فعالیت ۵۶۰ مرکز علمی-کاربردی در کشور

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه علمی-کاربردی تعدیل مراکز این دانشگاه را گامی در جهت کیفیت بخشی آموزشی دانست و گفت: در چهار سال گذشته حدود هزار مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که هم اکنون به ۵۶۰ مرکز رسیده است.

مهدخت بروجردی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: مصوبه شورای عالی اداری مبنی بر تعطیلی دانشگاه های وابسته به دستگاه‌های دولتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا شد.

وی افزود: برخی از سازمان های دولتی، دانشگاه تاسیس کرده بودند تا نیروی تحصیل کرده مورد نیازشان را تامین کنند و آموزش عالی از دستگاه ها خواست تا اجازه دهند کار تحصیلات دانشگاهی را فقط این نهاد مدیریت و اجرا کند. بر این اساس مراکز تحصیلی تمام وزارتخانه هایی که مرکز آموزشی داشتند، تعطیل شد. با این همه در چهار سال گذشته حدود هزار مرکز علمی کاربردی در کشور وجود داشت که هم اکنون این مراکز به ۵۶۰ مرکز رسیده است.

بروجردی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه نسل سومی است، تصریح کرد: دانشگاه جامع به عنوان یک دانشگاه نسل سومی معروف  شده است. توجه اصلی این دانشگاه روی کارآفرینی دانشجویان است. نسل اول دانشگاه ها به آموزش، نسل دوم به پژوهش و نسل سوم دانشگاه ها به کارآفرینی  توجه دارند. ما برای اینکه دانشگاه نسل سومی داشته باشیم، فعالیت های بسیاری انجام داده ایم.

وی افزود: این دانشگاه از نظر قوانین و مقررات با همه دانشگاه های کشور متفاوت است. تنها دانشگاه کشور است که حالت فرابخشی دارد. از دولت هم بودجه نمی گیرد.

بروجردی گفت: تفاوت عمده در این است که در دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکزی می توانند رشته بگیرند که محیط کار داشته باشند و تا زمانی که محیط کاری وجود نداشته باشد، مجوز برای رشته ای داده نمی شود. بنابراین دانشجویان ما از آنجایی که قرار است کارآفرین باشند، هم واحدهای عملی و هم واحدهای نظری دارند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تفاوت های مهم دانشگاه جامع این است که در این دانشگاه رشته های طولانی مدت آموزش داده نمی شود مثلا ممکن است بر اساس نیاز جامعه یک مرکز برای چند ترم رشته ای را آموزش دهد و حال که آن نیاز برطرف شده و دیگر نیازی به آن رشته هم وجود ندارد، تدریس آن رشته متوقف شود.

بروجردی درباره کیفیت آموزش در این دانشگاه تصریح کرد: چهار سال پیش بیش از هزار مرکز آموزشی داشتیم و برخی از سازمان های دولتی هم برای خودشان دانشگاه تاسیس کرده بودند تا نیروی مورد نیازشان را تامین کنند.

وی افزود: اتفاقی که افتاد این بود بنا بر مصوبه شورای عالی اداری و با این نگاه که فقط آموزش عالی در حوزه علوم تحقیقات و فناوری فعالیت کند تمام وزارتخانه هایی که مرکز دانشگاهی داشتند، تعطیل شدند و در حال حاضر در حدود ۵۶۰ مرکز داریم.

بروجردی ادامه داد: همین تعدیل مراکز یک گام در جهت کیفیت بخشی دانشگاه بوده است. موضوع دیگر راه اندازی آزمون های متمرکز است. برای اینکه بتوانیم آزمون متمرکز برگزار کنیم، نیاز داشتیم که کتاب های با کیفیت منتشر کنیم. کتاب های مورد نیاز دانشجویان  هم با کمک استادان برجسته تولید شد و ما کتابخانه ای را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به مدرسان دانشگاه جامع علمی-کاربردی گفت: در سال های گذشته حدود ۹۳ هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتیم که این استادان مراحل مختلف گزینش های علمی را طی نکرده بودند در چهار مرحله بررسی مدرسان را انجام دادیم و مدرسان از این پس مثل استادان وزارت علوم با فراخوان انتخاب می شوند. هم اکنون چهارمین دوره فراخوان استادان انجام شده است.

راه اندازی ۱۷۰ مرکز نوآوری در کشور

معاونت پژوهش و فناوری  دانشگاه جامع علمی کاربردی درخصوص راه اندازی ۱۷۰ مرکز نوآوری در کشور، گفت: استارتاپ هایی در حوزه های مختلف راه اندازی کردیم و از دانشجویان خواستیم که برای مشکلات صنایع و کشاورزان راهکارهایی ارائه دهند. مرکز نوآوری و خلاقیت برای این مهم راه اندازی شده است و دانشجویان در این مرکز خلاقیت ها و نوآوری های خود را ارائه می دهند.

بروجردی افزود: ایده ها توسط تیم داورهای برگزیده بررسی می شود و دانشجویان باید از ایده هاشان دفاع کنند. سه ایده اول را در سایتی قرار می دهیم و از تولیدکنندگان می خواهیم تا ایده های دانشجویان را بخرید. البته در این بخش از صنایع مهم خواسته ایم که مشکلاتشان را اعلام کنند آنها هم فهرستی از مسایل را به دانشگاه داده اند. ما نیز این مشکلات را در اختیار دانشجویان خلاق می گذاریم و آنها به ما فکر می دهند.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه وارد بازار کار می شوند، اظهار داشت:  از طریق سامانه های متمرکز موجود به دانشجویان دسترسی داریم. ما از دانشجویان می پرسیم که آیا شاغل هستند یا خیر . اگر شاغلند آیا در رشته ای که تحصیل  کرده اند کار می کنند. ۷۰ درصد دانش آموختگان ما اعلام کردند شاغلند و ۴۸ درصد از دانش آموختگان ما در رشته ای که تحصیل کرده اند، کار می کنند.

مدرک تحصیلی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مورد تایید وزارت علوم است

سید محمد حسن پیش بین رییس دانشگاه علمی کاربردی تهران غرب نیز درباره اقدامات نوآورانه و فناورانه دانشگاه به ایرنا گفت: هفته گذشته ما یک مرکز نوآوری دکوراسیون و مبل را افتتاح کردیم که مجموعه ای از سندیکاهای مبل سازان و دکوراسیون با این مرکز در تعامل هستند و طرحی به نام از دانه تا خانه افتتاح شده است.

پیش بین تاکید کرد: نقش دانشگاه جامع این است که دانشجویان را به گونه ای آموزش می دهد که در حین تحصیل مهارت های لازم را یاد بگیرند و ۶۰ درصد آموزش دانشجویان عملی است. برای همین مراکز دانشگاهی حداکثر ۲ کیلومتر از مراکز تولید فاصله دارند.

وی با اشاره به دیگر همکاری های دانشگاه جامع با صنایع بزرگ اظهار داشت: شرکت خودروسازی سایپا حدود ۷۰۰ نمایندگی در سراسر کشور دارد که کارمندان خود را برای آموزش به دانشگاه علمی کاربردی می فرستد و آنها از یک کارمند به متخصص تبدیل می شوند.

وی گفت: اینکه برخی از دانشگاه های کشور نمی توانند با صنایع ارتباط برقرار کنند، به این دلیل است که این دانشگاه ها فقط آموزش های تئوری می دهند. اگر دانشجو بخواهد کار با صنعت را یاد بگیرد باید ۶ ماه تا یک سال در کنار یک کارخانه آموزش ببیند تا بتواند در آن کارخانه مشغول به کار شود اما دانشجویی که از دانشگاه علمی کاربردی فارغ التحصیل می شود می تواند بلافاصله وارد بازار کار شود.اکثر دانشجویان دانشگاه علمی-کاربردی در زمان تحصیل و در دوره کاردانی مشغول به کار هستند.

پیش بین اظهار داشت: به خانواده ها توصیه می کنم که حتما توجه لازم را در انتخاب رشته به دانشگاه علمی-کاربردی داشته باشند. برخی تصور می کنند که سطح مدرک علمی-کاربردی از دانشگاه های سراسری پایین تر است اما اینطور نیست و همانطور که دانشگاه های سراسری زیر نظر وزارت علوم امتیاز دارند و سطح علمی آنها کنترل می شود، سطح علمی دانشگاه علمی و کاربردی نیز کنترل می شود و مجموعه زیر نظر وزارت علوم است و نقش دانشگاه جامع کنترل و ارزیابی کلاس ها، اساتید و دانشجویان است.