به گزارش ایرنا، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور نام آثار قابل اکران در بخش های چهارگانه این جشنواره را معرفی کرد که دو مستند در بخش ویژه کرونا و پنج مستند نیز در بخش مسابقه ملی از فیلمسازان مازندرانی به مرحله نهایی راه یافته است.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» که امسال به صورت آنلاین برگزار میشود، علاوه بر بخش بینالملل و مسابقه ملی دارای سه بخش ویژه کرونا، جایزه شهید آوینی و بخش مستندهای کارآفرینی است که آثار مستندسازان مازندرانی در دو بخش ویژه کرونا و مسابقه ملی قرار دارد.
اتودهای قرنطینگی
در بخش ویژه کرونا که با همکاری رویداد فرهنگی «کرونا-روایت» سازمان نظام پزشکی برگزار میشود، ۲۵ فیلم برای اکران مجازی در آن انتخاب شدند، مستند «اتودهای قرنطینگی» ساخته استاد فرشاد فدائیان مستندساز پیشکسوت و باسابقه اهل مازندران به عنوان تنها اثر غیررقابتی این بخش اکران خواهد شد.
این مستند جدیدترین اثر فیلمساز باسابقه اهل بابل است که در آن ، روزگار خود در دوران قرنطینه را با نگاهی سینمایی و مستند روایت کرده است. «اتودهای خودقرنطینگی» مستندی ۶۰ دقیقهای است که فداییان در آن روز و شبهای دوران قرنطینه خود را در ۱۴ اپیزود به تصویر کشیده است. این فیلم مستند برای اولین بار به طور رسمی در چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت اکران میشود.
قرنطینه
مستند «قرنطینه» نیز به کارگردانی پیام میرتبریزیان به بخش ویژه کرونا راه یافته و قرار است با ۲۳ اثر دیگر رقابت داشته باشد. این اثر نیز یک مستند خودنگارانه از فیلمساز جوان مازندرانی است که در بهشهر و خانه مادر فیلمساز تصویربرداری شده است.
میرتبریزیان در مستند ۳۳ دقیقهای «قرنطینه» روزگار خودش و مادرش در قرنطینه خانگی را به عنوان سوژه و محور اصلی فیلم مد نظر قرار داده و به تصویر کشیده است. فیلم در تعطیلات نوروز تولید شده و روایتگر جدایی نقش اول فیلم یعنی مادر کارگردان از فرزندان و نوهها به خاطر محدودیتهای کرونایی است. در این مستند کوتاه خانگی کارگردان تلاش کرده بخشی از مشکلات روزمرگیهای در قرنطینه ماندن مادر، دلتنگیها و محدودیتها و همچنین برخی کمتوجهیهای جامعه نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی را در محوطه خانه به تصویر بکشد.
تنها نخواهم ماند
در بخش مسابقه ملی این دوره جشنواره نیز ۶۷ فیلم پذیرفته شد که پنج مستند از فیلمسازان مازندرانی در بین آثار مرحله نهایی قرار دارند. در بخش مستندهای کوتاه مسابقه ملی دو مستند «تنها نخواهم ماند» اثر یاسر طالبی فیلمساز ساروی و «همیشه شب، همیشه روز» اثر یاسر خیر مستند اهل سوادکوه با سایر آثار به رقابت میپردازند.
مستند کوتاه و ۱۵ دقیقهای «تنها نخواهم ماند» جدیدترین اثر یاسر طالبی فیلمساز موفق مازندرانی است که در آن یک بار دیگر سراغ سوژهای بومی از زادگاه خود در منطقه چهاردانگه شهرستان ساری رفته است. طالبی که طی دو سال اخیر با مستند بومی «دلبند» موفقیتهای متعددی در جشنوارههای معتبر سینمای مستند جهان کسب کرده بود، این بار زندگی زوج کهنسالی را روایت میکند که در برههای حساس با تصمیمشان سبب نجات چند نفر از مرگ شدند.
همیشه شب، همیشه روز
مستند «همیشه شب، همیشه روز» به کارگردانی یاسر خیِّر دیگر مستندساز مازندرانی هم در این بخش حضور دارد که تازهترین اثر این مستندساز موفق محسوب میشود. خیِّر که با مستندهایی مانند «سه چنگ حاک»، «هامون عشق» و «آهستگی» نظر مخاطبان سینمای مستند را به خود جلب کرده بود، این بار در اثر جدیدش سراغ سوژهای بکر از دفاع مقدس رفته است.
«همیشه شب، همیشه روز» درباره زندگی یک رزمنده دوران دفاع مقدس است که پس از ۳۱ سال تصمیم میگیرد همراه با دو تن از دوستانش برای پس گرفتن ساعتی که زمان جنگ تحمیلی و در جبهه به یکی از همرزمانش امانت داده بود اقدام کند. تدوین و تهیهکنندگی این مستند را نیز یاسر خیِر انجام داده و بهروز بادروج و محمدرضا جهانپناه فیلمبرداران اثر هستند.
آخرین نفسها
در بخش مستندهای نیمهبلند مسابقه ملی نیز سه مستند از فیلمسازان مازندرانی حضور دارد. مستند «آخرین نفسها» ساخته فراز فداییان، چلچلای سفری به کارگردانی حسن جعفری و «کِل فاطمه» اثر مهدی زمانپور کیاسری سه اثری هستند که از هنرمندان مازندرانی با سایر آثار رقابت میکنند.
مستند «آخرین نفسها» که توسط فراز فداییان فرزند مستندساز باسابقه و پیشکسوت مازندرانی یعنی فرشاد فداییان ساخته شده، نگاهی به وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین دریاچههای شور جهان دارد. این مستند ۵۰ دقیقهای علاوه بر پرداختن به شرایط محیط زیستی دریاچه ارومیه و خشک شدن بخشهای زیادی از آن طی سالهای اخیر، به ساکنان روستاهای حاشیه دریاچه که هنوز این منطقه را ترک نکردهاند و دلبسته دریاچه هستند نیز میپردازد.
تهیهکنندگی و تدوین این مستند توسط فرشاد فداییان انجام شده و علی چولایی(موسیقی)، هادی نوری(دستیار کارگردان)، سعید خراسانی(دستیار اول تصویر) و مسعود خراسانی(دستیار دوم تصویر) سایر عوامل تولید «آخرین نفسها» هستند.
کل فاطمه
مهدی زمانپور کیاسری دیگر مستندساز مازندرانی هم امسال با مستند «کل فاطمه» در بخش مستندهای نیمهبلند مسابقه ملی حضور دارد. زمانپور کیاسری که اخیرا با مستند «آسک» جایزه بهترین فیلم بلند پانزدهمین جشنواره فیلم شیلی را کسب کرد و با مستند «مشتی اسماعیل» حدود ۳۰ جایزه بینالمللی را به دست آورده بود، تازهترین اثر خود را نیز شخصمحور ساخته است. این مستند روایتی از زندگی بانویی به نام «کل فاطمه» (کربلایی فاطمه) است که همراه با دو فرزندش در مزرعهای در حاشیه روستای «زروم» از توابع شهرستان نکا زندگی میکند.
به گفته زمانپور کیاسری تولید این مستند ۵۴ دقیقهای از زمستان سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تصویربرداری آن پایان ۱۳۹۸ تمام شد و تدوین هم تا تابستان ۱۳۹۹ طول کشید.
تهیهکنندگی این مستند را زمانپور کیاسری و همسرش سمیه زراعتکار به عهده داشتند و تدوین آن را مهدی حسینیوند انجام داد. داوود رحمانی(فیلمبردار)، تیمور نوربخش(مدیر تولید)، پیام میرتبریزیان(جانشین تهیهکننده، برنامهریزی و صدابردار) و آرش قاسمی(صداگذار) سایر عوامل تولید این مستند هستند.
چلچلای سفری
«چلچلای سفری» ساخته حسن جعفری نیز دیگر اثر تولید شده توسط مستندسازان مازندرانی است که علاوه بر بخش مستندهای نیمهبلند مسابقه ملی، مجوز حضور در بخش جایزه شهید آوینی را کسب کرده است. این مستند پیرامون زندگی تعدادی والدین شهدای روستای شهیدآباد از توابع شهرستان بهشهر است که تصویربرداری آن توسط یاسر طالبی و فرحبخش فرهیدنیا انجام شد.
جعفری در مستند «چلچلای سفری» سراغ پدر و مادر ۶ تن از شهدای روستای شهیدآباد بهشهر رفته و دشواریهای زندگی آنان و برخی کمتوجهیها به این والدین شهدا را که همگی کهنسال هستند روایت کرده است. راوی این مستند نیز مادر یکی از شهدای همین روستاست که چندی پیش درگذشت.
مستندسازان مازندرانی طی ۱۳ دوره برگزاری جشنواره بینالمللی سینما حقیقت حضور پررنگی داشتند و چندین جایزه از این رویداد کسب کردند.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذر از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.
نظر شما