تداوم اعمال محدودیت‌های کرونایی در زنجان به رفتار مردم بستگی دارد

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون مشکل اصلی در شیوع کرونا رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم مردم است و در این میان ادامه اعمال محدودیت‌ها به رفتار مردم بستگی دارد.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شمار مبتلایان به کرونا در شهرهای ابهر و خرمدره این استان روند افزایشی داشت افزود: هم اکنون وضعیت این بیماری در ۲ شهرستان با ثبات بوده، اما هر لحظه این نگرانی وجود دارد که روند حاکم به بی ثباتی تبدیل شود.

وی بابیان اینکه هر چه رعایت توصیه های بهداشتی بیشتر باشد، میزان ابتلا کمتر و در صورت بی‌توجهی‌ها شمار بیماران افزایش می‌یابد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده بیمارستان های معین استان آمادگی دارند، بیماران خارج از ظرفیت بیمارستانی و نقاهتگاه‌ها را پشتیبانی کرده و سرویس دهی لازم را ارائه کنند.

آرمانی کیان ادامه داد: بررسی ها نشان می‌دهد که ۴۰ درصد شهروندان در ۲ منطقه یاد شده استان در مقایسه با سایر مناطق، به پروتکل‌های بهداشتی کرونایی پایبند هستند و همین موضوع نگرانی هایی را در ارتباط با افزایش شمار مبتلایان به کرونا ایجاد می کند.

وی، از جمله علل اصلی بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح استان را خستگی  و بی تفاوتی اعلام کرد و گفت: از طرفی هم نباید از بحث های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم غافل بود.

 آرمانی کیان بابیان اینکه عده ای از مردم تصور می کنند وضعیت کرونایی دیگر عادی شده است، افزود: این افراد بر این باورند که هر وقت بیمار شوند، می توانند به راحتی تحت درمان قرار بگیرند و در واقع این بیماری را ساده تصور می کنند، در حالی که کرونا تغییر رفتار پیدا کرده، بطوری که وقتی وارد خانواده ای می شود تک تک افراد را درگیر می کند که پیش از این  حداکثر ۲ نفر از اعضا را  مبتلا می کرد و مابقی به چنین وضعیتی گرفتار نمی شدند.

وی اظهار داشت: به این مهم باید توجه داشت که پروتکل های اعلام شده جهانی است و همه کشورها ملزم به رعایت آن هستند، جنسیت نمی شناسد و حتی بسیاری از مقامات کشورها را به خود گرفتار کرده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان ادامه داد: رعایت این پروتکل ها از سوی عموم بدون اضطراب و در پیش گرفتن یک رویه معقولانه می تواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد.

وی باشاره به اینکه بیمار کرونایی و غیرکرونایی در بیمارستان ها کنار هم قرار نمی گیرند، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه وقتی یک بیماری قلبی در بیمارستانی پذیرش و سپس در سیستم  ثبت می شود دارای هیچ نوع علائم کرونایی نباشد که به طور معمول چهار روز کمون بیماری وجود دارد.

این مسؤول ادامه داد: پس از گذشت زمان مشخص می شود که این بیمار مشکوک کرونایی است که بلافاصله از سایر بیماران دیگر جدا و اقدامات درمانی لازم انجام می شود.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: با توجه با مهارت علمی پزشکان بیماران کرونایی در بخش تعیین شده بستری می شوند و به هیچ وجه در ردیف بیماران غیرکرونایی قرار نمی گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha