۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۵۷
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84284614
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۸۰ درصد کشاورزان کردستانی الگوی کشت را رعایت می‌کنند

سنندج- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان گفت: براساس بررسی های انجام شده بیش از ۸۰ درصد کشاورزان استان الگوی کشت را رعایت می‌کنند.

محمدصالح احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله برنامه کشت انواع محصولات کشاورزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود و همه استان‌ها مکلف به اجرایی کردن آن هستند.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت براساس ظرفیت‌های موجود در هر منطقه تعیین می‌شود، اضافه کرد: سال‌هایی که کشاورزان برطبق برنامه و الگوی کشت اعلام شده اقدام به کشت محصولات خود می‌کنند با کاهش بیش از حد قیمت تولیدات خود مواجه نمی‌شوند و با نرخ منطقی و متعادل و رضایت بخش آنرا عرضه می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان با اشاره به اینکه قیمت محصولات کشاورزی تابعی از عرضه و تقاضا است، افزود: هشت هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت برای سیب زمینی در استان درنظر گرفته شده است و اگر ۵۰۰ هکتار به آن اضافه شود بی‌شک قیمت نهایی این محصول افزایش پیدا می‌کند.

احمدی از کشت بهاره ۲ هزار هکتار خیار و یک هزار و ۵۰۰ هکتار گوجه فرنگی در اراضی کشاورزی استان طی سال زراعی جاری خبر داد و گفت: براساس بررسی‌های انجام شده و نظارت‌هایی که کارشناسان این سازمان در فصل‌های مختلف انجام می‌دهند ۸۰ تا ۹۰ درصد کشاورزان استان الگوی کشت را رعایت می‌کنند.

وی یادآور شد: از جمله محصولاتی که در بهار کشت آن به صورت آبی در اراضی کشاورزی استان انجام می‌شود چغندرقند است که امسال ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت آن در استان اختصاص یافته و حدود ۹۰ درصد از این سطح هم مربوط به شهرستان سقز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کردستان از کشت ۲ هزار هکتار ذرت هم در بهار امسال در این استان خبرداد و اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد ذرت هم در اراضی کشاورزی شهرستان کامیاران به صورت آبی کشت می‌شود.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha