۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1271
کد خبر: 84167186
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خمره ۳ هزار ساله به میراث فرهنگی اشنویه اهدا شد

مهاباد- ایرنا- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: یک خمره سفالی تاریخی با قدمت بیش از سه هزار سال از سوی یکی از شهروندان فرهنگ‌دوست این شهرستان به این اداره اهدا شد.

روناک تاسا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قدمت این خمره سفالی به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد که از ارزش مطالعاتی غنی برخوردار است.

وی ادامه داد: "رسول سواره" شهروند اشنویه‌ای از ساکنان قدیمی روستای "تپه دینخواه" این شهرستان است که حدود ۵۰ سال قبل در حین پی‌کنی ساختمان این خمره را پیدا کرده و تاکنون نزد خود نگه داشته بود.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه افزود: این اثر تاریخی پس از انجام هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی و فرمانداری اشنویه هم‌اکنون در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان نگهداری می‌شود.

تاسا اظهار داشت: هم‌اکنون ۳۰ اثر تاریخی  بسیار ارزشمند با قدمت تاریخی زیاد در این اداره نگهداری می‌شود که از سوی شهروندان اهدا شده‌است.

وی در خصوص احداث موزه در این شهرستان گفت: مطالعات اولیه جهت احداث موزه در این شهرستان در حال انجام است و اعتباراتی نیز مصوب شده که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: تپه دینخواه‌ که در ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اشنویه و ۸۵ کیلومتری جنوب شهرستان ارومیه قرار دارد یکی از تمدن‌های بزرگ منطقه را در خود جای داده است که در حوزه باستان‌شناسی به قدمت هزاره چهارم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

اشنویه، یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که دارای ۱۰۶ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه «دینخواه»، «کتیبه کیلاشین»، «قلعه قلاتگاه»، «کتیبه عین‌الروم»، «قبرستان مارابراهیم» و تومولوس‌های «سوجه»، «گندویلا»، «حسن نوران»، «ملااحمد» و «سیاوان» دارد.

این شهر مرزی همچنین به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجامانده اورارتویی در کشور تبدیل شده و شناسایی این کتیبه‌های مهم از جمله «کیله‌شین» و «عین‌الروم» باعث شده است تا کارشناسان آثار باستانی و تاریخی و باستان‌شناسان از این منطقه به عنوان بهشت باستان شناسی یاد کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha