ترامپ همچنان هوادارانش را برای حضور در خیابان ها تحریک می کند

تهران– ایرنا – دونالد ترامپ که تاکنون حاضر به پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نشده، در آستانه بریایی تظاهرات هوادارانش در واشنگتن در اعتراض به نتیجه انتخابات، در ساعات گذشته بار دیگر اقدام به بازنشر فیلم هایی با هدف تهییج و تحریک طرفدارانش در توئیتر کرد.

به گزارش روز یکشنبه  ایرنا، ترامپ  پس از آنکه تمامی راه های قانونی برای تغییر در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را بر روی خود بسته دید در ۲۹ آذرماه در حساب توئیتری، در فراخوانی به هواداران خود برای شرکت در تظاهراتی در اعتراض به نتیجه این انتخابات، مسیر ایجاد آشوب را تا پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در اول بهمن ماه در پیش گرفت.

ترامپ که همچنان مدعی تقلب دراین دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، در توئیت ۲۹ آذرماه خود خطاب به هوادارنش نوشته بود: از لحاظ آماری این غیرممکن است که نتیجه انتخابات را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی. سی اعتراضات بزرگی (برپا کنید)، آنجا باشید و «تُند و ناآرام» باشید.

وی بار دیگر و در بازگشت از مارالاگو ایالت فلوریدا و پیش از بازگشت به واشنگتن بار دیگر در توئیتی فراخوان خود را به هوادارانش یادآور شد.  

اکنون ترامپ بار دیگر با قرار دادن این کلیپ ویدئویی در حساب توئیتر خود، به تهییج هوادارانش برای حضور در این تظاهرات پرداخته است.

یکی از کاربران توئیتر کلیپ ویدئویی ترامپ را کلیپی به سبک «پروپاگاندای آلمان نازی» توصیف کرد، چراکه در تمامی این کلیپ تصاویری از وی درمیان انبوه هوادارانش نشان داده می شود. کاربری دیگر در حمایت از فراخوان، با قرار دادن تصویر گروهی از هواداران ترامپ در پاسخ به  خواسته او نوشت ما شش ژانویه آنجا خواهیم بود.

 در پایان این کلیپ به ظاهر یکی از طرفداران به وی کاغذی داده که بر روی آن نوشته شده «هرگز از پای ننشین».

ترامپ در کلیپ دیگری با همین سبک، با به نمایش درآمدن برخی عبارات بر روی تصویرهایی از هوادارانش، ملنند «آنجا باشید»، «شش ژانویه» یا این عبارت «به بخشی از تاریخ ملحق شوید»، طرفداران خود را برای ۱۷ دی ماه تهییج و تحریک می کند.

درخواست تندروها در ایستگاه پایانی انتخابات؛ بجای بایدن بخوانید ترامپ

انتخابات آمریکا که روندی پیچیده دارد و پس از پایان  رای گیری ۱۳ آبان ماه وارد مراحل پیچیده دیگری می شود، اکنون جمهوریخواهان حامی ترامپ در تلاش هستند تا ششم ژانویه(۱۷ دی) که ایستگاه پایانی قطار انتخابات آمریکا است، با تنفیذ اختیار به مایک پنس در روز شمارش آرای کالج الکترال در صحن کنگره که وی به عنوان معاون رئیس جمهوری آمریکا و بنابر ماده قانونی سال ۱۸۸۷ آمریکا نقشی تشریفاتی دراین جلسه دارد، نتیجه را به نفع ترامپ تغییر دهند؛  تلاشی که هم از سوی پنس و هم از سوی دادگاه عالی ایالت تگزاس رد شد.

نظام پیچیده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

بر اساس نظام انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، پس از یکسال کارزار انتخاباتی میان حزبی و مشخص شدن نامزد نهایی از دوحزب دموکرات و جمهوریخواه تا پیش از شهریورماه،  آرای مردمی در روز سوم ماه نوامبر (روز برگزاری انتخابات) در این کشور به صندوق های رای  ریخته می شود، پس از پایان یافتن رای گیری تمامی ایالت ها تا دوهفته پس از پایان یافتن روز انتخابات، باید نتایج آراء را به تصویب و تایید نهایی برسانند.

آنگاه نوبت به رای گیری  «مجمع گزینشگران» موسوم به «کالج انتخاباتی» می رسد که در ۱۴دسامبر (۲۴ آذرماه) گذشته برگزار شد و جو بایدن را بعنوان رئیس جمهوری منتخب مردم آمریکا برگزیدند.

پس از آن، نتایج رای گیری کالج الکترال به واشنگتن فرستاده می‌شود تا به طور رسمی در جلسه مشترک کنگره در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) به ریاست مایک پنس معاون رئیس جمهوری وقت شمارش شود.  دوره ریاست جمهوری جو بایدن از روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) با برگزاری مراسم سوگند آغاز خواهد شد.

رئیس سابق سیا: روزهای بسیار خطرناکی در پیش رو است

اکنون این هشدار «جان برنان» رییس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)  که در ۲۸ آبان ماه، حدود دو هفته پس از انتخابات درباره پافشاری ترامپ مبنی بر تقلب داده بود، رنگ حقیقت به خود می گیرد.

برنان در آن زمان به شبکه خبری سی ان ان گفت: ۶۰ روز آینده با حضور ترامپ در  کاخ سفید، روزهای بسیار خطرناکی است، ترامپ همچنان قصد ربودن انتخابات از بایدن را دارد.

جو بایدن با کسب ۳۰۲ رای الکترال برنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شد و ترامپ نیز با کسب ۲۳۲ رای الکترال شکست خورد.

گزارش از: بهروز وفاداری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha