۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۸
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 84092475
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران در هند خواستار امضای توافقنامه تجارت ترجیحی شد

دهلی نو-ایرنا- علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند طی وبیناری با عنوان "ترویج تجارت میان ایران و هند: چالش ها و فرصت ها" ضمن اعلام اینکه کسب و کار هند باید تجارت با بخش های نفتی، بسته بندی و کشاورزی ایران را افزایش دهد، خواستار امضای یک توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، وی در این وبینار که روز گذشته توسط اتاق بازرگانی و صنایع هند (پی اچ دی) برگزار شد، گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور باید امضا شود تا تجارت میان هند و ایران گسترش یافته و همچنین تعرفه های گمرکی کاهش یابند.

علی چگنی در این وبینار که مقامات ایرانی و هندی از جمله سفیر ایران در هند و سفیر هند در ایران و همچنین ۱۵۰ شرکت هندی و ایرانی شرکت کردند، افزود: افزایش روابط تجاری با استفاده از مبادله کالا با کالا، یک قدم مثبت در راستای گسترش روابط میان دو کشور خواهد بود. این بهترین زمان برای سرمایه گذاری در ایران به خصوص در بخش های نفتی، انرژی و کشاورزی می باشد.

وی ضمن اشاره به روابط تاریخی و فرهنگی میان ایران و هند اظهار داشت: ما براساس توافق نامه کمک حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری اعتقاد داریم که روند تعاملات دوجانبه به بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور کمک می کند.
از سوی دیگر "گادام دارمندرا" سفیر هند در ایران نیز گفت: اتصال هوایی و دریایی یکی از عوامل افزایش روابط بین دو کشور است. بندر چابهار تاج محل جدید ایران است و به تسهیل روابط تجاری هند خصوصاً با کشورهای آسیای میانه کمک می کرده و زنجیره تأمین کالا را حفظ می کند. این بندر همچنین به افزایش تجارت و ترافیک باری منجر خواهد شد.
وی نیز همچون سفیر ایران در دهلی با اعلام اینکه اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری مشترک برای افزایش تجارت است، تاکید کرد: نیاز امروز توسعه و تنوع بخشیدن به تجارت در بخش هایی مانند نفت، کاغذ، چاپ، بسته بندی و محصولات کشاورزی است. شرکت های هندی و ایرانی در حال کار بر روی بخش هایی مانند برنج، زعفران، چای و میوه های خشک هستند.
صابر ناظم نماینده ایران در بانک یوکو هند نیز در مورد تأثیر همه گیری ویروس کرونا بر هر دو کشور و ایجاد چالش ها و فرصت های جدید صحبت و همچنین به فرصت های تجاری موجود در ایران برای شرکت های هندی اشاره کرد.
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در اظهاراتی گفت: هند به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادهای درحال رشد در جهان شناخته می شود و یکی از بزرگترین مقاصد صادراتی برای ایران بوده است.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی در حالی که تأثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی مخرب است، هند و ایران می توانند با همکاری یکدیگر اقدامات مناسبی را انجام دهند و چالش های  ایجاد شده از سوی بیماری کووید-۱۹ را به فرصت تبدیل کنند.

وی تاکید کرد که برای افزایش روابط تجاری دوجانبه، تقویت خدمات مالی و بانکی در هر دو کشور نیاز است.
سانجی آگروال رئیس اتاق بازرگانی و صنایع هند (پی اچ دی) با اشاره به روابط دوستانه و تاریخی مشترک بین دو کشور تاکید کرد که ایران دومین تامین کننده نفت خام هند است و هر دو کشور به طور فعال در مبادلات آموزشی - فرهنگی با یکدیگر همکاری می کنند.
هفته گذشته وزارت کشتیرانی هند اعلام کرد که تخفیف ۴۰ درصدی برای حمل بار میان این کشور و بندر چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.
پس از افزایش بودجه توسعه بندر چابهار و همچنین تعهد دهلی نو برای ادامه توسعه این بندر، این کشور با هدف تشویق تجارت در اسکله شهید بهشتی، تخفیف ۴۰ درصدی برای انتقال محموله‌های کانتینری میان هند و بندر چابهار را تمدید کرد.
نشریه «لایو مینت» هند در این باره نوشت: وزارت کشتیرانی هند در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که تخفیف ۴۰ درصدی برای نقل و انتقال بار و هزینه‌های مرتبط با کشتیرانی میان بندرهای جواهر لعل نهرو و شهید بهشتی در چابهار ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.
به گزارش ایرنا، موقعیت مهم ایران در منطقه و جهان، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود بشدت به آن‌ها نیاز دارد، کریدور شمال- جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، جایگاه ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا از جمله انگیزه‌هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند.
بنابراین، این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران بتواند به جایگاه نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در ایران، منطقی نیست که هند خارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.
با توجه به داده های دولت هند، ارزش واردات این کشور از ایران در سال ۱۹- ۲۰۱۸حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است. همچنین در مدت مشابه ارزش صادرات هند به ایران ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.
از جمله صادرات عمده ایران به هند در سال گذشته محصولاتی چون خشکبار و حبوبات از قبیل خرما، بادام، پسته، میوه خشک شده، میوه‌ها و محصولات کشاورزی از جمله کیوی، سیب و زعفران، مصالح ساختمانی نظیر گچ و سیمان، فرآورده‌های نفتی و روغنی نظیر قیرنفت و انواع روغن‌ها، محصولات شیمیایی متانول، آمونیاک، پلی‌استیرن، پلی‌اتیلن و تولوئن بوده اند.
واردات عمده ایران از هند شامل محصولاتی چون برنج، چای، شکر و محصولات دارویی است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha