۲۷ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۰۴
کد خبر: 84292533
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غفلت، آفت زندگی معنوی است

تهران- ایرنا- یک کارشناس مذهبی از غفلت به عنوان یکی از آفت‌های زندگی معنوی یاد کرد که علت آن دنیای پر زرق و برق مادی است.

پیامبر اکرم (ص) در سومین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِک یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ یعنی خدایا در این ماه به من تیزهوشی و بیداری عنایت فرما و از بی‌خردی و اشتباه دورم ساز، و از هر خیری که در این ماه نازل می‌کنی برایم بهره‌ای قرار ده، به حق جود و بخششت ای بخشنده‌ترین بخشایش‌گران.

حجت‌الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در دعای روز سوم از خدا می‌خواهیم به ما آگاهی و هوشیاری عنایت فرماید. یکی از آفت‌های زندگی معنوی غفلت و بی‌خبری از یاد خدا و تکالیف الهی است. دنیای پر زرق و برقی که پیرامون ما وجود دارد زمینه‌های غفلت را بیش از پیش نموده است و اگر انسانی که در مسیر کمال است، غفلت بورزد این دنیای جذاب او را با خود همراه می‌کند و از یاد خدا می‌برد.

وی افزود: در این فراز، از خدا می‌خواهیم همواره ما را نسبت به امور معنوی هوشیار بگرداند تا در معرض فریب و انحراف شیطان قرار نگیریم. در ادامه از خداوند می‌خواهیم ما را از زمینه‌های جهالت و اشتباه دور سازد. دام‌های شیاطین انس و جن و گناهانی که از هر سو انسان را به سمت خود می‌کشاند، اموری است که انسان را به سمت غفلت و ناخودآگاهی می‌کشاند.

استاد معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم بهره‌ای از تمامی خیراتی که برای بشر قرار داده، برای ما نیز قرار دهد و این مرحمت را از جود و کرم الهی طلب می‌کنیم. خدا که خیر مطلق است، برای بندگان خود زمینه‌های فراوانی برای رسیدن به فضل و کرم خود فراهم نموده است و در هر امری از امور دنیا برای انسان خیر قرار داده است.

این حافظ قرآن افزود: خیرات برای انسان در زمین گسترده شده و این انسان است که باید با همت والای خود به این خیرات دست پیدا کند. طبیعتا زمینه‌سازی برای رسیدن به خیر از آن خداست و آنچه در این فراز از خدا طلب می‌کنیم ناظر به همین مطلب است. اینکه رسیدن به خیر را از جود و کرم خداوند طلب می‌کنیم به این معنا است که استحقاق رسیدن به خیر در ما وجود ندارد بلکه این جود و کرم خدا است که ما را مستحق رسیدن به خیر می‌گرداند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha