۱۶۰ گروه عملیاتی علوم پزشکی شاهرود در طرح شهید قاسم سلیمانی فعالند

شاهرود – ایرنا – رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: ۱۶۰۰ تن در قالب ۱۶۰ گروه عملیاتی متشکل از کارشناسان این دانشگاه، بسیجیان و هلال احمر از ابتدای آذرماه در طرح شهید قاسم سلیمانی فعال هستند.

به گزارش ایرنا، رضا چمن روز دوشنبه در نشست خبری تبیین طرح شهید سلیمانی شهرستان شاهرود، افزود: حاصل اجرای این طرح از ابتدای آذرماه تاکنون هشت هزار و ۲۰۰ مورد پیگیری، مراقبت و نمونه گیری از افراد بوده است.

وی با بیان اینکه در این راستا تعداد ۶۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند، اظهار داشت: برخی از بیماران که علایم خفیف داشتند در منزل خود مورد مراقبت قرار گرفته و از سایر خانواده جداسازی شدند و برخی دیگر که امکان جداسازی برای آنان وجود نداشت به مراکز نقاهتگاهی برای مدت ۲ هفته اعزام شدند.

چمن از فعالیت مرکز نقاهتگاهی با ظرفیت ۱۲۰ تخت خبر داد و ابراز داشت: از این تعداد شناسایی شده در طرح شهید سلیمانی، ۸۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در مرکز نقاهتگاهی که به همت فرمانداری، شهرداری، اداره ورزش و جوانان، بسیج و سپاه و همکاران این دانشگاه بر پا شده به مدت ۲ هفته مراقبت انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به مراجعه روزانه ۱۳۵ تن  به مراکز درمانی در نیمه آبان ماه اشاره کرد و ابراز داشت: در این بازه زمانی روزانه ۵۵ مورد بستری و پنج مورد مرگ در بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود اتفاق افتاد.

وی اجرای طرح شهید سلیمانی در شاهرود را بسیار مفید خواند و تصریح کرد: اکنون تعداد مراجعه‌ها به مراکز درمانی روزانه به ۳۰ تا ۳۵ مورد رسیده و تعداد بستری هم به ۱۰ مورد و فوت شدگان هم به صفر و یا یک تن در روز رسیده و این آمار و ارقام از پیش بینی کشوری بسیار پایین تر است.

چمن از فوت ۸۴۷ بیمار کووید۱۹ تا شب گذشته در استان سمنان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به مراجعه ۲۵ تا ۳۰ درصدی بیماران از سایر شهرستان های همجوار به شاهرود تاکنون تعداد ۲۲۴ مورد در این شهرستان فوت کرده اند.

وی مجموع موارد ثبت قطعی ابتلا به این ویروس از آغاز همه گیری در شهرستان های شاهرود و میامی را تا شب گذشته پنج هزار و ۵۳۱ تن اعلام کرد و افزود: تجربه ۱۱ ماه گذشته نشان داده اگر از این ویروس غفلت و عادی انگاری شود به راحتی و به سرعت همه گیری اوج گرفته و به سختی، کندی، زمانبر و با دادن تلفات بسیار مهار آن میسر خواهد شد.

چمن با بیان اینکه اکنون ۵۳ بیمار در بخش های مختص به این بیماری بستری هستند، تصریح کرد: باید تجمعات، گردهمایی، برگزاری مجالس، محافل و نشست ها تا جای ممکن محدود شود چون هنوز چرخه انتقال ویروس فعال است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه همکاری و همراهی بسیج و سپاه از آغاز همه گیری در این شهرستان وجود داشت، افزود: طرح شهید سلیمانی منجر به هدفمند شدن همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و بسیج شد.   

وی ادامه داد: تجربه نشان داده مشارکت مردم اگر آگاهانه، داوطلبانه، هوشمندانه و مسوولانه باشد پایدار و اثر گذاری لازم را خواهد گذاشت و با اجبار و محدودیت های موقت نتیجه ای حاصل نمی شود.

چمن با بیان اینکه برای گذر از این بحران نیازمند اجتماعی کردن امر پیشگیری و مقابله است، تصریح کرد: طرح شهید سلیمانی و حضور بسیج کمک کرد تا امر اجتماعی کردن پیشگیری و مقابله هر چه سریعتر انجام شود.

وی از رسانه ها که در امر اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، کمک به افزایش دانش مردم در سلامت و ارتقای سطح سلامت و دانش بهداشت عمومی تقدیر کرد و افزود: همه باید با تلاش بیشتر و هم افزایی جنبه روانی این بحران را برای مردم با ایجاد آرامش و آسایش ارتقاء دهیم.

 چمن با بیان اینکه هنوز جنگ با این ویروس ادامه دارد، ابراز داشت: باید وضع موجود را حفظ کرده و برای بهتر شدن تلاش بیشتری کرد، هنوز تا رسیدن به مهار و کنترل این بیماری راه طولانی در پیش داریم.

سرپرست فرمانداری شاهرود هم در این نشست گفت: اجرای طرح محله محور شهید سلیمانی که با مشارکت بسیج، بهداشت و درمان و وزارت کشور انجام می شود، نتایج خوبی برای این شهرستان داشته است.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در قالب این طرح انجام شده، افزود: استفاده از ظرفیت مردمی بسیج نقش ارزشمندی در تعدیل این بیماری در شهرستان داشته است.

وی به فعالیت قرارگاهی این طرح در شاهرود اشاره کرد و اظهار داشت: برای اجرای این طرح سه حوزه در فرمانداری شاهرود ساماندهی شد، حوزه آموزش رسانه و مشارکت های مردمی، حوزه مقابله و پیشگیری و حوزه تخصصی سلامت که هر کدام از این حوزه ها در موضوع اقناع سازی و آشنا کردن و بالابردن سطح هوشیاری مردم نقش خواهند داشت.

جلالی از خدمات خیران در تهیه بسته های معیشتی و کمک های مومنانه تقدیر کرد و ابراز داشت:رسانه ها در طی این مدت همه گیری خدمات شایسته ای جهت آگاهی مردم انجام دادند که در ادامه هم باید سطح هوشیاری مردم را بالا ببرند تا به نقطه صفر پایدار برسیم.    

شهرستان‌های شاهرود و میامی با جمعیتی حدود ۲۶۰ هزار تن و ۵۴ هزار کیلومتر مربع مساحت، گستره زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha