۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84318743
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ردپای خشکسالی در نشست اقتصادی کردستان

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۳:۴۸
کد خبر: 84318743
ردپای خشکسالی در نشست اقتصادی کردستان

سنندج - ایرنا - پای خشکسالی کم‌سابقه به نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان باز شد، پدیده ای که تنها به بخش کشاورزی کردستان ۴۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایرنا، سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان روز چهارشنبه در ۲ محور بررسی خسارات خشکسالی و تامین زمینی برای شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد.

محور اول این کارگروه بیش از یک و نیم ساعت به طول کشید، دقایقی پر از آمار و ارقامی که حاکی از وضعیت بغرنج خشکسالی در استان بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این نشست اظهار داشت: کردستان رتبه هشتم کشور در زمینه شدت خشکسالی را دارد که یکی از خشسک‎‌ترین سالها در پنج دهه اخیر به حساب می‎‌آید.

محمد فرید سپری با بیان اینکه دیمزارهای شرق و جنوب استان به شدت از این پدیده متاثر شده اند افزود: در نوار غربی هم با خشکسالی متوسط مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: شاخص سلامت گیاه در نوار غربی بدون تنش ولی در نوار شرقی خسارت بسیاری از خشکسالی دیده است و تنش خشکسالی در کردستان به دلیل سطح کشت آبی کم، بسیار شدیدتر از دیگر مناطق کشور برآورد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان پیگیری توسعه زراعت آبی در استان را اقدامی ارزنده دانست و گفت: میزان کاهش عملکرد تولید در ۵۷۳ هزار هکتار از گندم‌زارهای دیم استان ۲۸۰ هزار تن و در سطح مزارع آبی ۲۵ هزار تن است که از این همین میزان می توان تاثیر خشکسالی بر کشت‌های دیم را متوجه شد.

سپری خسارت خشکسالی در مزارع دیم استان را ۲۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار داشت: بخش باغبانی هم با کاهش چهار هزارتنی عملکرد تولید، یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

وی افزایش درجه حرارت در کنار کاهش بارندگی را عامل زیان‌بخشی برای بخش کشاورزی استان برشمرد و افزود: نیاز آبی گیاه به ازای هر درجه افزایش دما، ۱۵ درصد بیشتر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر اینکه خشکسالی تنها متوجه بخش زراعت، باغبانی و مراتع استان نیست، اضافه کرد: دامداران در سال‌های خشک با افزایش عرضه دام، در صدد حفظ فروش بر می آیند که این مساله در کوتاه مدت بر قیمت گوشت دام هم تاثیرگذار خواهد بود و در شرایط فعلی شاهد کاهش ۹هزار و ۳۰۰ تنی تولید گوشت قرمز در استان هستیم که خسارتی معادل هشت میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال را متوجه بخش دامپروری کرده است.

سپری به خسارت صنعت زنبورداری هم اشاره و تاکید کرد: خشکسالی موجب کاهش دوران گلدهی گیاه شده و در نتیجه عملکرد تولید عسل استان ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر می شود که در استان ۷۶۱ تن کاهش تولید با خسارتی معادل ۸۹۰ میلیارد ریال را شاهد هستیم.

وی مجموع کل خسارت وارد شده به بخش های مختلف کشاورزی استان را ۴۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کاهش یک میلیون  و  ۳۰۰ هزار تنی تولید استان اعلام کرد.

خشکی و سرما دست در دست هم

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به سرمازدگی اوایل فروردین هم اشاره کرد و گفت: در فصل زمستان سرمایی را شاهد نبودیم ولی از ۲ تا ۱۲ فروردین سرما خسارت قابل توجهی به محصولات زراعی و باغی به ویژه هسته دارها وارد کرده است.

سپری افزود: سرمازدگی در بخش زراعت گندم، جو و کلزا ۷۶ هزار و ۹۰۰ تن کاهش تولید به ارزش  سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال و گردو، آلو، زردآلو، بادام، توت فرنگی ( هسته دارها) کاهش ۲۴ هزار تنی به ارزش ۲هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال را موجب شد.

وی اضافه کرد: در مجموع خسارت کل سرمازدگی در استان پنج هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال بود که کردستان از این نظر در ردیف استان‌های با بیشترین میزان خسارت قرار گرفته است.

به گفته سپری یک میلیون و ۴۰۷ هزار تن کاهش تولید ناشی از سرمازدگی و خشکسالی به کردستان وارد شده است که ۵۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال خسارت را شامل می‌شود.

افزایش سطح بیمه

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اقدامات پیشگیرانه و بهبود تولید اشاره کرد و افزود: ارائه به موقع اطلاعات به کشاورزان با استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت با استفاده از ظرفیت رسانه ها و دوره های ترویجی انجام شد که توانست به پیشگیری از خسارات کمک کند.

سپری افزود: امسال بیشترین میزان محلول پاشی  را در استان داشتیم و با برخی از اقدامات خیلی از مزارع آبی را برگرداندیم که اگر اطلاع رسانی درست و به موقع با همکاری ادارت و رسانه‌ها نبود خسارت در مزارع آبی هم شدید می شد.

وی اضافه کرد: ۱۵ هزار و ۸۶۱ نفر روز دوره‌های آموزشی و ترویجی در زمینه های مختلف به بهره برداران ارائه شد تا تاثیر خشکسالی به حداقل برسد.

سپری گفت: امسال ۲۲۰ هزار هکتار از مزارع استان تحت پوشش بیمه است که رقم خوبی در مقایسه با سال‌های گذشته به شمار می رود و بهترین اقدام در مخاطرات خشکسالی و دیگر تنش‌های آب و هوایی است.

وی مجموع طرح های پیشنهادی برای پیشگیری و مقابله با خشکسالی را ۱۰۶ طرح با سه هزار میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد.

ضربه خشکسالی به تولید ناخالص داخلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه اگرچه کردستان استانی مرطوب با بارندگی مناسب به شمار می رود ولی از آنجا که کشورمان خشک است، استان هم هر چند وقت تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد.

خالد جعفری افزود: امسال سال زراعی ویژه ای برای کشاورزی کردستان بود و در پاییز بهترین وضعیت بارش و پوشش گیاهی را داشتیم ولی در زمستان و بهار کاهش شدید بارندگی، خسارت بسیاری به کشاورزی استان وارد کرد.

وی با بیان اینکه ۲۲ تا ۲۶ درصد ارزش تولید ناخالص داخلی استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، گفت: در صورت کاهش ۴۰ درصدی تولید بخش کشاورزی ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان بصورت مستقیم آسیب می بیند که تاثیر آن فقط محدود به امسال نیست و در بخش‎‌هایی مانند دامپروری چند ساله خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: میزان تولید ناخالص داخلی کشور از بخش کشاورزی ۶.۸ درصد است که این میزان در کردستان حدود ۲۵ درصد بوده و به همین دلیل این استان آسیب بیشتری از خشکسالی را متحمل خواهد شد.

وی افزود: خشکسالی موضوع مهمی است که بخش اقتصاد و اشتغال استان ( به واسطه وابستگی به کشاورزی) را هم تحت تاثیر قرار داده است ولی با این وجود اولویت اصلی باید تامین آب آشامیدنی برای شهرها و روستاهایی باشد که ممکن است در این شرایط با کمبود آب مواجه شوند.

جعفری تاکید کرد: در کنار این مساله باید از سرمایه کشاورزان مراقبت کرده و ضرر و زیان را به حداقل رساند.

وی با بیان اینکه باید به سرعت پیگیر اختصاص ویژه جو و ذرت به دامداران و امهال تسهیلات برای بخش کشاورزی بود افزود: بدون شک مراتع، جنگل‌ها، آب‌های سطحی، سدها و شیلات هم  از خشکسالی آسیب خواهد دید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان  با تاکید بر اینکه به غیر از اعتبارات محل مدیریت بحران، باید در تلاش بود تا از محل‌های دیگری اعتباری برای جبران خشکسالی تامین کرد، گفت: تعامل بانک‌ها با تمام تولیدکنندگان بخش کشاورزی از جمله فعالان بخش زراعت آبی ضروری است چرا که استفاده کنندگان از آب سدها هم با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

وی افزود: سطح پوشش بیمه در بخش های مختلف مناسب نیست و نیازمند کمک‌های عام در این زمینه هستیم تا با تامین سود دوران استمهال سریعا اجرا شود.

جعفری یادآور شد: اقدامات مناسب جهاد کشاورزی اثرات خشکسالی را کمتر کرده است و باید کارشناسی‎‌ها ادامه یابد و تامین اعتبار برای اجرای طرح های مقابله با خشکسالی از سوی سازمان مدیریت پیگیری شود چرا که با از دست دادن زمان، فرصت اجرای این طرح ها از دست خواهد رفت و بدون شک خسارت بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: همانند دوران کرونا که به تولیدکنندگان بخش های مختلف، در پرداخت حق بیمه  کمک شد، در شرایط موجود هم باید به واحدهای فعال بخش کشاورزی کمک شود تا کارفرمایان در پرداخت حق بیمه حداقل کمک را دریافت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اضافه کرد: مبارزه با بیماری و آفات مراتع و جنگل‌ها مبارزه به درستی انجام شود به ویژه در زمینه سرشاخه‌زنی که اداره کل منابع طبیعی باید با مدیریت جنگل‌ها از انجام بی رویه سرشاخه زنی جلوگیری کند تا اثرات اقتصادی خشکسالی را در مراتع و جنگل ها به حداقل برسانیم.

جعفری افزود: ورودی آب از سد آزاد به قشلاق سریعتر انجام شود چرا که در کنار تامین آب شرب نگرانی برای تامین آب کشاورزی مطرح است .

وی گفت: خسارت وارد شده به بخش کشاورزی حتی اگر بارندگی هم باشد قابل جبران نیست و تنها از پیشرفت آن جلوگیری خواهد کرد.

ایجاد شهرک صنعتی بزرگ و انرژی

دستور کار دوم این نشست نیم ساعت زمان برد و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در توضیح مصوبات نشست قبل گفت که تامین آب مورد نیاز شهرک صنعتی شماره چهار سنندج به مشار ارائه و تایید شده و ظرف ۲ هفته آینده طرح انتقال آب نهایی می شود.

احمد خسروی از معرفی ۹۰۵ هکتار اراضی ملی برای شهرک‌های صنعتی خبرداد و افزود: با تامین این مقدار زمین؛ مشکل کمبود سرانه فضای صنعتی استان قابل رفع است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اضافه کرد: یکی از پیشنهادات ما راه‌اندازی شهرک انرژی در کردستان است که در حال بررسی آن هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان درباره این دستور کار اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی برای استان مهم است و اگر شهرک‌های جدید ایجاد شود، بسیاری از مشکلات از جمله قیمت تمام شده سرمایه‌گذاری صنعتی و اجرای سریع آن از سر راه برداشته می شود.

جعفری افزود: تمام ادارات وظیفه دارند که اقدامات مصوب در این زمینه را انجام دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha