مدرس کارآفرینی: مصرف محصولات کشاورزی بسته‌بندی‌شده  در روزهای کرونایی ترویج شود

شهرکرد-ایرنا- شیوع ویروس کرونا باعث شد، برخی از صنوف با کاهش مشتری و بازارپسندی همراه شوند که ایده‌های نو برای خرید آنلاین و بسته‌بندی‌های جدید به ویژه در بخش محصولات کشاورزی می‌تواند به مشتری‌پسند بازار کمک کند.

با شیوع کرونا، برخی از افراد برای خرید مایحتاج زندگی خود از میان مواد غذایی، محصولات بسته‌بندی شده را به فله ترجیح می‌دهند و خطر ابتلا به این ویروس را با انتخاب محصولات بسته‌بندی شده برای خود و خانواده به حداقل می‌رسانند.

اما در این میان محصولات کشاورزی که به صورت فله توزیع می‌شود و کمتر به شکل بسته‌بندی شده در بازار وجود دارند، که همین امر از جمله دغدغه‌های برخی از خانواده‌ها شده است.

اما بسته‌بندی این محصولات نیز هزینه‌هایی هم برای توزیع‌کننده و هم مصرف کننده دارد و سبد خرید مصرف‌کننده باید تاب هزینه‌های اضافی را داشته باشد.

امین شاه محمدی مدرس کارآفرینی و دبیر برگزاری رویدادهای استارتاپی حوزه کارآفرینی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا به بررسی ضرورت بسته‌بندی محصولات کشاورزی در زمان کرونا و پساکرونایی پرداخته است.

ایرنا: آیا بسته‌بندی محصولات کشاورزی در زمان کرونا ضرورت دارد؟

شاه‌ محمدی: بی شک تهدید کرونا می‌تواند فرصتی در جهت افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان باشد. بسته بندی مناسب از مبدا می‌تواند ارزش زنجیره تامین(‌ ‌scm) محصولات کشاورزی را بالاتر ببرد و محصول بهتری را بدست مصرف‌کننده برساند.

طبق آمار الگوی خرید و مصرف در زمان کرونا از  حالت فله‌ای به بسته بندی تغییر کرده است.

 آمارها نشان می‌دهد که در شرایط زمان حاضر محصولات کشاورزی و غذایی بسته‌بندی‌شده امن‌ترین و مطمئن‌ترین منبع برای تأمین سبد غذایی مطمئن مورد نیاز مردم هستند.

نباید این نکته را از یاد برد که بسته‌بندی مناسب و عرضه محصول در جذب مشتری و فروش بهتر محصول در بازار نیز تاثیر فراوانی دارد و هم اینکه با این کار، علاوه بر ارزش افزوده بیشتر می‌توان درآمد بیشتری نصیب کشاورزان و دامداران کرده و فرصت‌های جدید شغلی نیز ایجاد کرد.

در استان چهارمحال و بختیاری محصولات متنوع و با کیفیت زیادی وجود دارد اما شیوه و نحوه عرضه آنها مطلوب نیست حال آنکه می‌توان با بسته‌بندی مناسب و برندسازی در شهرستان‌ها، محصولات تولیدی خود را به همه ایران معرفی کرد.

ایرنا: بسته بندی این محصولات چه تاثیری در بحث عرضه و تقاضا می‌تواند داشته باشد؟

شاه محمدی: به طور حتم هم عرضه‌کننده سود خواهد برد و هم مصرف کننده ،پس به نفع هر۲ حالت خواهد بود و مشتری محصول شناسنامه‌دار و با کیفیت خرید می‌کند و هم عرضه‌کننده می‌تواند با بسته بندی مناسب در حوزه" برندینگ" و اعتمادسازی و تغییر الگوی مصرف نقش بازی کند.

باید به این نکته اشاره کرد که با بسته‌بندی کردن انواع کالا با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان از آن کالا از زمان تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی محافظت کرد.

اما بسته‌بندی علاوه بر حفاظت از کالا با اهداف دیگری نیز انجام می شود، به عنوان مثال با بسته‌بندی بسیار جذاب یک محصول می‌توان میزان فروش آن محصول را تا حد زیادی افزایش داد.

ایرنا: آیا می‌توان امیدوار بود با این کار الگوی مصرفی،ذائقه خرید جامعه هم اصلاح شود؟

شاه محمدی: بی‌شک این مساله تغییر خواهد کرد، زیرا بسته‌بندی مزایای بسیاری برای مصرف‌کننده دارد که به مرور مشتری متوجه این موضوع خواهد شد از جمله حفظ کیفیت محصول، نگهداری راحت‌تر و اطمینان از بهداشتی بودن کالا را در پی دارد.

البته عامل قیمت همیشه برای مشتری مهم است که به طور طبیعی در محصول بسته‌بندی شده، قیمت بالاتر از عرصه محصول فله‌ای است که این موضوع را می‌توان با تکنیک‌های صحیح عرضه مثل تنوع در سایز و وزن بسته بندی‌ها ، تخفیف به مشتریان وفادار، توجه به سلایق مختلف مشتریان مدیریت کرد.

سالانه درصد بسیار زیادی از محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تولید و حمل و نقل به دلایل مختلف هدر و ضایع می‌شود که با بسته بندی مناسب ، می‌توان از هدر رفتن میزان زیادی از تولیدات کشاورزی جلوگیری کرد. در واقع با بسته‌بندی کردن این اقلام به شیوه‌های جدید می‌توان عمر مفید آنها را تا حدودی افزایش داد.

با بسته‌بندی کردن تولیدات کشاورزی، حمل و نقل آنها نیز راحت‌تر و با سرعت بالاتری انجام خواهد شد.اگر این محصولات با روش‌های مناسب به صورت اصولی بسته‌بندی شده باشند، در طی زمان حمل و نقل به خاطر ضربات و عوامل مختلف ، سلامت خود را حفظ کرده و بدون هیچ آسیبی به دست مصرف کننده می‌رسند.

ایرنا:آیا می‌توان این اقدام را نوعی  حمایت از کسب‌وکارهای کشاورزی دانست؟

شاه محمدی: بله این گونه است،  طبق آخرین آمار فائو ۲۵تا ۳۰درصد محصولات کشاورزی در ایران تبدیل به ضایعات می‌شود و ایران با این درصد در رتبه‌های نخست قرار دارد  پس می‌توان با بسته بندی مناسب ،ضایعات را کاهش داد تا حمایت از کسب و کارها با تولید کمتر ضایعات به طور علنی درک شود.

همچنین با بسته‌بندی مناسب می‌توان با جذب مشتریان وفادار در عمل سود حاصل از فروش‌های مجدد را کسب کرد و همچنین با داشتن نگاه صادرات محور در نوع بسته بندی‌ها بازارهای خارجی را نیز تامین کرد و با ارزآوری به اسکلت اقتصادی کشور نیز کمک کرد.

با توجه به اینکه ایران جزو یکی از تولیدکنندگان اصلی اقلام کشاورزی است ، می‌تواند با بسته‌بندی کردن مناسب محصولات کشاورزی و صادرات آنها به سایر کشورها، سود زیادی در این زمینه کسب کند و این گونه به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌شود.

هدف از بسته‌بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آنها افزایش یافته و هم مواد غذایی به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ شده و در ضمن موجب کاهش هزینه و راحت‌تر شدن حمل و نقل موادغذایی می‌شود.

پس به نظر می‌رسد که برای جلوگیری از ضایعات موادغذایی، نگهداری و عرضه آنها به صورت سالم به مصرف کننده، بسته‌بندی مناسب لازم و حتی واجب است.

تولیدکنندگانی که هنوز به دنبال تامین نیاز مشتریان هستند شاید در این فضای رقابتی خیلی سود بالایی نبرند و بهترین نسخه برای این تولیدکنندگان تغییر الگوی مصرف با استفاده از تئوری نیاز سازی است.

امروز دیگر باید نیاز جدید را برای مشتری ساخت و با تامین به موقع آن نیاز الگوی مصرف را تغییر داد، وجود کرونا و استفاده از این فرصت در جهت ایجاد نیاز مصرف محصولات کشاورزی بهداشتی بهترین فرصت تغییر الگوی عرضه از حالت فله‌ای به بسته‌بندی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha