بلاتکلیفی سیاسی به مشارکت حداکثری در  انتخابات آسیب می‌زند

ساری - ایرنا - دبیر انجمن مدرسین دانشگاه‌های مازندران حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم دانست و گفت : در حال حاضر فضای انتخابات کشور در وضعیت بلا تکلیفی سیاسی قرار دارد که به مشارکت حداکثری در انتخابات آسیب می‌زند.

علی تقوی جلودار  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در تمامی کشورهای دمکراتیک جهان نامزدهای احزاب و گروههای مختلف از یک سال قبل از انتخابات شناسایی و به مردم معرفی می شوند تا جامعه با آشنایی نسبت به افراد و برنامه های آنها ، برای حضور در پای صندوق های رای و مشارکت در انتخاب ترغیب شوند ولی در کشور ما و بخصوص انتخابات پیش رو که تنها یک ماه دیگر قرار است برگزار شود ، هنوز مشخص نیست چه افرادی نامزد خواهند بود.

وی با اظهار این که به دلیل نبود احزاب سیاسی قوی و ساز و کار موجود با این که یک ماه به انتخابات باقی مانده هنوز مردم فرصت آشنایی با نامزدها و برنامه هایشان را نیافته اند ، گفت : انتظار می رفت تاکنون نامزدهای شاخص گروه ها و احزاب مشخص و برنامه های آنان ارائه شود تا مردم بتوانند در مدت زمان باقی مانده تا باز شدن شعبه های اخذ رای با آنها و برنامه ها و سوابق کاریشان آشنا شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران از ایجاد تغییرات و محدودیت های جدید مانند مصوبه اخیر شورای نگهبان آن هم در هفته های منتهی به انتخابات در باره سن داوطلبان به عنوان عوامل مشکل ساز برای معرفی نامزدهای اصلی احزاب و گروه ها به مردم نام برد و افزود : به همین دلیل اصلاح طلبان و اصولگراها تاکنون نتوانسته اند نامزدهای اصلی خود را معرفی کنند .

تقوی جلودار گفت : دست اندرکاران انتخابات اعم از مجریان و ناظرات باید توجه کنند که علاوه بر ایجاد فرصت و فضا برای حضور نامزدهای تمامی سلایق و احزاب ، وظیفه دارند بستری را فراهم سازند که تمامی سلایق سیاسی و جناح ها بتوانند خیلی زودتر از ورود به زمان بندی رسمی انتخابات ، نامزدهای مطرح خودشان را مشخص کرده و به همراه برنامه هایشان معرفی کنند و در صورت لزوم برای انتخاباتی مانند شوراها و مجلس شورای اسلامی فهرست ارائه دهند.

وی افزود : متاسفانه وضعیت کنونی سبب شده است تا احزاب در استان ها منفعل شوند ، چون نگاه آنها به تصمیمات بالادستی است و بالادستی ها هم به خاطر روند موجود هنوز به تصمیم نرسیده اند و به همین دلیل هم ما در استان ها شاهد حرکت و فعالیت های انتخاباتی که مردم بتوانند نامزدها و برنامه هایشان را بشناسند ، نیستیم.

این فعال سیاسی مازندران وضعیت فعلی انتخابات پیش رو را پیچیده توصیف کرد و گفت : امیدواریم تا در فرصت باقی مانده اندک با تصمیم گیری های مناسب ، نامزدهای معرفی شوند تا مردم بتوانند در این مدت به تحقیق و انتخاب فرد مورد نظر خود بپردازند و فضای انتخاباتی از وضعیت سردرگمی و سردی کنونی خارج شود . 

تقوی جلودار از انتخابات  به عنوان تجلی اراده مردم بر سرنوشت کشور نام برد و اظهار داشت : این حقی برای مردم است تا در انتخابات سرنوشت خود و کشوررا به دست افراد مناسب بدهند که البته این حق انتخاب در مورد ریاست جمهوری ویژه تر جلوه می کند.

ارائه برنامه‌های هدفمند و واقعی 

دبیر انجمن مدرسین دانشگاه های مازندران یکی از عوامل گرم شدن تنور انتخابات را نوع تبلیغ و ورود نامزدها به پروسه انتخابات دانست و گفت : نامزدها باید برنامه هایشان را علمی و مبتنی بر عمل ارائه دهند که معطوف به حل مشکلات مردم باشد چون تنها در این صورت است که مردم نسبت به انتخابات اقبال نشان خواهند داد.

وی افزود : در حال حاضر جامعه با مشکلات و تنگناهای اقتصادی و فشارهای معیشتی مواجه است و راهکارها و برنامه های عملیاتی برای رفع آنها می تواند در جلب اعتماد و مشارکت مردم تاثیر زیادی داشته باشد.

تقوی جلودار گفت : مردم علاوه بر در نظر گرفتن برنامه محور بودن نامزدها ، به سوابق روشن ، پاکدستی و مقبولیت اجتماعی نیز توجه می کنند که این پارامترها هم در جذب اعتماد مردم تاثیر دارد .

وی با اظهار این که انتخابات همواره در هر جامعه‌ای از جایگاهی با ارزش برخوردار است زیرا صندوق آرا انعکاس دهنده افکار عمومی جامعه در سطوح مختلف است ، افزود : با توجه به شرایط داخلی و خارجی کشور در عرصه سیاسی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن ، کشور ما دارای وضعیت خاصی است و برای خروج از این وضعیت انتخابات پیش‌رو و مشارکت حداکثری در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خرداد ماه به صورت همزمان برگزار می شود .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha