تداوم مطالبه محافل عراقی برای خروج سریعتر نظامیان آمریکایی

بغداد - ایرنا - در پی انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا، مطالبه جریان‌ها و محافل سیاسی پارلمانی عراق برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکایی از خاک این کشور شدت گرفته است.

به گزارش ایرنا، در طول یک هفته گذشته تعدادی از جریان‌ها و محافل سیاسی و پارلمانی و گروههای مقاومت اسلامی عراق در موضعگیری‌های جداگانه خود تاکید کردند که براساس مصوبه پارلمان این کشور همچنان پیگیر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک کشورشان خواهند بود و آمدن بایدن به کاخ سفید هم باعث نخواهد شد که آنها در موضعگیری خود در قبال لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق تغییری ایجاد کنند.

«رعد حسین» نماینده فراکسیون «سائرون»، «عدی شعلان» نماینده «ائتلاف الفتح»، «محمد البلداوی» نماینده فراکسیون «صادقون»، «کاطع الرکابی» عضو «کمیته امنیت و دفاع پارلمان»، «محمد الصیهود» نماینده سابق پارلمان و از مسئولان ارشد ائتلاف «دولت قانون» عراق به ریاست «نوری المالکی» از جمله شخصیت‌های سیاسی بودند که تاکید کردند، روی کار آمدن بایدن باعث نخواهد شد موضع خود را در قبال مصوبه پارلمان مبنی بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، تغییر دهیم.

این نمایندگان گفتند که راهبرد آمریکا برای سلطه بر منطقه خاورمیانه ثابت است و جریان‌های پارلمانی که به مصوبه خروج نیروهای آمریکایی و بیگانه از عراق رای داده‌اند، همچنان در تلاش برای فشار بر دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور جهت اجرایی کردن این مصوبه هستند، زیرا این امر را بخشی اساسی از تعهدات وی می‌دانند.

آنها تاکید کردند که تصمیم اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق امری قطعی است و فقط مساله زمان در این خصوص مطرح است و مسئولیت اجرا نیز برعهده دولت بغداد می‌باشد و این امر از اهمیت بالایی برای عراقیها برخوردار است، زیرا یک دیدگاه ملی مورد حمایت مردم است و عراق حضور نیروهای آمریکایی را نمی‌پذیرد.

مطالبه‌گری محافل سیاسی و پارلمانی عراق برای اخراج هرچه سریعتر نیروهای آمریکایی از کشورشان همچنان ادامه دارد و در جدیدترین مورد، «حسین جاسم الزهیری» دیگر نماینده فراکسیون ائتلاف الفتح خواهان موضعگیری قاطع جهت پاسداری از حاکمیت عراق در قبال دخالت‌های آمریکا در کشورش شد و تاکید کرد: موضع ما از زمان ورودمان به فرایند سیاسی در سال ۲۰۰۳ میلادی در قبال اشغالگری آمریکا و دخالت این کشور در امور داخلی و حاکمیت عراق ثابت است.

«فاضل الفتلاوی» دیگر نماینده فراکسیون الصادقون نیز گفت: پرونده حاکمیت عراق اولویت این ائتلاف است؛ بویژه در ارتباط با خروج آمریکا از عراق که از اهمیت بسیار زیادی در پارلمان برخوردار است.

وی افزود: دولت باید با کشورهای خارجی برای خروج نیروهایشان از عراق در راستای اجرای مصوبه پارلمان و تخلیه پایگاههای نظامی متعلق به عراق مذاکره کند.

این نماینده تاکید کرد: برخی از پایگاهها به نیروهای امنیتی عراق تحویل شده و در انتظار انجام این امر درخصوص باقی پایگاهها در راستای اجرای مصوبه پارلمان و تحقق کامل حاکمیت عراق و ملزم کردن دولت به پایبندی به مصوبه پارلمان هستیم.

در همین پیوند، «سنا الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز تاکید کرد: خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطالبه‌ای روشن و حقی است که حتی اشغالگران نمی‌توانند آن را انکار کنند.

وی افزود: مصوبه پارلمان بیانگر خواست اکثریت ملت عراق است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

الموسوی تصریح کرد: مطالباتی پارلمانی درخصوص لزوم میزبانی از (مصطفی الکاظمی نخست وزیر) و فرمانده کل نیروهای مسلح و مسئولان بلندپایه دولت برای بحث درباره تاخیر خروج نیروهای آمریکایی وجود دارد.

وی گفت که حضور نظامی آمریکا خطری برای حاکمیت عراق است و این حضور فقط به نفع منافع واشنگتن است.

«مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز در تازه‌ترین موضعگیری اعلام کرد که موضوع حضور نظامی آمریکا هفته آینده با قدرت در این کمیته مطرح خواهد شد.

نیروهای اشغالگر آمریکا در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

پارلمان عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تاکید کرده است. مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا ابراز داشته و تلاش‌های واشنگتن برای متوسل شدن به هر دستاویزی به منظور بقای بیشتر در خاک کشورشان را رد و محکوم کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha