به گزارش روز شنبه ایرنا، دهمین نشست بلندپایه کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلامآباد-تهران-استانبول با نام 'قطار اکو' به صورت مجازی با حضور مسوولان مربوطه در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با محوریت تسریع در احیای مجدد این طرح منطقهای ریلی، برگزار شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز طی نشست خبری هفتگی خود در اسلامآباد ضمن تایید برگزاری دور تازه مذاکرات مسوولان قطار باری اکو از احیای مجدد آن در سال جدید میلادی خبر داد.
«زاهد حفیظ چودری» به رسانههای پاکستانی گفت: ژانویه ۲۰۲۱ سوت حرکت مجدد قطار کانتینربر اکو در مسیر اسلامآباد-تهران-استانبول به صدا درمیآید.
وی افزود: از ماه آینده فعالیت منظم قطار کانتینربر اکو ازسر گرفته میشود و شرکت حمل و نقل بار راهآهن پاکستان (PRFTC) برای هماهنگی در مسائل مربوط به این طرح ریلی معرفی شده است.
تارنمای خبری «اورآسیا تایمز» نیز به نقل از «عادل کارا اسماعیلاوغلم» وزیر حمل و نقل و زیرساختهای ترکیه نوشت که تردد قطار باری اکو در مسیر پاکستان، ایران و ترکیه از ژانویه ۲۰۲۱ مجدداً آغاز میشود.
این خط راه آهن مسیر ۶۵۰۰ کیلومتری میان پاکستان و ترکیه از مسیر جمهوری اسلامی ایران را طی میکند که شامل ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران، ۱۹۵۰ کیلومتر در ترکیه و در پاکستان ۱۹۹۰ کیلومتر میشود.
وزیر حمل و نقل ترکیه بر اهمیت احیای مجدد قطار کانتینربر اکو که باعث تقویت مناسبات اقتصادی این کشور با ایران و پاکستان میشود، تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلامآباد-تهران-استانبول معروف به 'قطار اکو' تیرماه ۹۷ با حضور وزیر وقت راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.
قطار کانتینربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلامآباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ ( 1387 ) فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم اوت همان سال (۲۳ مرداد ۱۳۸۸) از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.
فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامهای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.
تلاشهای پاکستان برای توسعه ارتباط ریلی با ایران و احیای قطار اکو
اوایل فروردین ماه امسال نخست وزیر پاکستان از تلاش این کشور برای گسترش همکاریهای ریلی در منطقه به ویژه با ایران خبر داده بود، موضوعی که اکنون در دستور کار وزارت راه آهن طرف پاکستانی قرار گرفته و هدف آن نیز توسعه همکاریها با همسایگان، تجارت منطقهای، ترویج گردشگری و همچنین احیای قطار اسلام آباد-تهران- موسوم به قطار باری اکو است.
«سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز اواخر مردادماه امسال در دیدار با وزیر وقت راه آهن این کشور، تسریع اجرای قطار کانتینربر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را اجتناب ناپذیر خواند و افزود: بهره برداری از ظرفیت چین در ارتقای ناوگان ریلی دو کشور از طریق همکاریهای سه جانبه تهران-اسلامآباد و پکن حائز اهمیت است.
وزیر راه آهن پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به موافقت کابینه دولت متبوعش با طرح جدید ریل گذاری از شمال غرب تا جنوب این کشور موسوم به طرح ام. ال-۱ که گفته میشود بیش از ۶ میلیارد دلار روی آن سرمایه گذاری خواهد شد و همزمان پیشبرد طرحهای ریلی زیر مجموعه پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (طرح سی پک)، افزود: پاکستان تمایل دارد تا با استفاده از ظرفیتهای طرح سی پک بتواند همکاریهای ریلی با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.
«شیخ رشید احمد» وزیر وقت راه آهن پاکستان که اواسط اسفند ماه سال ۱۳۹۷ برای شرکت در مراسم افتتاح راه آهن قزوین-رشت- به ایران آمده بود، در گفت و گو با ایرنا گفت: ضروری است که تهران و اسلام آباد برای توسعه خطوط ریلی «تفتان-کویته» و «بنادر چابهار-گوادر» دست به دست یکدیگر داده و همکاریهایی مساعد در این زمینه داشته باشند.
خط آهن کویته-تفتان-زاهدان، بخش مهمی از طرح بزرگ 'قطار اکو' است که در صورت اجرا، اسلام آباد-تهران-استانبول از طریق خط آهن به هم متصل خواهند شد. مجموع طول مسیر ریلی کویته تا زاهدان ۷۳۲ کیلومتر است که بخش عمده آن در خاک پاکستان قرار دارد.
نظر شما