۱۷ میلیون دلار انواع گل و گیاهان زینتی از استان مرکزی صادر شد

اراک - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۱۷ میلیون دلار انواع گل و گیاهان زینتی امسال از این استان به خارج از کشور صادر شد و این خطه به‌عنوان نخستین استان کشور در زمینه حجم صادرات گل و گیاه مطرح است.

«علی‌ اصغر زارعی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گیاهان زینتی و گل‌ها امسال به‌صورت غیر مستقیم از استان مرکزی به کشورهای عراق، افغانستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه و بید قرمز تارسال شده و برخی از کشورهای اروپایی نیز مقصد محموله‌های صادراتی مذکور بوده است.

وی ادامه داد: این استان پارسال ۲۰ میلیون دلار صادرات انواع گل‌ و گیاه زینتی داشت و پیش بینی می‌شودشاخص مذکور تاپایان سال جاری از مرز ۲۳ میلیون دلار عبور کند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: ۷۲ هزار هکتار از اراضی این استان را باغات تشکیل می‌دهد که ۸۴ هزار تن محصول در سال از آن حاصل می‌شود.

زارعی گفت: برخی از محصولات باغی استان مرکزی از جمله انار، پسته، کشمش و گل و گیاهان زینتی جنبه صادراتی داشته و ارسال به خارج کشور دارند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۶ هزار تن پسته در این استان تولید می‌شود که حدود ۷۰ درصد آن صادراتی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: ۲۴ هزار تن کشمش نیز سالانه در استان مرکزی تولید می‌شود که  حدود  ۶ هزار تن آن صادر می‌شود.

زارعی افزود: ۱۵۰ هزار تن انار نیز سالانه در استان مرکزی تولید شده و ۶ هزار تن این محصول به صورت محموله‌های صادراتی در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاوه بر صادرات انار کنسانتره این محصول از جمله رب انار نیز  از استان به خارج از کشور صادر می‌شود که صادرات آن مزیت مهم اقتصادی است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با یادآوری جایگاه استان مرکزی در برخی محصولات کشاورزی گفت: این استان در زمینه تولید محصول انار مقام دوم، در زمینه گل و گیاهان زینتی از نظر سطح و تولید مقام دوم، پسته مقام ششم، انگور مقام نهم کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

زارعی حمایت و توسعه کشت گلخانه‌ای در استان مرکزی را از جمله برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و اولیت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: با توجه به اینکه  ایران از جمله کشورهای کم آب است و حمایت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از جمله راهکارهای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری در آب کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آب در اراضی گلخانه‌ای یک دهم اراضی باز بوده و تولید محصولات کشاورزی در این اراضی ۱۰ تا ۱۲ برابر اراضی باز است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: کشت محصولات کشاورزی در هر هکتار از اراضی گلخانه‌ای ۱۲ شغل دائمی در طول سال در استان مرکزی به همراه دارد در صورتی که اشتغال در اراضی باز به‌صورت فصلی و ۶ ماه در سال است.

زارعی با یادآوری کشت گل و گیاهان زینتی و سبزی و صیفی در اراضی گلخانه‌ای استان مرکزی افزود: ۴۹۰ هکتار از اراضی گلخانه‌ای استان زیر کشت گل و گیاهان زینتی قرار داشته و ۶۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی در اراضی باز استان نیز به کشت این محصولات اختصاص دارد.

وی گفت: ۶ هزار نفر در عرصه تولید گل و گیاهان زینتی در استان اشتغال دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآورشد:سالانه ۲۷۰ میلیون گل شاخه بریده  در استان مرکزی تولید و استان در تولید این محصولات رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌ است.

زارعی ادامه داد: ۵۲ میلیون گل های گلدانی، ۱۴۸ میلیون بوته گل فصلی و نشایی و ۸۸ میلیون اصله درختچه زینتی سالانه در استان مرکزی تولید شده و این استان در زمینه تولید گل‌های گلدانی و درختچه‌های زینتی مقام سوم و گل‌های بوته و نشایی مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌است.

وی،  مساحت گلخانه‌های سبزی و صیفی در استان را ۲۰۲ هکتار عنوان کرد و گفت: ۶۰ هزار تن محصول سبزی و صیفی سالانه در این اراضی تولید می‌شود.

استان مرکزی  دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha