مدیرعامل شرکت برق خراسان شمالی: مدیریت استان در قطع برق نقشی ندارد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: قطع برق در بسیاری از اوقات به صورت مستقیم و کشوری اعمال می‌شود بنابراین حل این مشکل از حوزه اختیارات شرکت توزیع نیروی برق و مدیریت استان خارج است.

علیرضا صبوری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه قطع مکرر برق با وجود تولید روزانه هزار و ۲۰۰ مگاوات برق در استان اظهار داشت: مشکل قطع برق فقط مختص به این استان نیست و در بسیاری از اوقات توسط دیسپاچینگ ملی به صورت سریع القطع و مستقیم قطع می شود و از حوزه اختیارات  شرکت توزیع برق استان خارج است.

وی با اشاره به این که تمامی تلاش مدیریت و نیروهای شرکت توزیع برق  برای پایداری شبکه و تحویل برق مطمئن است گفت: تلاش کرده ایم که از قطع برق  پیشگیری کنیم و در این خصوص هیچ ترک فعلی از ناحیه ما و مجموعه کارکنان اتفاق نیفتاده است.

وی با تشریح علل قطع برق گفت: گرمای زودرس، استخراج رمز ارزها که بار سنگینی به شبکه تحمیل می کند و هم چنین کاهش نزولات آسمانی و به تبع کاهش چشمگیر آب ورودی به نیروگاه‌های برق آبی موحب شده است تا  تراز تولید و مصرف متعادل نشود و به تبع منجربه قطع برق شود.

صبوری  به کاهش حجم مفید ذخایر نیروگاه ها اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش بارندگی ها موجب شد تا حجم مفید ذخایر نیروگاههای آبی به نسبت سال قبل نصف شود و و این موضوع منجر به از دست رفتن  بیش ازسه هزار و ۵۰۰ مگا وات از ظرفیت قابل دسترس برق در سال جاری شده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی از برابر نبودن تراز تولید و مصرف برق در کشور خبر داد و گفت: تابستان امسال در نیروگاههای برقابی سه هزار و ۵۰۰  مگاوات کمبود برق وجود دارد و  از دیگر سو استخراج غیر مجاز رمز ارز نیز موجب کمبود ۲هزار مگاوات برق شده و هم اکنون نابرابری تراز تولید و برق به ۵۵۰۰ مگاوات رسیده است.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف برق درمناطق مختلف را استخراح رمز ارز بیان کرد و گفت: هم اکنون استخراج غیر مجاز رمز ارز در همه جا حتی مطب پزشکان دیده می شود اما بیشترین سهم کشف درمراکز صنعتی،   کشاورزی و خانگی است.

وی گفت: از دیگر سو شبکه برق کشور یک شبکه به هم پیوسته است و اگر نیروگاهی در استانی باشد این که باید ابتدا برای برق خود استان از آن استفاده کرد و سپس برق دیگر استانها را تامین کند توجیه پذیر نیست و این در حالی است که تلاش می کنیم با بودن این نگاه ملی رعایت عدالت در خاموشی ها را به نسبت بار مصرفی داشته باشیم.

صبوری با بیان این که مصرف برق استان در سال های اخیر به طور میانگین ۱.۸ درصد رشد داشته است اظهار داشت: این در حالی است که فقط در سه ماه امسال مصرف برق استان ۲۰ درصد رشد داشت و این رشد غیر متعارف موجب به هم خوردن تراز تولید و مصرف شد و  در چنین شرایطی به ناچار برای حفظ ساختار و جلوگیری از  فروپاشی شبکه برق، مناطقی از استان تحت شرایط مدیریت اضطراری بار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری ازقطع برق باید حداقل ۱۵درصد از مصارف خانگی و تجاری کم شود و دستگاههای اجرایی هم باید برای کاهش برق مصرف خود را مدیریت کنند و مصرفشان را تا ۵۰درصد کم کنند.

وی تعدادمشترکان برق استان را ۳۸۰ هزار و ۵۶۴ نفر اعلام کرد و گفت: مشترکان استان در سال ۹۹، هزار و ۳۱۸ کیلو وات برق مصرف کردند.

وی شمار مشترکان پر مصرف را  ۵۷ هزار و  ۲۷۳ و مشترکان خوش مصرف را ۱۶۸ هزار و ۶۳۸ مشترک اعلام کرد.

صبوری خاموش کردن لامپ ها و استفاده نکردن از وسایل غیر ضروری  پر مصرف را از راهکارهای کاهش مصرف برق اعلام کرد و گفت: تا جایی که مقدور است باید در ساعات اوج مصرف از کولر گازی کمتر و از دور کند کولی آبی استفاده کرد و وسایل برقی مانند رایانه خاموش باشد.

به گزارش ایرنا قطع برق و خاموشی هایی که در یک ماهه اخیر حادث شده واکنش رییس کل دادگستری خراسان شمالی را  در پی داشت به طوری که حجت الاسلام اسدالله جعفری هفته پیش با انتقاد از خاموشی‌های مکرر برق گفت: قطعی برق به بخش صنعت، اداری و مناطق مسکونی این استان خسارت وارد کرده است.

وی با بیان این سخنان در حاشیه جلسه شورای اداری خراسان شمالی اظهارداشت : در شرایط فعلی نه تنها مردم و مشترکان خانگی که واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک این خطه شمالشرق کشور نیز به دلیل قطعی مکرر برق تحت فشار هستند و  دستگاه قضایی استان برای تحقق مطالبات مردم به موضوع قطع مکرر برق و خسارت های ناشی از آن به مشترکان خانگی و صنعتی ورود می کند.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی از این که بارها پیرامون قطعی برق در استان با مدیران مرتبط صحبت شده، ولی هنوز هیچ اقدام موثری برای کاهش قطعی مکرر برق از سوی مسوولان این بخش صورت نگرفته انتقاد کرد.

وی گفت: در عین حال مصرف برق مشترکان خراسان شمالی روزی ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات است درحالیکه تولید برق استان روزانه یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق است و به همین دلیل قطع مکرر برق جای سوال دارد.

به گزارش ایرنا و طبق اعلام شرکت تزویع نیروی برق خراسان شمالی افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق  این استان در سال جاری باعث شد تا برنامه های خاموشی از اول خردادماه یکماه زودتر از سنوات گذشته برای مشترکان خانگی و صنعتی اعمال شود به طوری که طبق برنامه ریزی روزانه حداقل ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه برق این مشترکان در ساعات ۸ صبح تا ۱۹ عصر قطع می شود و احتمال می رود که در صورت افزایش مصرف زمان قطع برق تا ساعت ۲۲ تمدید شود.

هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند به طوری که   از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری آن حدود ۳۶۷ هزار خانوار این استان مشترک  برق هستند  که از این تعداد ۳۰۸ هزار مشترک معادل ۸۴ درصد مشترکان بخش خانگی، ۴ درصد ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان، یک درصد بخش کشاورزی، کمتر از یک درصد صنعتی و ۱۰ درصد سایر مصارف است.

با احتساب برق مصرفی مشترکان بزرگ صنعتی از جمله پتروشیمی، سیمان، ریخته گری و آلومینا، مصرف برق استان به ۳۸۰ تا ۴۰۰ مگاوات نیز می رسد و از تعداد مصرف کنندگان برق در این استان  ۵۳ درصد مشترکان خانگی در استان خوش مصرف، ۳۰ درصد کم مصرف و تنها ۱۷ درصد پر مصرف هستند.
در سال گذشته شرکت توزیع برق استان بابت خاموشی های برق و خسارت به مشترکان خانگی حدود ۱۵ میلیارد ریال غرامت پرداخت کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha