس خویش هم نیستیم و باید حتی با نفس خویش هم با احترام برخورد کنیم .
استاد دانشگاه اوبرلین آمریکا افزود: دین به ما می آموزد که باید از خشونت بپرهیزیم ، اخلاق صلح باید در جهان نهادینه شود تا زندگی ایمن داشته باشیم ، حتی اگر در جنگ قرار گرفتیم ، حق نداریم موازین حقوق بشر را زیر پا بگذاریم ، کودکان و زنان و غیر نظامیان نباید در جنگها آسیب ببنند. اگر دین را مورد توجه قرار می دادیم متوجه می شدیم که در جای جای آن و در قرآن ، دین دغدغه صلح و دوستی دارد ، حتی وقتی جنگی رخ می دهد نباید از عدالت خارج شویم .
دومین کنگره بین المللی "سلامت برای صلح" با هدف تقویت تلاش های جامعه متخصصین سلامت برای گسترش صلح و گفتمان صلح در سطح جهان طراحی شده است. این کنگره در تاریخ ۲۲-۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ در شهر شیراز برگزار خواهد شد. شهر شیراز، شهری تاریخی با پیشینه نوع دوستی و آرامش گستری است و شاعران به نامی همچون حافظ و سعدی نماد صلح و دوستی در تاریخ شیراز هستند.
تقویت صلح توسط متخصصین سلامت از اهداف این کنگره است.
نخستین کنگره بین المللی سلامت برای صلح ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ همزمان با ۱۴ تا ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ در شیراز برگزار شد.