انتشار نتایج فاز سوم آزمایشات بالینی واکسن کرونای آکسفورد

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه آکسفورد نتایج فاز سوم از آزمایشات بالینی واکسن کرونا را منتشر کردند. بر اساس این نتایج واکسن در ۷۰ درصد از موارد مانع بروز علایم بیماری کووید ۱۹ می شود.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، کارآیی این واکسن برای افرادی که دو واحد از واکسن را به طور کامل دریافت کردند، ۶۲ درصد بوده؛ اما برای افرادی که ابتدا نیمی از یک واحد و سپس یک واحد کامل از واکسن را دریافت کردند، ۹۰ درصد بوده است.
بر اساس تجزیه و تحلیل این نتایج، ایمنی واکسن آکسفورد با معیارهای لازم سازگاری دارد و انتظار می‌رود مورد تایید قرار گیرد.   تاکنون هیچ موردی از بستری یا علایم شدید بیماری در گروه‌های مورد آزمایش گزارش نشده است.

در واقع از هر ۲۳ هزار و ۷۴۵ نفر داوطلب، تنها سه نفر در یک دوره حدود ١٠٠ روزه عوارض شدیدی را تجربه کردند که به احتمال زیاد به واکسن مربوط است.

تمام این داوطلبان بهبود یافته یا در حال بهبودی هستند و آزمایشات بالینی را ادامه می‌دهند.
برای تولید واکسن آکسفورد که AZD۱۲۲۲ نام دارد، از آدنوویروس شامپانزه استفاده شده است که پروتئین تاجدار ویروس SARS-CoV-۲ را شبیه سازی می‌کند،  اما موجب بیماری انسان نمی‌شود. بدین ترتیب سیستم ایمنی پروتئین ویروس را شناسایی کرده و آمادگی لازم را برای مقابله با آن به دست می‌آورد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه The Lancet منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha