استاد دانشگاه: آمریکا ناگزیر به تجدیدنظر در سیاست فشار حداکثری است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: سیاست فشار حداکثری دستاوردی برای آمریکا نداشته و هر کسی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برنده شود، ناگزیر از تجدید نظر در این سیاست است.

«فواد ایزدی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره سرنوشت فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران بعد از انتخابات این کشور گفت: از آنجا که سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران شکست خورده است، هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا که به قدرت برسند، باید این سیاست را اصلاح کنند. زیرا تصور آمریکا این بود که در نتیجه فشار حداکثری، جمهوری اسلامی ایران نابود یا تسلیم می‌شود ولی هیچکدام از این دو هدف محقق نشده است.

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: ایران با وجود تحریم‌ها در حال پیشرفت است و هر چقدر پیشرفت‌های ایران از جمله در زمینه هسته‌ای بیشتر باشد، دغدغه آمریکا هم بیشتر خواهد شد و با این شرایط هر فردی که رییس جمهور آمریکا شود، ناچار است سیاست خود را در قبال ایران تغییر دهد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای دیروز و امروز نیست، خاطرنشان کرد: ۴۱ سال است که جمهوری اسلامی تحت فشار تحریم‌های ایالات متحده است و  ایران یاد گرفته چطور تحریم‌ها را دور بزند و با وجود تحریم پیشرفت کند.

اتفاقات آینده آمریکا، برد - برد برای ایران است

ایزدی نتیجه انتخابات پیش روی‌آمریکا را برای ایران برد- برد توصیف کرد و گفت: اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود، افول ایالات متحده را تسریع می‌بخشد که این به سود جمهوری اسلامی است. اگر هم جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود، تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرده است، کم خواهد شد که این هم به سود جمهوری اسلامی خواهد بود.

 این استاد دانشگاه درباره اهداف آمریکا از اعمال سیاست فشار حداکثری برای ایجاد آشوب در کشور گفت: در داخل کشور هوشمندی وجود دارد و وقتی مردم می‌بینند که دولت فعلی در مذاکره با آمریکا چیزی کم نگذاشته است و در عدم دادن امتیاز به طرف مقابل هم از هیچ اقدامی فروگذار نبوده، اعتراضی هم نخواهد بود.

وی گفت: بایدن دوست ایران نیست و در دوره اول ریاست جمهوری باراک اوباما،  بایدن در اعمال تحریم‌ها بیشترین نقش را ایفا کرد. به طوری که از ابتدای دولت کارتر و ریگان تا زمان دولت اول اوباما، جمهوری اسلامی ایران با این حجم از تحریم مواجه نبوده است.

کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: دمکرات‌ها در اجماع علیه ایران بسیار هوشمندتر نسبت به جمهوری خواهان هستند و با توجه به اینکه هر دو نامزد آمریکا علیه ایران کار می‌کنند، معطل ماندن برای نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گزینه خوبی نیست.

ایزدی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات و روابط ایران وآمریکا در صورت برد احتمالی بایدن در انتخابات آتی این کشور گفت: آمریکا با تحریم به اقتصاد ایران ضربه زده و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است. اگر بایدن بخواهد به تعهدات خود که آمریکا در قبال ایران داشته است، برگردد، مذاکره می‌تواند مثبت ارزیابی شود.  اما اگر بنا باشد بایدن در صورت انتخاب شدن فشارهایی که ترامپ به ایران وارد کرده و امتیازهایی که ایالات متحده از ایران گرفته است، را حفظ کند، روابطی هم برقرار نمی‌شود.

تحکیم روابط با شرق تداوم داشته باشد

وی بهبود و تحکیم روابط با شرق آسیا و کشورهایی که غربی نیستند را ‌بسیار کارآمد عنوان کرد و گفت: این سیاست در صورتی که ادامه داشته باشد، چه ترامپ و چه بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شوند، به حل مشکلات کشور کمک می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره عادی سازی روابط برخی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: عادی سازی روابط کشورهایی مانند امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی دستوری است. زیرا دولت‌های آنها وابسته به آمریکا هستند و مجبورند از خواسته‌های ایالات متحده پیروی کنند.

ایزدی ادامه داد: ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به فضای مثبتی نیاز داشت که اعلام کند در این حوزه‌ها به پیروزی رسیده است. با توجه به اینکه سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال کشورهایی چون ایران، چین، سوریه و حتی ونزوئلا شکست خورده است، نیاز انتخاباتی دولت ترامپ بود که کشورهای عربی به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشند و این کشورها نیز تمکین کردند.

وی یادآورشد: خیلی از کشورهای عربی احساس می‌کنند که آمریکا آن آمریکای قبلی نیست و ممکن است منطقه را ترک کند و و حمایتی که از آنها داشته است را دیگر نداشته باشد.

 این استاد دانشگاه افزود: از آنجا که حکام این کشورها پایه و ریشه مردمی ندارند و از سوی دیگر احتمال عدم حمایت همیشگی آمریکا را می‌دهند، به دنبال یک حامی دیگر هستند و از این رو رژیم صهیونیستی را به عنوان حامی خود انتخاب کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha