یاد دختران شهید افغان در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گرامی داشته شد

مشهد- ایرنا- ویژه برنامه "جان پدر کجاستی" به مناسبت گرامیداشت یاد دختران شهید دانش آموز کابل با حضور محمدکاظم کاظمی، شاعر و نویسنده اهل افغانستان در اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی روز چهارشنبه در این مراسم گفت: همانگونه که ملت ایران و افغانستان اشتراک فراوان از جمله دین، مذهب و زبان دارند دارای دشمن مشترک نیز هستند.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان افزود: حسن همجواری و نقاط مشترک باعث شده است بسیاری از شهدای دوران مقدس و مدافعان حرم از مسلمانان افغانستانی مقیم ایران باشند.
وی ادامه داد: این همه را مدیون امام راحل و بنیانگذار انقلاب اسلامی هستیم چرا که ایشان فرمودند اسلام مرز قومیتی و ملیتی ندارد و همه برای اسلام می جنگند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت: در دوران قبل از کرونا بسیاری از خدمات و برنامه های برگزار شده در کتابخانه های عمومی و اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با مشارکت و همکاری دوستان اهل افغانستان بوده است.
وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار و ٣٠٠ نفر از اعضای کتابخانه های عمومی استان، افغانستانی هستند و دو کتابخانه خواجه عبدالله انصاری و شهدای مدافع حرم شهرستان مشهد و کتابخانه های عمومی شهرستان تربت‌جام بیشترین سهم ارایه خدمات به این اعضا را دارند.
شاعر و نویسنده اهل افغانستان نیز در این مراسم با ابراز تاسف از اتفاقات اخیر در کابل گفت: این ناآرامی ه باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای دستیابی به زندگی بهتر شده است.
محمدکاظم کاظمی افزود: در چند دهه اخیر مردم در افغانستان زندگی عادی نداشته اند و همیشه در حال تلاش و تفوق بر مشکلات بوده اند.
وی با اشاره به حادثه دانشگاه کابل در آبان سال گذشته ادامه داد: جمعی از شاعران در حال جمع آوری مطالب و چاپ کتاب بر اساس سروده های این حادثه بودیم که حادثه دیگر قلب ملت افغانستان را جریحه دار کرد.
این شاعر افغانستانی گفت: نسل حاضر افغانستان نسلی است که جنگ، مصیبت و دشمنی را حس کرده و به آن عادت کرده‌اند لذا برای جایگزین شدن یک نسل جوان و پرانگیزه نیاز به زمان بیشتری احساس می شود.

شنبه هفته گذشته تروریست ها با یک خودرو بمب گذاری شده، مدرسه سیدالشهدای دشت برجی در منطقه چهل دختران کابل را هدف حمله قرار دادند که بر اثر آن ۶۳ نفر کشته و بیش از ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند و پیکر قربانیان روز یکشنبه طی مراسمی در کابل به خاک سپرده شد.

مدرسه دخترانه سیدالشهدا سومین مرکز آموزشی در غرب کابل است که دانش‌آموزان آن به صورت گروهی کشته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha