۲ متر فاصله بگیر ؛لطفا

۲ آذر ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبر: 84118565
۲ متر فاصله بگیر ؛لطفا

شهرکرد- ایرنا-"ماسک زدن به تنهایی کافی نیست" این گزاره ،این روزها زیاد از سوی پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بیان می‌شود، یعنی اینکه در کنار ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی بسیار مهم و حیاتی است.

اما گاهی از سوی برخی از افراد ،استفاده از ماسک به نوعی باعث شکل گرفتن یک امنیت کاذب در برابر ویروس کرونا شده است،  حال آنکه به گفته پزشکان متخصص استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا ضروری است اما بدون رعایت فاصله اجتماعی و دوری از دورهمی‌ها بی‌اثر است.

با گذشت حدود ۹ماه از شیوع کرونا در کشور، شاهد آن هستیم که با وجود اینکه جمعیت قابل توجهی از مردم ماسک می‌زنند اما همچنان آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا بالاست و این موضوع نشان می‌دهد، ماسک زدن به تنهایی کافی نیست و باید مهار روند افزایشی بیماری کووید ۱۹ را عمیق‌تر و جدی‌تر از زدن ماسک ببینیم.

این روزها پس از گذشت ماه‌ها از شیوع ویروس کرونا، اطلاعات بدست آمده در خصوص تحقیقات علمی و آزمایشگاهی این ویروس کماکان حاکی از آن است که ۲ مسیر اصلی انتقال ویروس کرونا تماس و قطرات تنفسی است.

قطرات تنفسی زمانی ایجاد می‌شود که فرد آلوده، صحبت، سرفه یا عطسه کند و شخصی که در تماس نزدیک با فرد آلوده باشد در معرض قطرات تنفسی عفونی قرار گیرد.

همچنین این قطرات ممکن است بر روی سطوحی که ویروس روی آن زنده می‌ماند فرود آید، بنابراین اشیاء و سطوح تماس با فرد آلوده یا قطرات آلوده می‌توانند مسیر انتقال ویروس باشند کما اینکه در مکان‌های سربسته و بدون تهویه نامناسب، ویروس ممکن است ساعاتی در هوای این مکان‌ها نیز معلق بماند.

از سوی دیگر همچنان راه‌های اصلی پیشگیری از ابتلا به کرونا، بهداشت دست‌ها از طریق شستن مکرر با آب و صابون یا ضدعفونی کردن با محلول‌های ضدعفونی‌کننده با پایه الکی، فاصله‌گذاری فیزیکی حداقل یک متر در فضای باز و ۲ متر در فضای بسته و استفاده از ماسک است.

استفاده همگانی از ماسک یکی از اقدامات مهم پیشگیرانه است که به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری می‌تواند تا حدود ۹۰ درصد از انتشار ویروس جلوگیری کند.

۹۵ درصد مردم چهارمحال و بختیاری ماسک می‌زنند

مجید شیرانی در خصوص اهمیت استفاده همگانی از ماسک به خبرنگار ایرنا گفت: در ابتدا میزان استفاده مردم استان از ماسک اندک بود اما با شکل‌گیری کارزارها(کمپین‌ها) و پویش‌های متعدد، این روزها بیش از ۹۵ درصد مردم استان از ماسک استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر چه ماسک می‌تواند تا حد زیادی از شیوع کرونا جلوگیری کند اما این مشروط به رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی است به ویژه رعایت فاصله فیزیکی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: استفاده از ماسک در سطح جامعه اگر با نادیده گرفتن سایر اقدامات اساسی مانند رعایت بهداشت دست‌ها و فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات غیرضروری باعث ایجاد احساس امنیت کاذب می‌شود و بدین ترتیب اثربخشی بهینه و مورد انتظار در پیگیری از انتقال و شیوع بیماری را لزوما نخواهد داشت.

شیرانی افزود: برخی تصور می‌کنند با استفاده از ماسک حاشیه امنی در برابر ویروس کرونا پیدا می‌کنند و صرف استفاده از ماسک در تجمعات و دورهمی‌ها بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی حضور پیدا می‌کنند که این موضوع به شدت خطرناک است و به افزایشی شدن روند ابتلا به کرونا منجر شده است.

دورهمی‌ها عامل ۷۰ درصد شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری

وی، دورهمی‌های خانوادگی را عامل ۷۰ درصد شیوع کرونا در استان دانست و گفت: با وجود همه تاکیدات، توصیه‌ها و الزاماتی که برای تعطیلی مراسم‌های شادی و عزا در استان ایجاد شده اما همچنان شاهد برگزاری مراسم‌های عزای چند هزار نفری و عروسی‌های شلوغ در شهرها و روستاهای استان هستیم که برای مقابله با افراد برگزار کننده یاری دادستان‌ها را به کمک گرفته‌ایم.

شیرانی خاطر نشان کرد: یکی از باورهای غلطی که این روزها شکل گرفته این است که بسیاری از مردم گمان می‌کنند صرف استفاده از ماسک رعایت کافی است تا سایر پروتکل‌ها غیرضروری شود اما این باور غلط است و باید این نکته مهم را بدانند که ماسک در صورت رعایت سایر پروتکل‌ها موثر واقع می‌شود.

همین موضوع سبب شده تا فاصله اجتماعی در استان رعایت نشود و تبدیل به چالش جدی مهار کرونا شود.

جمعه گذشته برگزاری یک جشن عروسی در شهرستان سامان سبب شد تا دادستان این شهرستان پدر عروس و داماد را بازداشت کند.

رعایت نکردن فاصله اجتماعی چالش مهار کرونا در چهارمحال و بختیاری

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در همین خصوص گفت: بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی در امکان عمومی و سطح جامعه مهمترین چالش استان در راستای مهار و کنترل شیوع ویروس کرونا است.

سید راشد جزایری افزود: ارزیابی‌های موجود حاکی از آن است که در بین اصناف، ادارات و اماکن عمومی فاصله ۲ متری از یکدیگر به درستی رعایت نمی‌شود و افراد به صرف استفاده از ماسک به یکدیگر نزدیک می‌شوند و این بی‌توجهی هم از سوی افراد ارائه‌دهنده خدمت و هم از سوی دریافت‌کنندگان خدمت وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر چه میزان استفاده از ماسک در استان طی روزهای اخیر به بالای ۹۰ درصد رسیده است اما پوشیدن ماسک به تنهایی مانع از سرایت ویروس نمی‌شود و افراد باید در مراودات خود نسبت به فاصله ۲ متری از یکدیگر همت بیشتری به کار گیرند.

جزایری تصریح کرد: استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در سطح استان در وضعیت خوبی قرار دارد هر چند اعتقاد ما بر این است که هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده‌ایم اما در خصوص فاصله اجتماعی همچنان با چالش جدی مواجه هستیم.

به گفته رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ تا ۵۰ هزار ناقل ویروس کرونا در استان وجود داشته باشد که بی‌توجهی به رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند جان افراد بسیاری را در استان به خطر اندازد.

با سردتر شدن هوا ویروس کرونا خطرناک‌تر می‌شود

یک پزشک متخصص نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اجباری شدن ماسک، همچنان شاهد روند افزایشی شیوع کرونا هستیم، پاسخ داد: مهار ویروس با ماسک ساده‌انگاری شده است به این ترتیب که بسیاری از افراد گمان می‌کنند با استفاده از ماسک می‌توانند به راحتی در تجمعات حضور پیدا کنند و از آسیب کرونا در امان بمانند.

محمود جاوید تصریح کرد: این در حالی است که در ماه‌ اخیر ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان پر شده است و روزانه صدها نفر در کشور و بیش از ۱۰ نفر در استان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست می‌دهند و با سردتر شدن هوا احتمال خطرناک‌تر شدن این ویروس نیز تقویت می‌شود.

وی، تهویه مناسب هوا در فضای بسته را عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست و گفت: کرونا در محیط بسته، جان می‌گیرد از همین رو باید پنجره‌ها در هر یک ساعت، پنج دقیقه باز شود و اجازه ندهیم غلطت ویروس در هوا آنقدر زیاد شود که ما و اطرافیان را گرفتار کند.

این پزشک متخصص و مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۰۰ تخت بیمارستانی این نهاد به بستری بیمارستان کرونایی اختصاص داده شده است، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی شیوع کرونا، به زودی تمام این ظرفیت تکمیل شود و با مشکلات بعدی مواجه شویم.

جاوید قرنطینه خانگی را از مهمترین عوامل جلوگیری از گسترش ویروس در سطح جامعه دانست و گفت: افراد بسته به نوع شدت و ضعف بیماری خود دست کم۱۰ روز تا ۲ هفته باید قرنطینه شوند و از حضور در سطح جامعه و اجتماعات دوری کنند چرا که با حضور افراد بیمار در سطح جامعه این بیماری بازتولید می‌شود.

وی با بیان اینکه با سردتر شدن هوا گرفتاری مردم به ویروس کرونا بیشتر می‌شود، اظهار داشت: تهویه هوا موضوع بسیار مهمی است که باید در اماکن سربسته با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

این پزشک با اشاره به برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا در استان، تصریح کرد: مراسم‌های عروسی و عزا همچنان پابرجاست و افراد باید این نکته را در نظر داشته باشند که ممکن است که خاطره شادی و درد و رنج آنها با خبر مرگ یک نفر دیگر همراه باشد از این‌رو همچنان توصیه می‌شود که از برگزاری چنین مراسم‌هایی به جد پرهیز شود.

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر اینکه پس از ورود به خانه لباس‌ها باید عوض شده و دست‌ها و صورت با آب و صابون به خوبی شست‌وشو شود.

به گزارش ایرنا، چهار شهرستان شهرکرد، فارسان، بروجن و کیار استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت قرمز و سایر شهرستانها در وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

محدودیت‌های اول آذر ماه همزمان با سراسر کشور در این استان نیز آغاز شده و امید است با همراهی مردم و اصناف و بازاریان بتوان شیب منحنی کرونا را از روند افزایشی به کاهشی شدن هدایت کرد.

تاکنون ۵۷۰ نفر در این استان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‎اند، همچنین ۳۳۰ بیمار در بخش‌های کرونایی مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد حال عمومی ۶۶ بیمار وخیم گزارش شده است.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha