فرماندار میاندوآب‌: نذورات مردمی در اربعین به اقشار آسیب‌دیده سوق یابد

مهاباد- ایرنا- فرماندار میاندوآب‌ با اشاره به اینکه امسال به علت شیوع ویروس کرونا هیچ‌گونه مراسمی به مناسبت اربعین برگزار نمی‌شود، گفت: اداره تبلیغات اسلامی باید توزیع نذورات مردمی را به این مناسبت در میان اقشار آسیب‌دیده ناشی از این بیماری مدیریت کند.

حسام شیرازه‌محبت روز سه‌شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در میاندوآب اظهار داشت: مردم باید نذورات خود را در آستانه اربعین حسینی به صورت خشک برای کمک به نیازمندان اهدا کنند تا به دست نیازمندان واقعی برسد.

وی افزود: اگر بخواهیم از موج سوم شیوع کرونا با کمترین درگیری عبور کنیم می‌طلبد تا آیین‌های این ایام در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی مسوولان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

فرماندار میاندوآب با تاکید بر تشکیل گشت مشترک توسط آموزش و پرورش، شبکه‌ بهداشت و فرمانداری اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز برای حفظ سلامتی مجموعه‌ خود در رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید نظارت کافی داشته باشند زیرا اگر در بازدید از یک نهاد مشکلی وجود داشته باشد، برخورد جدی خواهد بود.

وی بیان کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها ضرورت و اهمیت استفاده از ماسک را ترویج داده و با نظارت اتاق اصناف عرضه قلیان در قلیان‌سراها به طور کامل ممنوع شود.

شیرازه محبت با بیان اینکه گاهی مشاهده می‌شود برخی دانش‌آموزان به بهانه حضور در مدرسه به مراکز بازی‌های رایانه‌ای مراجعه می‌کنند، اظهار داشت: در این شرایط که ضرورتی به حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست، باید خانواده‌ها از نحوه رفت و آمد فرزندان خود اطلاع داشته باشند تا آسیب‌های بعدی گریبانگیر جامعه، خانواده‌ها و آموزش و پرورش نشود.

وی با انتقاد از برخی شهروندان که پس از تشدید بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کنند ادامه داد: برخی نیز تصور می‌کنند که با توجه به تغییر آب و هوا دچار سرماخوردگی و یا حساسیت فصلی شده‌اند که باید از سوی متولیان بهداشتی اطلاع‌رسانی‌های کافی در ارتباط با علایم ویروس کرونا به جامعه داده شود.

وی با تاکید بر اقدامات فرهنگی برای ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: شبکه بهداشت و درمان باید نحوه ضدعفونی و گندزدایی مدارس را با برگزاری دوره‌های آموزشی ‌برای نیروهای خدماتی در مدارس جدی گرفته و این شرایط در سالن‌های ورزشی نیز از سوی اداره ورزش و جوانان رعایت شود.

نرخ رشد ابتلا به کرونا در میاندوآب با ۱۷ دهم درصد از میانگین استانی بیشتر است

رییس مرکز بهداشت میاندوآب نیز در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا در این شهرستان از ۶ هزار و ۶۹۲‌ نفر تست کرونا گرفته شده است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۳۵ مورد مثبت گزارش شده ‌است.

طهماسب غفاری با بیان اینکه از این تعداد هم ۷۱۵ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند افزود: متاسفانه ۹۳ نفر از شهروندان میاندوآبی تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و ۳۸ نفر هم از افراد مشکوک به کرونا تاکنون فوت کرده‌اند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۷۱ نفر در بیمارستان عباسی میاندوآب بستری هستند که کرونای ۵۳ نفر از آنان قطعی بوده و ۱۸ نفر نیز مشکوک به کرونا هستند.

رییس مرکز بهداشت میاندوآب‌ با بیان اینکه از موارد مثبت قطعی، هفت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده که چهار نفر به ونتیلاتور وصل هستند، گفت: میزان ابتلا در سطح شهرستان به ازای هر صد هزار نفر، ۹۹۷ نفر است، که میانگین استانی در هر صد هزار نفر، ۸۰۹ نفر است.

غفاری افزود: نرخ رشد بیماری هم در ۱۴ روز گذشته در سطح این شهرستان ۱۷ دهم درصد بوده است، در حالی که نرخ رشد این بیماری در سطح استان ۱۵ دهم درصد است.

غفاری با اشاره به بازدید کارشناسان بهداشت محیط از مدارس میاندوآب، افزود: در این بازدیدها ۵۵ درصد مدارس نتوانستند اعتبارسنجی لازم از سوی شبکه بهداشت را دریافت کنند و ۳۲ درصد مدارس نیز در ارزیابی‌ها، ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب کردند.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۹ نفر از معلمان و ۱۰ نفر از دانش‌آموزان در میاندوآب به کرونا مبتلا شده‌اند که در روزهای گذشته یکی از فرهنگیان جان خود را از دست داد.

رییس مرکز بهداشت میاندوآب‌ گفت: براین اساس به طور یقین نمی‌توان گفت که معلمان و دانش‌آموزان در محیط مدرسه به کرونا مبتلا شده‌اند، چرا که این افراد هم عضوی از جامعه هستند و احتمال دارد در محیط خارج از مدرسه در محیط‌های پرخطر حضور یافته و مبتلا شده باشند.

حضور دانش‌آموزان در مدارس به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته ‌است

مدیر آموزش و پرورش میاندوآب هم در این جلسه گفت: با شیوع‌ کرونا تغییرات زیادی در زندگی مردم اتفاق افتاده و دانش‌آموزان نیز برای اینکه به این نحوه زندگی جدید عادت کنند به زمان لازم نیاز دارند.

بهروز تقی‌نژاد با بیان اینکه مدیران و معلمان تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل‌ها انجام می‌دهند، افزود: در روزهای نخست بازگشایی مدارس حضور دانش‌آموزان ۷۰ درصد بود اما اکنون با راه‌اندازی برنامه شاد و آموزش‌های ارایه شده توسط این شبکه، حضور دانش‌آموزان در مدارس به کمتر از ۱۰ درصد رسیده ‌است.

مدیر آموزش و پرورش میاندوآب‌ با تاکید بر نظارت اولیا بر امر رفت و آمد فرزندان خود به مدارس اظهار داشت: خانواده‌ها باید بیشتر به فکر مراقبت از فرزندان خود بوده و از حضور آنها در اجتماعات جلوگیری کنند چرا که برخی دانش‌آموزان مقاطع متوسطه به بهانه حضور در مدرسه از خانه خارج شده و به جای رفتن به مدرسه در مراکز بازی‌های رایانه‌ای حضور پیدا می‌کنند که این اماکن هم از نظر شیوع بیماری و هم از نظر تبعات اجتماعی و آموزشی به دانش‌آموزان آسیب می‌زند.

آذربایجان‌غربی که در برهه‌های مختلف طی هفت ماه گذشته، نوسانات نزولی و صعودی شیوع بیماری کرونا را سپری کرده است در روزهای اخیر در بدترین شرایط خود قرار گرفته و با بی‌توجهی مردم، وضعیت آن نگران کننده‌تر از قبل شده است.

حدود هفت ماه از پیدایش نخستین موارد کرونا مثبت در کشور و اضطراب و نگرانی شهروندان و مسوولان در خصوص شیوع این بیماری می‌گذرد که در این مدت، این بیماری به دغدغه اصلی مسوولان عالی رتبه کشوری، مسوولان استانی، خانواده ها و اقشار مختلف تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha