۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۳۰
کد خبرنگار: 1766
کد خبر: 84171070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعلیم و تربیت در خدمت اهداف توسعه‌ای کشور باشد

تهران-ایرنا- وزیر آموزش وپرورش گفت: نظام تعلیم و تربیت باید به طور موثری در خدمت اهداف توسعه‌ای کشور قرار گیرد.

به گزارش شنبه وزارت آموزش‌وپرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: آسیب شناسی توسعه در ایران نشان می‌دهد که مسائل مختلفی در کشور داریم و در طی دهه‌های گذشته این چالش ها حل نشده و همواره ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه تحقق اهداف توسعه متاثر از جریان یادگیری است، عنوان کرد: برای داشتن افراد با کیفیت و نهادهای کارآمد باید این جریان را اصلاح کنیم که در این راستا سهم یادگیری قابل بررسی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه  ۷۰درصد کشاورزان افرادی هستند که یا از نعمت سواد بی بهره اند و یا سواد محدودی دارند، اظهار کرد:  این موضوع نشان می‌دهد نظام تعلیم و تربیت ایران باید به طور موثری در خدمت اهداف توسعه ای کشور  قرار گیرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از کاستی‌های توسعه، نبود ترکیب هم‌افزا است گفت: برای دستیابی به همافزایی نیارمند همکاری‌های مشترک هستیم. 

او تاکید کرد: حضور وزیر جهاد کشاورزی نقطه عطفی برای شکل گیری یک نگرش و رویکرد جدید است؛ آموزش و پرورش ۱۲سال انسان‌ها را در اختیار دارد و این افراد بیش از ۱۲هزار ساعت در اختیار نظام آموزشی هستند تا برای آینده و ورود به جامعه آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برنامه درسی، تولید بسته‌های یادگیری و نظام آموزشی هنرستان‌ها می‌توانیم تغییراتی را ایجاد کنیم تا بخش‌های مختلف کشاورزی بتوانند نیروهای مورد نیاز خود را از طریق هنرستان‌ها بگیرند.

،علیرضا کمره ای در نشست مشترک با وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برگزار شد اظهار داشت: آموزش های کشاورزی با تولید پیوند خورده و هنرجویان هنرستانی، آموزش‌های لازم را با تولید فرامی‌گیرند. ازآنجایی‌که دو اصل آموزش و تولید در هنرستان‌ها به‌طور همزمان انجام می‌شود، نیاز به حمایت وزارت جهاد کشاورزی داریم تا به‌واسطه این حمایت بتوانیم مواد اولیه هنرستان‌ها را باقیمت دولتی تهیه و در اختیار هنرآموزان و هنرجویان قرار دهیم.

ممکن است سیاست توسعه آموزش‌ها در هنرستان‌ها لزوماً با سیاست‌های توسعه‌ای وزارت کشاورزی هم‌راستا نباشد و این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که آموزش‌وپرورش به آموزش فکر می‌کند و بر همین راستاسعی بر ارائه آموزش‌های ضروری و موردنیاز برای تربیت نیروی ماهر و متخصص از بین هنرجویان هنرستانی داریم.

وی در ادامه نشست که  با حضور اعضای شورای معاونان آموزش‌وپرورش و در محل این وزارتخانه برگزار شد افزود: کارگروه مشترک وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت جهاد سازندگی از سال‌ها پیش تشکیل‌شده و هنوز هم در حال کار است. بررسی‌های انجام‌شده در این کارگروه مشترک درنهایت منجر به انعقاد تفاهم‌نامه بین دو وزارتخانه شده است. کارگروه مشترک بر محورهای به‌روزآوری و تدوین استانداردها قرار دارد و هدف آن تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه کشاورزی برای آینده کشور است.

کمرئی با اشاره به لزوم توسعه آموزش‌های هنرستانی گفت: فروش تولیدات هنرستانی در کشور برای دانش آموزان ایجاد انگیزه می‌کند. این در حالی است که نشان سلامت به محصولات تولیدی هنرستان‌ها تعلق نخواهد گرفت و درنهایت رقابت محصولات تولیدی در بازار را با محصولات مشابه بسیار سخت می‌کند. توجه و حمایت جهاد سازندگی به این مقوله می‌تواند هم به اقتصاد هنرستان‌ها و هم به توسعه آموزش‌های هنرستانی کمک کند و درنهایت مشوقی برای هدایت دانش آموزان به هنرستان‌ها شود.

تحصیل بیش از ۳۲ هزار هنرجو در هنرستان های کشاورزی

در ادامه این نشست حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در شاخه فنی و حرفه‌ای ۵ رشته تحت عناوین امور زراعی، باغی، دامی، ماشین‌های کشاورزی و صنایع غذایی داریم و ۴۲ رشته در شاخه کاردانش داریم. درمجموع ۳۲ هزار و ۳۵۸ نفر در دوشاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در هنرستان‌های کشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: در گروه رشته امور زراعی، رشته جدیدی با عنوان تولیدات گیاهی در محیط کنترل‌شده را تأسیس کردیم. همچنین در گروه علوم دامی، پرورش آبزیان و در گروه ماشین‌های کشاورزی، رشته مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی را اضافه کردیم.

وی گفت: مهم‌ترین رویکردی که در آموزش دنبال می‌کنیم انطباق سال تحصیلی با فرایند تولید در رشته‌های کشاورزی است. سال تحصیلی هنرجویان رشته کشاورزی باید طوری باشد که بتوانند در طول سال به کاشت و برداشت محصول به‌طور کامل برسند. بر این اساس ماده‌واحده‌ای به شورای عالی آموزش‌وپرورش ارائه‌شده که در حال تصویب است تا بر اساس آن سال آموزشی در هنرستان‌های کشاورزی انعطاف‌پذیر شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: حمایت از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی در راستای اشتغال، مشارکت در تجهیز مدارس، تسریع و تسهیل روند برگزاری کارگاه‌های مربوط به کشاورزی و دامداری، مشارکت در برنامه‌ریزی آموزش کشاورزی به‌عنوان آمایش سرزمین و مشارکت در تولید بسته‌های تخصصی برای آموزش ازجمله انتظارات همکاران حوزه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از وزارت جهاد کشاورزی است.

در نشست مشترک امروز که در محل وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار شد وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت:‌ امروزه توجه به هنرستان‌های کشاورزی هسته‌های اولیه منابع انسانی کارآمد هستند. مهم‌ترین بخش در روستا بخش کشاورزی و منابع طبیعی است و اگر بتوانیم اشتغال پایدار ایجاد کنیم زنجیره رشد و تولید کلید خواهد خورد.

او ادامه داد: تمام ظرفیت‌های علمی وزارت جهاد کشاورزی در خدمت آموزش‌وپرورش است و بیش از ۲هزار هیات علمی درجه‌یک و ۳۰۰استادکار به همراه مراکز علمی داریم که در اختیار آموزش‌وپرورش خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha