۲۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۴۹
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84294513
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ارزیابی خسارت زلزله به واحدهای مسکونی مریوان و بانه پایان یافت

سنندج - ایرنا - مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: بر اساس ارزیابی انجام شده، ۸۹۱ واحد مسکونی شامل ۲۳۶ شهری و ۵۴۹ واحد روستایی، چهار واحد تجاری و ۱۰۲ واحد دامی در شهرهای زلزله زده مریوان و بانه نیاز به بازسازی دارند.

رضا قادری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حدود ۲۷۰ واحد مسکونی شهری و ۱۶۵ واحد روستایی و سه واحد تجاری هم نیازمند تعمیر هستند و به محض تامین اعتبار بازسازی این واحدهای مسکونی آغاز می‌شود،

وی با بیان اینکه در استان کردستان ۱۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که حدود ۴۷ هزار واحد آن بازسازی و نوسازی شده است افزود: متوسط مقاوم سازی واحد مسکونی روستایی در کردستان ۴۰درصد است اما متوسط کشوری در این زمینه ۶۰ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان اضافه کرد: علت پایین بودن شاخص استان به نگاه ساکنان مناطق غربی استان بر می‌گردد که به‌خاطر شبهه شرعی از تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد مسکونی استفاده نمی‌کنند و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در آن حدود ۲۰ درصد است.

قادری با اشاره به زلزله‌های اخیز استان در فروردین گفت: شهرستان‌های سروآباد، مریوان و بانه بر روی گسل زلزله سیرجان - مریوان قرار دارند که زلزله شامگاه روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ هم در همین منطقه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین ارزیابی ۴۰ روستای مریوان در اثر زلزله روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه جاری خسارت دیده‌اند اضافه کرد: از ۴۰ روستای آسیب دیده، چهار روستای جشنی‌آباد،خاو، قلقله و ساوجی بیشتر از دیگر روستاهای این شهرستان متحمل خسارت ناشی از زلزله شده‌اند.

به گزارش ایرنا، ساعت ۱۹ و ۴۲ دقیقه و ۲۳ ثانیه شامگاه سه‌شنبه هفته گذشته زلزله‌ای با قدرت ۵.۳ ریشتر، مرز عراق و استان کردستان، حوالی مریوان و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد.

این زلزله در ۲۴ کیلومتری مریوان، ۲۷ کیلومتری چناره و ۲۸ کیلومتری بوئین سفلی، ۹۸ کیلومتری سنندج روی داد و مردم شهرهای سنندج، سروآباد، سقز، بانه و دیواندره نیز آن را احساس کردند.

زلزله مریوان چندین پس لرزه نیز به دنبال داشت که بزرگترین آن ۳.۸ ریشتر قدرت داشت.

مریوان در ۱۳۵ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha