پژوهشگر پاکستانی: سند جامع ایران و چین تاثیرات فرامنطقه‌ای دارد

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات در پاکستان با اشاره به موضع مشترک تهران و پکن علیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا، سند جامع دو کشور را شاهکار توصیف و تاکید کرد: همگرایی ایران و چین علاوه بر تامین منافع مشترک، تاثیرات چشم گیر فرامنطقه‌ای خواهد داشت.

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا، «منیر احمد» در مقاله‌ای در روزنامه پاکستانی «دیلی تایمز»، سند جامع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و چین را یک شاهکار دانست و نوشت: حرکت چینی‌ها در صفحه شطرنج استراتژیک جهانی  قدرت، اهمیت فعلی و ظرفیت آینده آن را مشخص می کند.

وی افزود: ابتکار کمربند و راه جهت ایجاد ارتباط جاده‌ای و دریایی چین به کشورهای جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و اروپا در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و تخمین زده می شود که چین بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در ۶۲ پروژه در قالب کمربند یک جاده (جاده ابریشم) تا پایان سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری کند.

این پژوهشگر پاکستانی می نویسد، سند جامع چین و ایران برای ۲۵ سال آینده یک معامله اقتصادی و امنیتی بسیار مهم جهت مبادله یک منبع ثابت انرژی برای چین است. در این خصوص نیویورک تایمز نوشت که این سند جامع منجر به تعمیق نفوذ چین در خاورمیانه می‌شود و گامی جهت کاهش فشارهای خارجی علیه ایران است.

"با توجه به اینکه هنوز اختلافات ایران و آمریکا در خصوص پرونده هسته‌ای تهران هنوز حل نشده، مشخص نیست که تا چه حد و یا سطحی سند جامع میان تهران - پکن قابل اجرا خواهد بود؛ جو بایدن مدعی بازگشت دوباره به برجام است‌ که توسط ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا نقض شده بود."

"چین پشتیبان موضع ایران در برجام است و هر دو کشور خواسته مشترکی دارند که طبق آن آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌خای یک جانبه علیه ایران را لغو و سپس به توافق هسته‌ای باز گردد."

منیر احمد معتقد است: در شرایط فعلی همگرایی ایران و چین یک نقطه عطف تاریخی برای تقویت بیشتر نفوذ پکن در منطقه آسیا و خاورمیانه دیده می شود که بازار و اقتصاد چین را گسترش می دهد؛ همچنین امضای این سند گامی در جهت توازن قدرت در منطقه خواهد بود و انتظار می رود تأثیر آن فراتر از منطقه باشد.

وی سند جامع ایران و چین را ضربه‌ای به منافع منطقه‌ای ایالت متحده دانسته و می نویسد؛ با توجه به بحران کرونا و تحریم‌های آمریکا، امضای سند جامع همکاری‌ها با چین برای ایران بسیار نتایج خوشایندی خواهد داشت و چین نیز دسترسی خود به منبع امن انرژی را تضمین خواهد کرد؛ درعین حال این توافقنامه لطمه بسیاری بزرگی به منافع ایالات متحده در منطقه خواهد زد.

رئیس موسسه پژوهشی توسعه و ارتباطات پاکستان تسلط آمریکا در منطقه را مانعی در مسیر صلح و توسعه دانسته و معتقد است: سند راهبردی ایران و چین می‌تواند یک چرخش تاریخی در خاورمیانه و آسیا با تأثیر جهانی باشد و تصمیم‌های یکجانبه و هژمونیک توسط تنها "ابرقدرت" را به چالش بکشد.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر "وانگ یی" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی "شی جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha